מי מאיתנו לא פנה לקבוצות ברשתות ולגוגל כדי להתייעץ לגבי סוגיות בחייו הפרטיים והמשפחתיים, אך הרצון לשתף ולקבל עזרה לא רק שמוביל אותנו לפגוע בפרטיות שלנו ושל ילדינו, אלא גם גורם לנו לא פעם לקבל עצות לא מתאימות במקרה הטוב, ופוגעניות במקרה הפחות טוב.
נפט נגד כינים, שום נגד תולעים
כששאלנו את נשות קבוצת הפייסבוק הפופולרית "מאמאצחיק" אילו עצות הזויות קיבלו ברשת, הן שיתפו בטיפים מפתיעים במוזרותם. "כשהבת שלי הייתה תינוקת והיא סבלה מגזים, אמרו לי למרוח לה ערק על הבטן, בבוקר כל הבטן שלה התמלאה בנקודות אדומות", מספרת חברת קבוצה בשם עמית, "כשלקחתי אותה לרופא הוא התעצבן עליי ואמר: 'מה את מקשיבה לאנשים? אסור לשים אלכוהול על גוף של תינוקת'. הסתבר שהערק שרף לה את העור ועשה לה מעין כוויה", כשהבת של מירב לא הפסיקה להשתעל, היא משתפת שהציעו לה: "תחתכי בצל ושימי אותו מעל הראש שלה כשהיא ישנה, חוץ מלהסריח את החדר זה לא הועיל בכלום ושום דבר".
גליה קראה ברשת שכשהשיניים של הקטנטנים צומחות מומלץ "לטחון קליפת ביצה ולתת להם באוכל". עדי מספרת שכשלילדיה הייתה שעורה בעין הומלץ לה לשים להם "פיפי של בוקר על השעורה בעין". לענת אמרו לשפוך נפט על הראש כדי לפתור את בעיית הכינים. לאירה יעצו למרוח שמנת חמוצה על כוויות, אורלי מספרת שכדי להוריד את החום המליצו לה לשים את הטוסיק (של הילדים כמובן) בגיגית עם מים קרים. אתי ראתה הרבה המלצות של אימהות להכניס שן שום לטוסיק של הילדים כדי למנוע או לטפל בבעיית תולעים. למאיה המליצו לטפטף בצל ושמן זית חם לתוך האוזן יחד עם שן שום כתושה כדי להקל על כאבי האוזניים של הילדים, וגלינה ראתה המלצה מאוד מוזרה ברשת: להכניס קליפת אלון חלוט לטוסיק כנגד טחורים.
"חלק מהתשובות לשאלות ברשת עלולות להיות פוגעניות"
"כמדריכת הורים בקבוצות רבות של הורים החל מאימהות מניקות וכלה בהורים למתבגרים, אני רואה שהורים מעלים שאלות רבות, מפצע על הגוף של הילד ועד יחסים בהורות", אומרת נעמה צובל, מדריכת משפחה ויועצת זוגית, שמספרת שלפני מספר שנים כשפורסם אירוע האונס באילת, אחת האימהות כתבה באחת הקבוצות שיש לה ילדה בת 15 והיא מתלבטת אם לאפשר לה לנסוע לאילת לבד עם חברות. "כמובן שהתשובות נחלקו בין כן ולא, ואני כתבתי לה שאין לשאלה הזו תשובה של כן או לא, אלא יש כאן שאלות שצריכות להישאל: האם את ביחסים קרובים עם הבת? האם את מכירה את החברים? האם היא מעדכנת אותך כשקורים לה דברים? צריך לבחון לעומק את הדברים".
לדברי צובל, הורים שואלים שאלות מאוד מורכבות בנושאים רגישים בקבוצות הטרוגניות ולכן יקבלו מגוון של תשובות, שלעיתים הן הפוכות. הבעיה היא, שבנוסף לכך שלא יקבלו תשובה חד משמעית, הם גם לא יקבלו תשובות נכונות ואחראיות, וחלקן עלולות להיות מאוד ביקורתיות ופוגעניות כמו "איזו הזויה", "איזו מין אימא את" ועוד. "אימא טרייה בקבוצת מיניקות התלוננה כי היא עייפה וקשה לה שהתינוקת בת הארבעה חודשים רוצה להיות כל הזמן על הידיים ושאלה מה עליה לעשות? תינוק בגיל הזה חייב ידיים וכמה שיותר, ואין שום בעיה שיתרגל להיות על הידיים אבל צריך להתייחס לזה שקשה לה, חייבת להיות לה עזרה ותמיכה כך שהיא תוכל לנוח. התשובות שהיא קיבלה היו: 'תרימי' או 'אל תרימי', אבל כאמור התשובה מורכבת. העניין הוא שאנשים שמתייעצים עלולים להקשיב לעצה שלא בהכרח מתאימה להם. במקרה אחר פנתה אליי אימא שאמרו לה לא להרים את התינוקת ולקחת לה את המוצץ כי היא תתרגל, והיא נותנת לתינוקת בת שבוע לבכות כי זה מה שהמליצו, יש מקרים שצריך גם להפעיל בהם את השכל הישר".
מה היית ממליצה לעשות?
