ח' (שם בדוי), תושב תל אביב כבן 62, אובחן כלוקה בפרקינסון לפני כשש שנים, והוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כסובל מנכות בשיעור 80 אחוז. מאז שהוכרה נכותו, הוא נושא עמו תעודת נכה. לטענתו, בסוף חודש מאי, בשעה 20:30 לערך, הוא נכנס לסניף הרשת הבינלאומית סבן אילבן בדיזנגוף סנטר בתל אביב, וביקש לרכוש לעצמו נקניקייה במזנון הסניף הפועל בשירות עצמי. לצערו, ובעקבות נכותו, נשמט המארז עם הנקניקייה מידיו ונפל על רצפת הסניף. בשלב זה אחד מעובדי הסניף החל לצעוק עליו "מה עשית?", "למה הפלת את זה?", "איזה בלגן עשית, תסתלק מכאן!".

לדבריו הוא חש מבוכה קשה וחוסר אונים לנוכח מתקפת העובד. הוא התנצל וטען כי הסיבה שהנקניקייה נפלה נובעת ממחלתו, וביקש לרכוש נקניקייה אחרת ועל כן ניגש שוב לאזור השירות העצמי. במקום להתחשב במצבו, הגביר העובד את צעקותיו, וקרא לעברו: "לאן אתה הולך? אמרתי לך להסתלק מפה. אני לא מרשה לך לקנות פה!".

המום מתגובת העובד ביקש ח' לדבר עם הממונה עליו. אך לדבריו, במקום להתנצל על התנהגות העובד, טען הממונה כי מחלתו של ח' איננה תירוץ, וכי הוא יאפשר לו לקנות נקניקייה נוספת בתנאי שישלם על הנקניקייה שהפיל, כי "זהו החוק". בשלב זה, ביקש לדעת ח' מהו שמו של אותו ממונה, אך זה סירב להזדהות, ואמר כי  "אלוהים אחראי עליי". עובדת נוספת שהגיעה וטענה שהיא אחראית "על כולם", ביקשה מח' לצאת מהחנות והפצירה בו למחוק את תצלום העובד שהתנפל עליו, שח' הצליח לצלם במכשיר הסלולרי שלו.

"כאשר שאל ח' את אותה אחראית אם היא מבינה את חומרת המקרה, הגיח למקום שוב האחראי הקודם והמשיך ללגלג על ח' ולדרוש ממנו לצאת, והאחראית התריעה בפניו כי אחותה שוטרת והיא תערב אותה בנושא, ואף קראה לאיש ביטחון של הקניון שיטפל בפינויו מהסניף. לעדות ח', איש הביטחון של הסנטר נדהם מהסיפור ואף ניסה לגשר בין הצדדים והציע לרכוש עבור ח' את הנקניקייה הנוספת שנאסר עליו לרכוש – שבתגובה סירב ויצא נסער מהחנות. התקרית שעבר בסניף סבן אילבן, אומר ח', היא אחת מהחוויות המשפילות ביותר שחווה בחייו, וכל זאת, רק משום שהוא חולה בפרקינסון.

חולה פרקינסון מחזיק את היד (צילום: Kotcha K, shutterstock)
"אחת מהחוויות המשפילות ביותר שחווה"|צילום: Kotcha K, shutterstock

"אין מילים שיכולות לתאר את התיעוב"

מיד לאחר האירוע פנה ח' אל עורכי הדין רן שפירא ורפאל אלמוג ממשרד עורכי הדין אלמוג-שפירא, המתמחה בביטוח, נזיקין ורשלנות רפואית, ואלה הוציאו בשמו מכתב דרישה לפני תביעה. "נראה כי אין מילים שיכולות לתאר את התיעוב כלפי אותם עובדי חברתכם אשר אין בהם ולו טיפת אנושיות לסייע לחולה במצוקה", נכתב להנהלת הרשת "לא זו אף זו, אלו הגדילו ואף הביכו את מרשנו ומנעו ממנו שירות רק בשל עובדת היותו חולה פרקינסון אשר הפיל נקניקייה. על אירוע חמור זה לקבל כל ביטוי אפשרי, למען מקרים כגון זה לא יישנו בעולם מתוקן".

לטענת עורכי הדין, המענה הרפה של הנהלת הרשת לאירוע, שכלל התנצלות כללית ולא מחייבת והבטחה לבדיקה, לא הוביל לכל מעשה, ועל כן, בימים אלה הגישו עורכי הדין תביעה לפיצויים בשמו של ח' נגד 'סבן אקספרס בע"מ' ונגד 'אלקטרה מוצרי צריכה בע"מ' זכיינית הרשת בישראל. בתביעה נדרשות החברות לפצות את התובע ב-50 אלף שקלים בגין עבירה על הוראות חוק איסור לשון הרע, ו-50 אלף שקלים נוספים בגין עבירה על הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. התביעה הוגשה בימים אלה לבית משפט השלום בתל אביב. טרם הוגש כתב הגנה.

 תגובת אלקטרה מוצרי צריכה המייצגת את סבן אילבן: "החברה תגיב בבית המשפט כמקובל".

עו
עו"ד רן שפירא|צילום: גולן קריאו