אם עדיין לא שמעתם על הרולאפס, סביר להניח שאתם לא חיים בישראל בחודשים האחרונים, או לפחות לא הורים לילדים ומתבגרים. הממתק הצבעוני והמתוק הצליח להפוך בסרטון טיקטוק אחד לממתק הכי נחשק על המדף, מה שגורם למחירים להאמיר לפעמים גם לעשרות שקלים ולהורים להיות נתונים ללחץ מתון לרכוש את החטיף מצד ילדיהם.
"זה הישראלי המכוער"
הכול התחיל בבחורה שהעלתה לרשת סרטון שבו היא חשפה כיצד היא מכינה ממתק מפנק וקייצי עם גלידה ומוסיפה לו קראנצ'יות מפתיעה בעזרת הרולאפס, ומאז הרשתות החברתיות סוערות. "הבת שלי הכינה רולאפס בעצמה, אלוהים יודע איך - גרסת טיקטוק למי שלא משיג, ואמרה שיצא ממש טעים. מישהי כתבה שם שלא צריך להיכנע לשטויות של סרטון טיקטוק והדעות שם היו שעשרים שקלים זה מחיר מוגזם", אומרת אמא לנערה ששמה המלא שמור במערכת, "אני ניסיתי להשיג באיביי, אבל לבת שלי זה היה קשה מדי להמתין שלושה שבועות. כשמתקשרים לחנות טסה, שפרסמו במודעה שיש אצלם רולאפס - המענה הטלפוני הוא: 'טסה שלום, אין רולאפס ב...' - ומפרטים את הסניפים. זה מצחיק, אצלנו בבית זה עבר כמו שזה הגיע כי הכינה בעצמה",. "זה כבר הפך לגזל וחוצפה למכור את זה בעשרים שקלים, זה הישראלי המכוער", הוסיפה אם נוספת.
@liran.rozen גלידה ברולאפס שהייתי חייבת לנסות‼️ #לירןרוזן #מדדלירן #טרנד #גלידה #פודטוק #מגניב #מתוק ♬ Unicorn - Noa Kirel & כאן - תאגיד השידור הישראלי
"אני לא מבינה למה אנשים משלמים כל כך הרבה כסף על השטות הזאת", מצטרפת טל מחדרה, "חבילה של עשרה רולאפס עולה איזה שלושה דולר בארצות הברית (שווה ערך בארץ לכ-11 שקלים. ר.ע) ובארץ אנשים מוכרים את זה ב-20 שקל ליחידה. לא לקופסה - ליחידה! אתמול ראיתי בקבוצה מקומית שאנשים אשכרה קונים את זה במחירים ההזויים האלו. בתור אמריקאית שגדלה על הרולאפס ויודעת שזה הממתק הכי טעים ביקום, הסרטון של האישה המזעזעת ששמה בזה גלידה צריך להיות נגד החוק. איכס, למה להרוס שלמות".
גם נועה, אמא מחולון מצטרפת ואף כועסת על הנושא. "כל כמה שבועות קופץ טרנד חדש. זה התחיל במגנום פיסטוק שהייתה אובססיה למצוא חנות שמוכרת אותו, זה הפך אותי לנהגת מונית בין כל מיני מקומות הזויים. בפעמים אחרות המטבח שלי הופך לגיהנום כל כמה שבועות מחדש בגלל כל מיני ניסויי בישול של דברים הזויים. אני חושבת שצריך לשים גבולות כשהם מטריפים יותר מדי. אולי גם להסביר להם שלא צריך להיכנע לכל טרנד בטיקטוק וללמד אותם איך להתמודד עם לחץ חברתי, כי כל החברות עושות את זה ומדברות על זה. אבל בעיקר צריך לקחת נשימה עמוקה ולספור את הדקות והשניות. שייגדלו כבר!"