"כיועצת אני מקבלת ביקורת על כך שכיום יש יועצת לכל דבר, בעבר לא היו יועצים והילדים גדלו בסדר גמור. אך אני אומרת למי שמתלבטת אם להניק או לא, לפנות ליועצת הנקה, ולהתייעץ עם מישהו שיכול לפחות לתת לכם כיוון ראשוני מקצועי. לא פעם יש שאלות מורכבות ולא שאלות של כן ולא, יש כמה צדדים להתייחס אליהם, והרבה דברים שצריך לקחת בחשבון. לפעמים כיועצת שינה צריך להפנות את ההורה לרופא, כדי לשלול עניינים רפואיים. איש מקצוע יכול לתת תשובות פרקטיות ומתאימות אישית למשפחה, להתייחס לבעיה ולא לסימפטום. הרבה מהתשובות בפייסבוק נותנות תשובה לסימפטום של הבעיה ולא לבעיה עצמה. למשל אם אמא מתייעצת לגבי ילד שמתנהג מוזר, מרביץ או לא ישן בלילה, חשוב להבין על מה יושבים הסימפטומים האלה: מה קרה לו? איזה קושי הוא חווה? הרבה אנשים יענו: תלמדי אותו לישון, תחנכי אותו. כדאי לקחת את התשובות בפייסבוק בערבון מוגבל ולהתייעץ עם איש מקצוע, שידע להבין את מורכבות הבעיה לעומק ולתת תשובה נכונה ומותאמת, ולפעמים, במקרה הצורך, הוא אמור להיות מספיק כן ואחראי כדי לדעת מתי הוא צריך להעביר הלאה את הסמכות לגורמים אחרים".
"עדיף לחפש מידע באתרי קופות החולים ופחות ברשת החברתית"
ברשת קיים מידע רפואי עצום אך בעיניים בלתי מקצועיות קשה ואף כמעט בלתי אפשרי לברור אותו. בדיוק בגלל זה חיפוש מידע רפואי ברשת יכול לגרום לבלבול במקרה הטוב ולנזק ממשי במקרה הרע. "כאשר ילד חולה או מדגים סימפטומים מסוימים, הורים באופן טבעי מחפשים מידע על הבעיה, באופן המהיר והזמין ביותר", אומר ד"ר אדיר גמליאל, מומחה ברפואת ילדים במכבי שירותי בריאות, "על אף שמערכת הבריאות מנגישה כיום דרכים רבות לקבלת מידע מהימן, ומרבית הרופאים זמינים גם בנייד ובאמצעי תקשורת נוספים, עדיין, הנטייה הטבעית היא לפנות לחיפוש ברשת".
ד"ר גמליאל מסביר שמאחר והמידע ברשת מקוטלג מראש על פי נתוני צפייה, כאשר ההורה יכניס סימפטומים של הילד שלו הוא יגיע רוב הזמן לאבחנות ה"מעניינות והאקזוטיות" שלא לומר מסוכנות יותר. "פעמים רבות, הדבר יוביל לחרדת יתר אצל ההורים, פנייה לרופאים הלא נכונים ולעתים גם בזבוז זמן כאשר מדובר בבעיה מסכנת חיים. הורים זכאים להבין מהו מצבם המדויק של ילדם מאחר והם נושאים באחריות המלאה לשלומו, והרחבת הידע הרפואי של ההורים הינו הכרח בעידן בו אנחנו נמצאים".
ד"ר גמליאל נותן כדוגמה את מחלת הפה והגפיים, לדבריו מדובר באבחנה יחסית פשוטה וגם המחלה עצמה לרוב קלה, על אף שהיא כלל לא נעימה. במחלה זו, יתכנו סיבוכים נדירים מאוד שרוב הילדים לא מפתחים. יחד עם זאת בחיפוש ברשת, סיבוכים נדירים אלו יצוצו בחיפוש ראשוני. "הורים שקוראים את המידע ברשת עלולים להיבהל ולהסיק מסקנות לא נכונות לגבי מצבו של הילד כאשר בפועל, מדובר בסיבוכים שרוב הסיכויים שילדם לא יפתח. הרשת מעלה את הסיבוכים הנדירים וההורים שקוראים את זה, חושבים שהנדיר הוא השכיח וכאן מתחילה הבעיה".
לעומת זאת, מחלת שלשולים בתינוק קטן, שמלכתחילה קשה בזיהוי, יכולה להיות מסכנת חיים בשל התייבשות מהירה. "לעיתים אוסף של סימפטומים כמו עלייה לא תקינה במשקל בגיל ינקות, פריחת טיטולים עקשנית וקושי בהאכלה, תניב אבחנה של פגם גנטי נדיר שיכול להיות מאובחן רק באמצעות שיח ותשאול של רופא ולא היה עולה בחיפוש פשוט בגוגל".
המלצתו של ד"ר גמליאל להורים היא לפנות לגורם מוסמך, כאשר הם חשים חרדה ומצוקה לגבי מצבו של ילדם, תמיד עדיף להגיע למרפאה אך גם תור טלפוני הוא אופציה מצוינת וכן מוקד אחיות או מוקד רופאי ילדים טלפוני בשעות בהן המרפאה סגורה. "לאחר מתן האבחנה, אני ממליץ מאוד להורים לחפש מידע נוסף באתרי קופות החולים ואתרים אחראיים כמו קהילת מדעת, ופחות ברשת החברתית ואתרי תוכן ממומן".