סיום בית הספר היסודי והמעבר לחטיבת הביניים כרוך בכמה שינויים המתרחשים בו זמנית: מעבר למסגרת חינוכית חדשה ומאתגרת הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית; ומעבר התפתחותי מילדות לתחילת ההתבגרות. כמו כל שינוי, הוא מלווה בפחדים מהלא מוכר, משבירת הרציפות שהייתה בשנים האחרונות, מפרידה מחברים מוכרים, מחשש מההתאקלמות בבית הספר החדש ועוד. 

חטיבת הביניים שונה בהרבה מאפיינים מבית הספר היסודי. זהו מעבר ממסגרת קטנה, יחסית, למערכת גדולה יותר ולמבנה לימודי שונה, ומלימוד עם המחנך ביסודי שלימד מספר גדול של שעות, למחנך בחטיבה שהפגישות שלו עם התלמידים מעטות יותר. כמו כן התלמידים נפגשים עם מורים מקצועיים, לומדים מקצועות חדשים, העומס הלימודי ורמת הקושי גבוהים יותר, והתלמידים נדרשים ליותר מבחנים ולמידה עצמאית. במקביל בכניסה לחטיבה הם נפרדים ממעמד השכבה הבוגרת ונעשים לשכבה הצעירה. לצד הקשיים המעבר הוא גם הזדמנות לשינוי, אופציה להציג את עצמם מחדש גם בפן הלימודי וגם בפן החברתי. זהו תהליך מתמשך ולא חד פעמי, וחשוב לדעת שחלק גדול מהתלמידים מתמודדים איתו בהצלחה.

גם להורים העלייה לחטיבת הביניים היא שינוי: ילדכם הופכים למתבגרים, חוויה שיכולה לעורר אצלכם הד חיובי או שלילי. אתם, לבטח, עסוקים בשאלות אם הם יסתדרו מבחינה חברתית, אם יצליחו בלימודים, אם ישובצו לכיתה טובה, אם ייווצר קשר טוב עם הצוות החינוכי ואם הם ישתפו אתכם במה שהם מרגישים וחווים.

אז איך תוכלו לעזור להם ולעצמכם? ראשית, חשוב לזכור כי נוכחותכם וההכוונה שלכם הן בעלות השפעה חיובית על פיתוח תחושת המסוגלות שלהם בקליטה בחטיבה. אספנו לכם כמה דברים שיוכלו לעזור: 

  • האזינו למסרים הגלויים ולסמויים שלהם לגבי תפיסת המעבר עבורם. הקשיבו לחששות והעבירו מסר שזה טבעי מאוד להרגיש כך. הם זקוקים להכרה ולתיקוף כדי שיוכלו לווסת ולנהל את הרגשות שלהם. הקשיבו להם ללא ביקורת, בלי להמעיט ערך במה שהם אומרים, הקשיבו מתוך עמדה תומכת, תוך שאתם מזהים פרספקטיבות שונות להסתכל על החששות שיעלו. השתמשו בידע הפנימי שלכם על התמודדותכם עם קושי כדי לדבר עם הילדים על החששות שלהם.
  • שאלו שאלות שיוכלו לסייע לכם ולהם בשיחה. שאלו מה מה מפחיד אותם במעבר, מה משמח אותם, מה עוזר להם אל מול חששות אלה ומה מרגיע אותם, ולמי הם יכולים לפנות כשהם נתקלים בקושי. אתם יכולים גם לשאול למה הם יתגעגעו בבית הספר היסודי ומה הם מקווים שיהיה אחרת בחטיבה.
  • דברו איתם על הכוחות והחוזקות שהם מכירים ממעברים קודמים וממצבי קושי. לדוגמה, בקשו מהם להיזכר בתהליך שינוי שהם עשו ושהצליח להם. שאלו אותם מה היה בהם שסייע להצלחה, ומה היה באחרים שבסביבתם (מורים, חברים והורים) שעזר להם להצליח.
  • העבירו מסר ששינוי הוא לא בהכרח מכשול אלא בהרבה מקרים הזדמנות להציג את עצמם מחדש. נסו לחזק בתוכם חשיבה אופטימית ואת יכולתם להגמיש את המחשבה ואת התגובות למציאות החדשה, גם אם היא שונה ממה שהם מצפים.
  • כדי להקטין את החשש, ציידו אותם במידע אודות בית הספר שאליו הם רשומים. שוחחו איתם על הציפיות שלהם, בדקו מה הם רוצים לדעת, ונסו, יחד, לקבל מידע.
  • נסו לייצר ולהדגיש את הרצף בין מסגרת היסודי לחטיבה. לא הכול חדש: יש מאפיינים דומים ומוכרים ויש גם דברים שישתנו.

במקרה של תלמידים שמתמודדים עם קשיים (לימודיים רגשיים וחברתיים) חשוב לשתף את היועצת במידע רלוונטי כדי שיוכלו לתת מענה ייחודי. אחת הבעיות בקטיעת הרצף היא שביסודי הכירו אותם לאורך השנים, וכעת, במעבר לחטיבה ההיכרות מתחילה מחדש ועלולה לקחת זמן. לעיתים מידע אודות הקושי יכולה לשמר את הרצף, למנוע תסכולים ולהמשיך לקבל סיוע ייחודי.

חנה שדמי (צילום: אודי מוצני)
חנה שדמי|צילום: אודי מוצני

זכרו גם אתם כי להסתגל למקום חדש לוקח זמן. אל תיבהלו, תחזיקו אתם את הסבלנות, את האופטימיות ואת התקווה שהם יסתגלו.

הכותבת היא מנהלת לשעבר בשפ"י (השירות הפסיכולוגי הייעוצי של משרד החינוך) וכיום יועצת בכירה לחברת הסטארט אפ SafeSchool הפועלת ליצירת אקלים דיגיטלי בטוח בבתי הספר.