בשנת 2000 הייתה בהלה מסוג קצת אחר: בכל העולם התכוננו לקראת תרחיש האימים של קריסת כל מערכות המחשוב עם הכניסה למילניום החדש. האחים בועז ויריב בן נון היו אז בעיצומו של מיזם חדש: מערכת לשיחות וידאו שתחבר בין מורים לתלמידים ותאפשר העברת שיעורים פרטיים ברשת. הביקוש היה בשמיים אבל המודל לא היה רווחי – והם נאלצו להפסיק עם המיזם.
שנתיים אחר כך פרסם משרד החוץ מכרז להקמת בית ספר וירטואלי לעברית, שישמש את ילדי כל השליחים בעולם. במכרז זכתה חברת eTeacherGroup של האחים בן נון. מאז ועד היום היא מפעילה את בית הספר הממוחשב, שמכין את ילדי השליחים גם לבגרות. "בשנת 2002 זה עוד היה חדשני", מספר בועז בן נון, מנכ"ל ומייסד החברה. "הבנו שאפשר ללמד באינטרנט בקבוצות קטנות. יחד עם האוניברסיטה העברית הקמנו בית ספר ללימוד עברית, אנגלית ולימודי מקרא למבוגרים בשוק הבינלאומי".
מאז 2002 המיזם פרץ לכל תחום אפשרי. החברה שהחלה את פעילותה עם ילדי משרד החוץ והמשיכה עם ילדי הרילוקיישן לסיליקון וואלי גדלה לממדים עצומים: 450 מורים המפוזרים ב-50 מדינות, 300,000 תלמידים בשנה מרוב מדינות העולם – ושיעורים גם בצרפתית, ספרדית וערבית. בישראל עברו בשערי בית הספר כ-4,000 ילדים.
לפני חודשיים אולי לא היינו חושבים שלימודים ברשת הם כל כך חדשניים – אבל היום, בצל משבר הקורונה, אנחנו מבינים כמה קשה לעשות את זה בצורה טובה ויעילה. לאור המצב תפתח החברה בשבוע הבא קורס תכנות ופיתוח אפליקציות לגילאי 8-13 שאורכו כשבועיים. "עכשיו בימי ההשבתה אנחנו מוצפים אבל מאמינים שיש לנו כאן מוצר חזק. שעתיים אצלנו שוות ליום שלם של לימודים. אנחנו לא מלמדים רק תכנות אלא פיתוח חשיבה ויצירתיות, יכולת פתרון בעיות ועבודת צוות".
איך הגעתם לתכנות?
"ב-2016 חיפשתי חוג תכנות לבן שלי ומצאתי שני אנשים צעירים שפיתחו שיטה אונליין. ראינו שזה עובד יפה והחלטנו לרכוש את הפעילות שלהם ולחבר אותה לפלטפורמה שלנו, מאז, בין היתר, אנו מתמחים בלימודי תכנות, אנימציה, צילום עריכה ורובוטיקה אונליין".
למה משרד החינוך נכשל?
"קשה מאוד להיות מומחה בלימודים פרונטליים וגם מומחה בלימודים אונליין. אלו התמחויות שונות ברמת הארגון והניהול. משרד החינוך טוב בחלוקת ילדים לכיתות פיזיות ותיחזוק מבנים, והם משלמים למורים שהוכשרו ללמד פרונטלית. לימודי אונליין דורשים ניהול של מערך תפעולי מורכב הכולל בין היתר בקרת איכות ומבחנים מקוונים.
"אי אפשר להחזיק במקביל שתי מערכות כאלה. אצלנו לומדים 30,000 סטודנטים בשנה מכל העולם. הכשרה של מורים בלבד זה עולם שלם, ואי אפשר להכשיר אותם ליום שלג אחד בחרמון. זה תפעול מסובך, וזה יומרני, וטוב שירדו מזה מהר. אנחנו רואים שבאוניברסיטאות, אחד האתגרים הגדולים הוא איך לתגמל מורה בשיטה הזו, ולפעמים נתקעים על דברים כאלה. בעולם, האקדמיות כן ערוכות ללמידה מרחוק והמשבר הזה תופס אותן במצב טוב יותר מאשר בישראל, כי זו מדינה קטנה ויש פחות צורך בכך".
למידה מרחוק יכולה להחליף למידה פרונטלית? ילדים וגם בוגרים צריכים שייכות, חברותא.
