פעילים סביבתיים זועמים לאחר שחברת החשמל הציבה עמודים במכתש רמון, אשר לדבריהם פוגעים בנוף הכי יפה במקום.
מכתש רמון וסביבתו נחשבים לנופי בראשית מהיפים בישראל המושכים אליהם מידי שנה מאות אלפי ישראלים ותיירים מכל העולם. המכתש נחשב לסמל של העיירה מצפה רמון.
במשך שנים פעילי הסביבה ביישוב ומחוצה לו פעלו כדי שתשתיות חברת החשמל לא יפגעו בנופים ושכבלים יוטמנו רק מתחת לאדמה - הליך יקר, שמטרתו לשמור על איכות הסביבה והנופים.
"היה ברור לכולם במשך שנים שלא פוגעים בנופי המכתש", טוען איתי ענר, פעיל סביבתי ממצפה רמון, "שהעמודים יוצבו במרחקים גדולים והכבלים יוטמנו באדמה. לא תמצא נופי בראשית כאלה בשום מקום בעולם".
שרי התשתיות לדורותיהם היו מודעים לבעיה והורו שלא לפגוע בנופים ולהציב כמה שפחות עמודי חשמל ובמרחק גדולים האחד מהשני. "במשך שנים רבות נאבקנו לשמור על נופי המכתש נקיים מעמודי חשמל כדי שלא להרוס את המקום היפה לדעתי בעולם, וכולם עמדו בזה, חברת החשמל ורשות הטבע והגנים", טוען ענר.
אלא שבימים האחרונים ענר ופעילי סביבה רבים במצפה רמון נחרדו לגלות כי חברת החשמל הציבה שורה של עמודים בלב ליבו של המכתש, במעלה העצמאות בואכה הר ארדון, הפוגע בקווי הנוף בצורה "ברוטאלית".
"בהתחלה לא האמנתי שעשו דבר כזה. לקח לי כמה ימים להתאושש כדי להאמין שזה קרה. הציבו שורה של עמודי חשמל מכוערים המסתירים את יופיו של הר ארדון ופוגעים בנוף בצורה הכי גסה", קבל ענר, "הם פצעו את הנוף הכי יפה בעולם בעמודים. מה היה קורה אם היו מזיזים את עמודי החשמל עוד שניים וחצי ק"מ? מה בער למקבלי ההחלטות להרוס לנו את ארץ בראשית? איפה רשות הטבע הגנים? מה הם נרדמו בשמירה? הם לא רואים שעמודי החשמל הללו הרסו את החלק הכי יפה במכתש? עשו את זה מבלי להתייעץ עם פרנסי הישוב ופעילי הסביבה".
פעילים סביבתיים אחרים היו אף בוטים הרבה יותר. "מה שקרה פה זו שערורייה. צריך להקים ועדת חקירה. תאר לך שהיו לוקחים טוש ומקשקשים על המונה ליזה או מגדרים בגדרות תיל את מגדל אייפל? גם פה עשו ממש אותו דבר. הרסו את הנוף הכי יפה למכתש. חלמאות לשמה", זועמים הפעילים, "מי שקיבל את ההחלטות פגע באחד מהמקומות היפים בעולם, אם לא היפה שבו. אנחנו נדרוש שיזיזו את העמודים עוד כמה קילומטר הלאה. המכתש זה הסמל של מצפה. זה כתם שחור לשוחרי הסביבה בישראל וחובבי הטבע והמטיילים".
מחברת החשמל נמסר בתגובה לטענות: "תכנית המתאר עבור הפרויקט אושרה ע"י הועדה לתשתיות לאומיות וממשלת ישראל בנובמבר 2016, לאחר מספר שנים של הליך תכנוני שבחן בין היתר חלופות ונערך עבורו תסקיר השפעה על הסביבה. התכנית מאפשרת הקמת קו 161 קילו-וולט חדש בתחום המכתש מצפון לכביש 40, על מנת להחליף קו קיים בתוך המכתש מדרום לכביש 40 באזור רגיש.
מטרת הקו הינה שיפור יכולת אספקת החשמל לדרום הארץ ומתן אפשרות לקליטת אנרגיה מתחדשת לאורך הערבה. בחינת החלופות נעשתה בהתייחס להיבטים ההנדסיים והסביבתיים של חציית מצוק המכתש וחציית לב המכתש וקבעה, כי בלב המכתש הקו יהיה מוטמן.
התכנית נעשתה בתאום עם רשות הטבע והגנים וקיבלה את כל האישורים הנדרשים ממוסדות ורשויות התכנון של המדינה. כאמור, חברת החשמל פועלת בהתאם להחלטות כלל הרגולטורים, כולל הגופים הירוקים, אשר מלווים באופן צמוד את העבודות.
הפרויקט נמצא כעת בשלבי סיום, חלקו הארי כבר שוקם עד כדי שקשה להבחין כי יש כבל מוטמן בקרקע. חברת החשמל עשתה, עושה ותעשה כל שניתן על מנת לספק חשמל אמין זמין ואיכותי, בד בבד עם שמירה על הטבע והסביבה בה היא עובדת".
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "הקמת קו המתח העליון לאילת במכתש רמון נידונה בכלל מוסדות התכנון תוך התייעצויות עם גורמי מקצוע הן בתחום האקולוגי והן בתחום אדריכלות הנוף. חוות הדעת המקצועיות תמכו בחלופת הצבת עמודי החשמל בחלק קטן מהמכתש לצד הטמנה של מרבית הקו. מדובר בתקדים ברמה לאומית של הטמנת קו מתח עליון בשטח פתוח ערכי.
הן להצבת עמודים והן להטמנת קווי חשמל יש השפעה סביבתית. התכנון התבסס על חלוקה בין שטחים טבעיים ולא מופרים לבין שטחים מופרים שעברו תהליכי כרייה וחציבה בעבר.
על פי כלל חוות הדעת מעבר מצוק מכתש רמון בחפירה היה גורם לנזק סביבתי ונופי גדול יותר מאשר בחלופת הצבת העמודים. מאחר וההחלטה הייתה להעביר קווי חשמל באזור והחלופה הייתה חציית מכתש רמון בקו עמודים לכל אורכו, הרשות מאמינה כי החלופה שנבחרה היא הטובה מבין החלופות. לתהליך היו שותפים מומחים, המועצה המקומית מצפה רמון גופי שמירת טבע וסביבה ותושבים".