אבא בן 44, לשתי בנות מקריית אונו מוסיף גם הוא: "את השם רולאפס שמעתי לראשונה מביתי בת ה-10, שביקשה ממני שארכוש לה את זה, כי היא לא מצליחה להשיג בקריית אונו, וכל הילדים מחפשים את זה בטירוף, יותר משחיפשו את הארטיק פיסטוק, שגם סביבו הייתה היסטריה לפני כמה חודשים. נכנסתי קודם כל לטיקטוק, לאחר שהבנתי שיש גם אתגר שממלאים את זה בגלידה ומקפיאים והתפלאתי לראות משהו שנראה כמו הלדר של פעם, קיוויתי שזה יותר טעים כי טרם הצלחתי לשים את ידיי אפילו על רולאפ אחד. יש לי גם עדכון ליורדים לאילת - היינו שם בחופשה בסופ"ש האחרון ועברתי מפיצוצייה לפיצוצייה כדי למצוא לכבוד יום ההולדת של הבת שלי כמה רולאפס - אבל כשלתי. בכל חנות הסתובבו אחריי הורים וילדים אחרים שחיפשו גם כן רולאפס, אם הייתי מודע לשיגעון לפני כמה חודשים הייתי מזמין מכולה או שתיים והופך למיליונר הרולאפס הישראלי הראשון”
"לא חייבים תמיד לקנות הכול"
"מדובר בטרנד שמכוון לילדים ונוער שמושפעים מהטיקטוק והסרטונים.", מסבירה אפרת מונשרי גורן, יועצת אסטרטגית ומנחת הורים, "בתור אמא ואשת מקצוע - ברור שאין סיבה להתלהב מדף שהוא בהחלט לא בריא אלא חטיף עם צבעי מאכל וסוכר. באופן כללי חטיפים הם חלק מהחיים שלנו וקשה ואפילו לא נכון למנוע אותם מילדים ומבני נוער, צריך רק להבין מה המינון. גם כאן מבחינת אכילת רולאפס - אם זה טעים לילדים לא הייתי מונעת, אבל כן דואגת למינון, גם בגלל המחיר הגבוה".
מה דעתך על הלחץ מבני נוער?
"הלחץ מובן – ילדים ובני נוער חשופים לטיקטוק ורוצים לנסות גם ויותר מזה - להיות חלק ממה שיש לכולם וממה שכולם עושים. זה קשור לאוכל, לבגדים, לקוסמטיקה, כך שהרולאפס הוא לא טרנד שונה מגלוס או בגד ים. אם הורים יסתכלו על זה ככה – יהיה יותר קל להבין. העניין הוא לא מה הם רוצים - זה ברור שהם יירצו גם. השאלה היא איך אנחנו כהורים מגיבים. כמו בכל דבר מדובר בגבולות ובסדרי עדיפויות שאנחנו מציבים להם. כמו שאנחנו לא קונים כל דבר שהם רוצים ולפעמים אומרים להם לא – גם כאן זה הזמן לחשוב אם מתאים לנו לרכוש את החטיף הזה או לוותר".
איך להתמודד כהורים?
"נתחיל לדבר עם הילדים, לרצפות איתם בסרטונים שהם רואים ולשאול אם זה באמת נראה להם טעים או שהם רוצים לקנות את זה מסיבה אחרת. המודעות והחינוך מתחיל ביכולת שלהם להיות יותר ביקורתיים, להסתכל בסרטונים ולהבין שרוצים למכור להם. מצד שני, גם כהורים כדאי לחשוב למה חשוב לנו לתת להם לנסות. אם השתכנעתם מהרצון שלהם לטעום ולנסות - אפשר לקנות ואפשר גם להגביל את הקנייה. טיפ קטן - גם אם החלטתם לקנות - אפשר לחכות כמה ימים, אין כמו דחיית סיפוקים כדי לייצר התלהבות גדולה יותר והערכה. אם החלטתם שפחות מתאים לכם לקנות רולאפס - אל תפחדו להגיד לא - אפשר להסביר למה לא, אבל באופן כללי זה טיפ מצוין לחיים - לא חייבים לקנות הכול תמיד. אם הילד מקבל דמי כיס אולי זה הזמן שישתמש בהם כדי לקנות רולאפס לעצמו. זה ייתן לו כיוון של כמה המוצר יקר יחסית לדברים אחרים, חטיפים אחרים".