"כמי שנמצא בביזנס הרבה שנים, אני לא ממליץ להורים לחפש למידה מרחוק אלא לחפש תוכן טוב. זה לא המדיום, אלא התוכן, אבל יש תכנים שהם יותר טובים באינטרנט כי רק שם אפשר לייצר מאסה קריטית של תלמידים ולאפשר לך להקצות משאבים גדולים למחקר ולפיתוח הפדגוגי. אנחנו משקיעים מיליון שקל בהכשרה של מורים ופיתוח תוכן, החוג במתנ"ס לא יכול להתחרות בזה.
"גם לפני הצרה שנחתה עלינו עכשיו, יש משהו נוח ויעיל בלמידה מרחוק, ללא נסיעות, חיפושי חנייה ועוד. ילדים מאוד מתחברים ללימוד מרחוק, כי הם אוהבים מחשבים והתקשורת הזו טבעית להם. דרך הלימוד מרחוק ילד הופך זמן מסך שהוא זמן צריכת תכנים פסיבית לזמן של יצירה אקטיבית, יוזמה ולימוד. במקום לשבת שלוש שעות מול המסך במשחקים או ביוטיוב הוא מפנה את הזמן לאומנות דיגטלית או לימוד תכנות. זו השקעה ששווה לעשות אותה כי יש לה החזר גדול להורים ולילד".
יש עקרונות לימוד אחרים בלמידה מרחוק?
"העקרונות זהים, המפתח בגישה שלנו הוא שהמורה יהיה טוב. הלימוד מרחוק מאפשר לנו להביא את המורים הכי טובים. כל מוסד לימודי בונה את השיטה הפדגוגית שלו. בלימודי תכנות, החברה שהקימו את התוכנית התחילו ללמד בבתי ספר תכנות לילדים, והפדגוגיה שלהם מתפתחת ומשתפרת לאורך שנים. התלמיד מקבל מוצר איכותי, ובימים כאלה העובדה שזה באינטרנט היא בונוס גדול".
מאיזה גיל ילד יכול להתחיל ללמוד מרחוק?
"אנחנו מלמדים תכנות מגיל 8 ועד הגיוס. ישנם קורסים ב-5 רמות לחמש שנים, ברגע שתלמיד מסיים הוא יכול להישאר ולעבוד כעוזר הוראה. מי שנדבק בחיידק הזה יכול להעביר אצלנו את נעוריו. לימודי שפה אנו מלמדים החל מגיל 5 בשיעורים פרטיים. הציפייה היא שההורים יישבו ליד ילד בגילאים 5-7, משם הילד יכול לצלוח לבד".
מה עם ילדים עם בעיות קשב וריכוז, למשל? גם להם זה מתאים?
"זה יכול לעבוד לכל ילד שרוצה, לא רק ׳לגאונים׳. יש לנו הצלחה מסחררת עם ילדים שיש להם בעיות קשב וריכוז. דווקא הלמידה בבית, בתנאים נוחים וללא הפרעות והסחות דעת מסביב מקלה עליהם. נסיון העבר הראה לנו שצורת לימוד כזו היא קלאסית בשבילם".
אז האם אתם יכולים כבר לבנות על האקזיט של הילדים? בועז טוען שבסוף הקורס, הילד או הילדה ירכשו את העקרונות הבסיסיים ביסודות התכנות. "אנו דואגים שתלמיד יעבוד וייצר פרוייקטים, ימשיך בתמיכה שיקבל אצלנו גם אחרי שהשיעור יסתיים, ויגיע לסיום עם תחושת מסוגלות שהוא עשה את זה. בשלבים ההתחלתיים יש פחות עבודת צוות ומי שימשיך לרמות הגבוהות העבודה היא כמו בסטארטאפ, לכל אחד תפקיד - מעצב או מתכנת. ברמה הטכנית הילד רואה את המורה ואת החברים לכיתה בהתחלה, ואחר כך המצלמות כבות והילדים יזהו אחד את השני עם אייקונים ואודיו, מסיבה של הגנה על הפרטיות. עם מבוגרים המצלמות פתוחות כל הזמן".
כאמור, לאור המצב לימודי תכנות ופיתוח אפליקציות לגילאי 8-13 ייפתחו בתחילת השבוע הבא למשך שבועיים. מחיר קורס בתכנות או פיתוח אפליקציות הוא 1690 ש"ח ל-20 שעות (שעתיים ביום למשך 10 ימים) השיעורים מתקיימים בשעות 9:00-11:00 או 11:00-13:00, בנוסף יש קורסים בשעות אחר הצהריים. הקורסים מועברים בעברית, אנגלית (בקורס זה אפשר לתרגל אנגלית וללמוד תכנות עם ילדים מכל העולם), צרפתית, ספרדית, וערבית. לפרטים והרשמה