בין אם מדובר בחודש בילד ראשון או ילד רביעי, אין הורה שלא עסוק בחודשי חייו הראשונים של התינוק בלהבין האם התינוק שלו "עומד בקצב" ומתפתח כמו שצריך. בחלק מהפעמים אחות טיפת החלב דואגת לעדכן אותנו ולבחון האם הוא מתפתח כמו שצריך, אבל בין התורים יש גם הרבה שטח אפור להתקדמות אישית של כל תינוק ותינוק. אז מה הסדר הנכון של הדברים? האם התינוק שלכם מעוכב? והאם יש לכם מה לעשות בנידון? הנה שלבי ההתפתחות ב-9 החודשים הראשונים:
התפתחות התינוק: עד גיל חודש
אחרי תשעה חודשים בבטן, בהם היה עטוף במי השפיר וניזון דרך חבל הטבור, התינוק יוצא לעולם ומגלה שיש לו לא מעט עבודה. אז מה בעצם קורה בחודש הראשון?
- רפלקסים ותגובות - כשהתינוק נולד יש לו כמה רפלקסים (תגובות עצמוניות שמתרחשות בעקבות גירוי) שמוטמעים בו כמו למשל הירתעות מקולות חזקים, הסתנוורות וסגירת העיניים מול אור, רפלקס יניקה מגוף שמתקרב לפה כמו פטמה, בקבוק או אפילו אצבע. רפלקס נוסף הוא רפלקס המורו שגורם לתינוק להושיט את גפיו בתגובה לבהלה או חרדה ורפלקס הצעידה שגורם לו להתחיל "ללכת" כשרגליו פוגשות משטח והגוף ניצב עליו. כל אלו הם רפלקסים שהתינוק נולד איתם ומסייעים לו במלאכת ההישרדות בעולם הזה (הגנה מסכנה, אכילה ושתייה)
- התחדדות החושים - החושים של התינוק בתחילת חייו לא מאוד חדים, ילודים הם למעשה קצרי ראייה וכושר ראייתם לאחר הלידה מטושטש, אבל הם עוברים תהליך בחודש הראשון. לאט לאט תשימו לב איך התינוק מזהה את הקולות המוכרים לו ומפנה את ראשו אליהם (אל תשכחו שהוא שמע אתכם גם מתוך הבטן). תחביב נוסף שיש לתינוק בשלב הזה הוא בהייה בעצמים קרובים, בחודש הראשון תראו אותו מתמקד בפנים של הוריו ובעצמים עם ניגודיות חזקה (לכן יש את הספרונים בשחור-לבן שמקובל לשים בעגלה או בעריסה) או כאלו שנעים ממקום למקום ומייצרים התרחשות (מישהו אמר מובייל?). אה כן, ולעתים כשהתינוק מתבונן בחפצים קרובים הוא עלול לפזול. חשוב לציין שמדובר במצב תקין, ואילו המצב מתחיל להיות בעייתי רק אם הוא ממשיך גם אחרי שלושה-ארבעה חודשים.
- זמן בטן - תינוקות נולדים עם היכולת המוטורית להרים את הראש לזמן קצר כשהם שוכבים על הבטן, כבר בחודש הראשון לחייהם. הם לא תמיד אוהבים את זה, זה די מעייף אותם - אבל זה אפשרי. בדיוק בגלל זה חשוב לאמן אותם מעט זמן בכל פעם ולעזור להם לחזק את זוקפי הגב ולהתייצב.
התפתחות התינוק: עד גיל חודשיים
- חיוך ותקשורת - בחודש חייו הראשון לעיתים נראה שהתינוק מחייך אולם מדובר ברפלקסים שמוטמעים בו עוד מהבטן. לקראת גיל חודשיים התינוק מתחיל לחייך חיוך רצוני ואף להשמיע ולהפיק קולות שונים.
- מעקב אחר חפצים - אם דיברנו על התחדדות החושים של התינוק לאחר הלידה, הרי שבשלב הזה התינוק כבר מצליח לעקוב אחר חפצים שהוא רואה או צלילים שהוא שומע ולשמור על מבט ממוקד באופן יחסי.
- מוטוריקה ותנועת גפיים - התינוק כבר מתחיל להתרומם בעצמו כשהוא נמצא ב"זמן בטן". הוא נעזר בכתפיים ובזרועות וכן בגפיים שבאופן כללי מתחילות לנוע בצורה יותר יציבה, משמעותית ורצונית.
התפתחות התינוק: עד גיל 3 חודשים
- זיהוי וראייה מתחדדת - לאט לאט ראייתו של התינוק מתחדדת, הוא כבר רואה למרחקים ארוכים יותר ואף מצליח לזהות ולהבדיל מיהן הדמויות שמטפלות בו באופן רציף. חלק מהתינוקות אף יראו ניסיון לחקות את הבעות הפנים של מי שמולם.
