ההתמודדות עם חשקים היא אחד הדברים הקשים ביותר לכל מי שמנסה לרדת במשקל. אנחנו יודעים שמזון מטוגן, שמנוני ועתיר קלוריות לא טוב לנו, אבל במקביל גם קשה לנו להתנגד לו. כיוון שזו בעיה נפוצה, חוקרים רבים מנסים לבחון אותה ולמצוא פתרונות יצירתיים לבעיה. מחקר שפורסם לאחרונה מציע אלטרנטיבה מקורית שמשתמשת בחוש הריח שלכם ודורשת רק שתי דקות מזמנכם.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

המחקר פורסם בכתב העת Journal of Marketing Research והוא הראה שחשיפה של לפחות שתי דקות לריחות של מאכלים עתירי שומן וקלוריות – דווקא יכולה להפחית את החשק שלכם לאכול אותם. מסקנה זו יכולה להישמע מנוגדת להיגיון, כי כולנו יודעים כמה ריחות של מאכלים מעוררים בנו תיאבון. אך מתברר שחשיפה ממושכת לריחות יכולה דווקא להפוך לגורם מרתיע.

לטענת החוקרים, חשיפה ממושכת לריחות אלה מספיקה כדי להפעיל את מערכת התגמול במוח שבתגובה מותירה אותנו מסופקים. "ריחות יכולים להיות כלי חזק בהתנגדות לחשקים למזונות אלה", מסביר דיפיאן ביסוואס, אחד החוקרים מאוניברסיטת דרום פלורידה. "למעשה, גירוי חושי קל כמו ריחות, יכולים להיות אפקטיביים יותר בהשפעה על בחירות שקשורות למזון בקרב ילדים ומבוגרים, בהשוואה לדרכים מגבילות יותר".

שיטות אלה יכולות להיות יעילות בסביבות כמו סופרמרקטים או קפיטריות בבתי ספר. אנשים שבמשך שתי דקות לפחות ייחשפו לריחות של מזון לא בריא יכולים בסוף למצוא את עצמם דווקא באזור הפירות והירקות, קונים מזון בריא יותר.

סופרמרקט (צילום:  George Rudy, shutterstock)
בקרוב נעשה בחירות טובות יותר בסופר?|צילום: George Rudy, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> הטעות שאתם עושים עם המלפפון שלכם
>> האמת המטרידה שמאחורי חומץ התפוחים
>> גילינו משהו מטורף על בטטות שאתם חייבים לדעת

ככל שמריחים יותר – כך רוצים פחות

במהלך המחקר, החוקרים השתמשו במערפלים (מכשיר ההופך נוזל לתרסיס דק) ומיקמו אותו בקפיטריות של בתי ספר ובסופרמרקטים. המערפלים פיזרו ריחות של תפוחים, תותים, פיצה ועוגיות, מבלי שהלקוחות יהיו מודעים לכך. החוקרים מצאו כי דווקא ריחות של מזונות לא בריאים גרמו לאנשים לקנות יותר מזון בריא. בקפיטריה בית ספרית שבה אכלו כ-900 ילדים ארוחת צהריים, כמות המזונות הלא בריאים שנבחרה על ידי התלמידים עמדה על 21.43 אחוזים כשבסביבה היה ריח של פיצה. בהשוואה ל-36.96 אחוז כשהיה ריח של תפוחים ו-36.54 אחוז כשלא הונח אף מערפל שהפיץ ריח.

בדיקות מעבדה שנעשו לאחר מכן תאמו לממצאים הראשוניים ואף הוכיחו כי ההשפעה הפוכה כאשר החשיפה לריח היא קצרה. אנשים שהריחו עוגיות במשך זמן קצר (פחות מ-2 דקות), נמצאו בסבירות גבוהה פי 2 לבחור במזון לא בריא, בהשוואה לאנשים שהריחו את אותו הריח במשך יותר משתי דקות.

וגם לאיכות חוש הריח שלכם יש השפעה: החוקרים מצאו כי ככל שאדם היה טוב יותר בזיהוי הריחות, כך הוא היה מושפע יותר מהם. המסקנה של המחקר מראה כי מבחינת המוח שלנו, ייתכן שהרחה מהירה של מזון לא בריא גורמת לנו לחשוק בו – אך הרחה ממושכת גורמת למוח להרגיש כאילו אכלנו את אותו מזון שחשקנו בו. לפי החוקרים, הסיבה שאולי עומדת מאחורי זה, היא שהמוח לא מבדיל בין מקורות שונים של עונג חושי, אם הם מגיעים מחוש הריח או באמת מחוש הטעם.