תקופת הבחינות מביאה איתה הרבה רגשות מעורבים. העיסוק בציונים, התגובות מהסובבים, הקושי הגדול לנהל את הזמן והוויתורים שהתלמידים נאלצים לעשות, עלולים להלחיץ אותם ולעורר בהם חרדה. כמו כן, התקופה הזו יכולה להיות מבלבלת מאוד: מצד אחד נאמר לבני הנוער שהמבחנים אינם אומרים עליהם דבר כבני אדם, ומצד שני הם עשויים לקבוע באילו הקבצות ומגמות הם ילמדו, ואפילו איזה תואר יעשו באוניברסיטה, במכללה או בלימודי ההמשך המקצועיים. אז איך אפשר שלא להילחץ?
הדבר הראשון שעליכם לדעת ולהעביר לילדים שלכם הוא שלחץ איננו בהכרח דבר רע. הוא יכול להניע אותנו, לאתגר אותנו ולעזור לנו להשתפר. כשהוא במינון הנכון, לחץ יכול להיות דבר חיובי. בנוסף, חשוב להסביר להם שאכן ציונים באמת לא קובעים את הערך שלהם וכמה הם שווים, אלא רק משקפים את ההצלחה שלהם באותו מבחן ספציפי
עם זאת, חשוב להבין ולהפנים שאין דרך ריאלית להתחמק ממבחנים. עמידה בדרישות האלו תלווה אותם כל החיים, והיא תנאי בסיסי להתקדמות ולהתפתחות האישית של כל אחד. כדאי להסביר שבחינות לא קיימות רק בתיכון או באוניברסיטה: יש מבחני קבלה ליחידות מובחרות בצבא, מבחני תאוריה וטסט, דרישות קבלה לעבודה ועוד.
לכל אחד יש תחומים שבהם הוא חזק יותר ושבאופן טבעי יהיה לו קל יותר להצליח בהם. אבל לצד זאת, תמיד אפשר לשפר את הנושאים שבהם מתקשים, על ידי אימוץ דפוסי לימוד נכונים. אז איך אפשר לעשות זאת בצורה המיטבית?
מצאו את סגנון הלמידה שלכם
"סגנון למידה" הוא הדרך שבה אדם קולט מידע, מעבד אותו ומארגן אותו בראש בהתאם ליכולותיו ולכישוריו. לכולנו יש שלושה ערוצים מרכזיים: חזותי, שמיעתי ותנועתי – ולכל אחד הערוץ החזק שלו. חשוב לזכור שאין דרך לימוד אחת שנכונה לכולם; עבור כל אחד ואחת מכם יש דרך שנכונה לו.
אם הערוץ החזק שלכם הוא הערוץ החזותי, אתם מעבדים מידע בצורה הטובה ביותר באמצעות צפייה. לכן מומלץ לכם ללמוד למבחנים באמצעות קריאת סיכומים, עיון בתרשימי זרימה וצפייה בסרטונים. אם אתם דווקא קולטים מידע על ידי הקשבה, מומלץ לכם ללמוד יחד עם חבר שיקריא לכם את החומר, להקשיב להרצאה מוקלטת או לפודקאסט ואפילו לשנן את החומר בעזרת חרוזים. ואם אתם אנשים שזקוקים לתנועה כדי להתרכז, כדאי לכם להתנועע או להתהלך בבית תוך כדי לימוד החומר, לבנות מודלים, ליצור משחקי למידה ולקבוע תנועות גוף כתומכי זיכרון – העיקר לא להיות סטטיים במהלך הלימוד.
את כל אלו ניתן כמובן גם לממש בעבודה בקבוצה. אבל שימו לב – לא תמיד החברים הקרובים אלינו הם אלו המתאימים לנו ביותר לצורך לימוד למבחן. ההמלצה היא להרכיב קבוצות שבהן חברי הקבוצה יהיו בעלי סגנונות דומים או משלימים לשלכם.
נהלו את הזמן באופן נכון
עליכם לקבוע סדר עדיפויות ברור לתקופת המבחנים, כזה שבו הלימודים תופסים את המקום המרכזי. חשוב לבחון מראש מה כמות החומר שיש ללמוד לכל מבחן – ועל פיה לקבוע זמנים ריאליים, כדי שלא להעמיס על עצמכם. אם קשה לכם להתרכז ברציפות, חלקו את היום. שימו לב מה השעות שבהן אתם הכי מרוכזים. חשוב לזכור שזמן הוא משאב מוגבל, ובתקופת מבחנים ייתכן שתיאלצו לעשות ויתורים. החלק הטוב הוא שמדובר בתקופה חולפת, ובסופה תחזרו לשגרה שאתם אוהבים.
אל תשוו לאחרים
זכרו – מבחן הוא לא תחרות, ואין כל טעם להשוות את עצמכם לאחרים. זהו רק שלב בדרך להשגת המטרה שהצבתם לעצמכם. השתמשו בציונים שקיבלתם כאינדיקציה לאופן שבו למדתם תכנים חדשים ולדרך שבה ניהלתם את הזמן שלכם. מבחנים, כישלונות והצלחות הם חלק בלתי נפרד מהחיים. אין מה לפחד מהם. היכולות שאנחנו רוכשים כדי להתמודד איתם הן הבסיס לצמיחה שלנו.
הכותבת היא מאבחנת דידקטית ומומחית לאסטרטגיות למידה, מרצה בחברת הסטארט-אפ Safe School