- צחוק בקול רם וחיוך - כחצי מהתינוקות יפתחו את היכולת לצחוק בקול כשיגיעו לסוף החודש השלישי. החיוך גם הוא יהפוך לפעולה מודעת, רצוני ואף מותנה במשהו משמח ורצוי כמו זיהוי קול של הורה, זיהוי בקבוק משוקשק ועוד.
- הידיים נכנסות לפעולה - אם עד כה אגרופיו של התינוק היו לרוב קפוצים, בחודש השלישי נראה אותם נפתחים ומשתחררים. מתוך כך הידיים מתפנות לאינטראקציה עם חפצים והתינוק מושיט את ידו אל עבר חפצים וצעצועים, תופס אותם בעזרת היד ולעיתים אף מכניס לפה (ומכניס גם את כולם להיסטריה על הדרך)
התפתחות התינוק: עד גיל 4 חודשים
- המשחק מתחיל - מעבר לנגיעה אקראית בצעצועים ובמשחקים הוא כבר מחזיק אותם ומנער, התינוק יתחיל להביע עניין ורצון לשחק עם חפצים ועם אנשים. וכמו שאנחנו עצובים כשדברים מסתיימים, ייתכן וגם הוא יביע את מורת רוחות בבכי כשהמשחק ייגמר.
- התהפכות מהבטן לגב - התהפכות זו נחשבת לקלה יותר ביחד להתהפכות מהגב לבטן (שמצריכה שימוש בשרירי בטן). יחד עם זאת שימו לב שלא מדובר במדע מדויק ויש תינוקות שדווקא יתחילו להתהפך מהגב לבטן בתור שלב ראשון.
- מתחילים לקשקש - אם בחודשים הקודמים הצלחנו לשמור הברות בודדות כמו "אה" או "או", התינוק כבר מתחיל למלמל בשלב הזה, להביע הבעות פנים ולחקות קולות שהוא שומע. כחלק מהבעות הפנים ניתן להבחין האם התינוק שמח או עצוב, לראות אותו מגיב להבעות חיבה שלכם כלפיו כמו חיבוק, חיוך או נשיקה. גם הבכי שלו מתחיל לקבל צורה והופך לדרך לתקשר איתנו ההורים כדי לבטא את הצרכים שלו כמו רעב, עייפות, כאב.
התפתחות התינוק: עד גיל 5 חודשים
- תמיד בתנועה - התנועה של התינוק כבר הופכת למגוונת יותר. הוא מתהפך כבר מהבטן לגב ומהגב לבטן, מצליח לאחוז בכפות הרגליים שלו (הלוואי עלינו, לאן זה נעלם?!) ולהעביר חפצים מיד ליד. אה כן, המתקדמים מתחילים גם לנוע סביב עצמם בצורת ציר, לשני הכיוונים, מה שמבטא את ניצני הזחילה שבדרך.
- הלילה לא - מצליחים לראות את זה? את הלילה השלם הזה שאתם ישנים בו? ובכן אלה לא רק אתם. בגיל חמישה חודשים, פחות או יותר, רוב התינוקות מצליחים להשלים שנת לילה רציפה של 7-8 שעות. לעומת זאת - במהלך היום הם יישנו קצת פחות ויהיו ערניים יותר ויותר ככל שיגדלו.
- בדרך לאוכל - ייתן ותתחילו להרגיש שהתינוק שלכם פותח עליכם עין כשאתם אוכלים ולא מסתפק רק בחלב. זה קורה גם כחלק מהעניין הגובר והמיקוד בחפצים נעים, אולם מדובר גם על תהליך של בשלות לקראת תחילת הזנה של אוכל מוצק. על פי הנחיות משרד הבריאות עד גיל חצי שנה יש להאכיל את התינוק אך ורק בהנקה או בתמ"ל, אבל באופן עקרוני היו שנים שההנחיה להתחיל במוצקים התחילה מוקדם יותר. כך או כך - אתם בדרך הנכונה.
התפתחות התינוק: עד גיל 6 חודשים
- מי קורא לי בשמי - אם עד כה התגובה של התינוק הייתה לקולות מוכרים שהוא שומע, בשלב הזה הוא כבר מתחיל להבין איך קוראים לו, לזהות את השם ולהגיב כשקוראים לו בשמו (משום מה בגיל ההתבגרות הפונקציה הזאת נעלמת).
- אוטוטו זחילה - יכול להיות שתמצאו את התינוק שלכם בשלב הזה עומד על שש ומתחיל להתנדנד קדימה ואחורה מבלי להתקדם. מדובר בהכנה לקראת זחילה שתקרה בשלבים מאוחרים יותר. מה שכן, ייתכן והתינוק שלכם כבר זוחל על הגחון, מתגלגל וגורר את עצמו ברחבי החדר (ולפעמים זה אפילו קורה ברוורס).
- קדימה אוכל - בגיל חצי שנה אתם כבר לגמרי מוכנים להתחיל את העולם המופלא הזה שנקרא טעימות. ישנם מדריכים שלמים שנכתבו על הדרך לעשות את זה כמו שצריך, לזהות אלרגיות אם יש, לבסס ארוחות לאט לאט ולהתחיל חגיגה של טעמים ומרקמים. יש מי שיעדיפו לתת לתינוק להוביל את האכילה בעצמו (בייבי לד) ויש מי שיעדיפו להאכיל בכפית. כך או כך לרוב התינוק בשלב הזה יודע להחזיק בעצמו כפית או בקבוק.
התפתחות התינוק: עד גיל 7 חודשים
- בשיניים - בגיל שבעה חודשים, בתיאום מושלם עם האוכל, סביר להניח שתתחילו ליהנות מ"נפלאות" השיניים. אצל רוב התינוקות בגיל הזה יבקעו השיניים הראשונות (לרוב שתי השיניים הקדמיות התחתונות). מדובר על גיל ממוצע שכן יש מי שהשיניים מתחילות לבקוע אצלם בגיל ארבעה חודשים ויש מי שרק בגיל שנה ואף יותר. כך או כך לרוב מדובר בתהליך כואב ומורכב שמלווה בריור, כאב, נפיחות, לעיתים חום ואף שלשול מימי ונזלת שקופה. מה שכן, רופאי השיניים ממליצים להתחיל לצחצח שיניים לתינוקות כבר מהשן הראשון, אז הנה עוד משהו לטקס בוקר או ערב שלכם (תודו שהיה לכם חסר).
חרדת נטישה - ואם אנחנו כבר מדברים על דברים מופלאים, סביר להניח שבגיל הזה התינוק שלכם ייפתח חרדת נטישה וכאשר תצאו מטווח ראייתו (גם אם זה לחדר הסמוך) הוא יחוש כאילו נעלמתם ולא תחזרו לעולם. חרדת הנטישה יכולה להימשך עד גיל שנתיים וחשוב להיות סבלניים אליה ולהבין שמדובר בתהליך טבעי. כדי להקל עליו השתדלו להיפרד בצורה נקודתית, מסודרת ויעילה כשאתם נפרדים מהתינוק, שחקו איתו במשחקים של "קוקו" או "מחבואים" והשרו ביטחון בכל רגע נתון.
הבה נרעישה - בגיל שבעה חודשים התינוק מגלה שהוא יכול להפיק צלילים לא רק בעזרת הפה אלא גם מהטחת חפצים זה בזה או זריקה של חפצים על הרצפה. חשוב להבין שבשלב הזה מדובר בתהליך של חקר העולם והתינוק אינו מבין את ההשלכות של הרעש שהוא מייצר. השתדלו להכיל ולהיות סבלניים, ואף לעודד אותו לשמוע ולהפיק צלילים שונים מחפצים וצעצועים שונים.
התפתחות התינוק: עד גיל 8 חודשים
- מתקדמים על הרגליים - בגיל שמונה חודשים סביר להניח שהתינוק שלכם כבר זוחל על שש וייתכן והוא כבר מתחיל להיעמד בעזרת חפצים ואולי אף להתחיל ללכת מספר צעדים כשהוא נתמך ברהיטים. בשלב הזה חשוב להתאים את הבית ולהפוך אותו למקום בטוח לתינוק סקרן ופעיל. שימו לב שאין חפצים קטנים שאפשר להכניס לפה בהישג יד, כסו את השקעים שנמצאים בגובה התינוק, קבעו רהיטים שיכולים חלילה ליפול ושמרו על סביבה נקיה ומאורגנת. יחד עם זאת, חשוב שלמרות הרצון והנטייה לגונן על התינוק, תשדרו לו ביטחון במרחב, חופש פעולה ואווירה מאפשרת (אם לא מדובר בסכנה ממשית).
- ישיבה - לרוב בגיל הזה תינוקות כבר יושבים באופן יציב ואף מתיישבים בעצמם. זה זמן נהדר לעבור לטיולון (שסביר להניח שכבר עברתם אליו) שמאפשר ומעודד ישיבה זקופה. עבור התינוק שלכם מדובר בשדרוג של ממש ממצב סטטי בו שדה הראייה שלו מוגבל לבין הזדמנות להיות פעיל, "לבלוע" את העולם מסביב ולמצוא עניין בטיולים ובאירועים שמתרחשים סביב.
מתחילים לתפוס איך לתפוס - אם עד עכשיו התינוק שלכם תפס חפצים קטנים עם כל האגרוף (בצורה די מרושלת יש לציין), כעת הוא לומד לתפוס חפצים קטנים באמצעות שתי אצבעות - האגודל והאצבע המורה. ניתן לראות זאת במיוחד בשעת האוכל במידה ואתן מאפשרים לתינוק שלכם לאכול בעצמו. השלב הבא הוא ללמוד איך לאחוז בדברים כפי שאנחנו המבוגרים עושים זאת בצורת "מלקחיים" או "פינצטה".
התפתחות התינוק: עד גיל 9 חודשים
- כפיים - זה השלב בו התינוק שלכם מבין את המשפט - אני מוחא משמע אני קיים. ייתכן והוא הצליח בעבר ליצור איזושהי השקה בין כפות הידיים אולם כעת הוא כבר מצליח לעשות זאת באופן סדיר ואף להפיק קול. יתרה מכך, הוא עושה זאת לא רק כחיקוי אלא מבין את המילה "כפיים" ויודע לפעול בהתאם (וככל שתתלהבו ממנו הוא יעשה זאת שוב ושוב). לאט לאט הוא גם מבין את משמעות המחווה ויתחיל למחוא כפיים לעצמו כדי לבטא שמחה של תחושת הצלחה.
- לך תזכור - עוד דבר שקורה בגיל הזה הוא התחדדות של הזיכרון. אם עד עכשיו התינוק זכר דמויות, פרצופים או קולות, לאט לאט הוא מתחיל לזכור גם מיקום של דברים כמו צעצועים אהובים או מקומות בבית. הוא מסוגל לזכור שהוא רוצה חפץ מסוים גם אם אתם מסתירים אותו ממנו והם גם יפעלו על מנת למצוא אותו (ואף מילה על הסמארטפון). יחד עם זאת, מדובר על זיכרון לטווח קצר - הזיכרון לטווח הארוך יתפתח רק לקראת גיל שנתיים-שלוש. לרוב זו הסיבה שזה הגיל הראשוני ממנו אנחנו זוכרים חוויות ילדות גם בעצמנו.
"את זה" - איך אומרים? תינוק בן תשעה חודשים כבר יודעים מה הוא רוצה, והוא גם טורח לעדכן אותנו בזה בכל רגע נתון. בשלב הזה כשהשפה שלו עדיין מצומצמת, הוא נעזר בהצבעה על חפצים או על מקומות כדי לבטא את הרצונות שלו. כמו כן הוא כבר מתחיל להבין משמעות של מילים כמו "לא", "כן", "אסור", "ביי ביי" או "שלום" ויגיב בהתאם.
ואם התינוק שלי לא מתפתח "כמו שצריך"?
חשוב להבין שנקודות הציון שהבאנו כאן נקבעו על ידי מומחים בעקבות מחקר ואיסוף נתונים על תינוקות רבים, אולם בסופו של דבר כל תינוק הוא סיפור אחר שמתפתח בקצב שלו ויש גם טווח נורמלי של סטיית תקן שהיא הגיונית ושכיחה. זכרו, אי אפשר להשוות בית תינוק אחד לשני, גם לא אם מדובר באחים או בתינוקות בני אותו גיל. יש מי שיתקדם בתחום אחד ויתעכב בתחום אחר: יכול להיות שהתינוק שלכם יתחיל לעמוד בשלב מוקדם מאוד אך עדיין לא יבקעו לו שיניים, ותינוק אחר יצמיח שיניים כבר בגיל ארבעה חודשים אולם ייקח לו קצת יותר זמן להיעמד. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים כי גם למגדר יש השפעה על קצב ההתקדמות וכי בנות מתקדמות יותר בשלבי ההתפתחות מאשר בנים.
אבל האם זה משנה? איך אומרים אצלנו - עוד לא פגשנו את המבוגר שלא בקעו לו שיניים. בסופו של דבר, כל עוד התינוק בריא ומתפקד - סביר להניח שבשלב כזה או אחר הוא יעבור את כל השלבים הנדרשים. אם זה מעודד - מחקר שבדק האם יש הבדל באינטליגנציה והקואורדינציה של ילדים שהתחילו ללכת מוקדם או כאלו שלקח להם כמעט שנתיים - מצב שבגיל בית הספר הפערים האלו לא קיימים. ועדיין, אם יש לכם סימני שאלה, חששות, פחדים או אינטואיציה שמשהו לא בסדר - כדאי לפנות למומחים ולאנשי המקצוע להתייעצות, ולא להישאר עם הספקות.
מה זה אומר לגבינו? שמרו על אופטימיות, תיהנו מהחוויה הזו של לראות את התינוק שלכם גדל והופך מעובר לילד ומתחיל את חייו ברגל ימין.