אם מתחשק לכם להשתחרר מכבלי היומיום, להתחבר לטבע ולהתנתק מכל אלמנט חומרי – בטח הסתדרתם על כרטיס לאירוע המידברן שמתחיל מחר. "אין ספק שזאת חוויה שונה ומיוחדת", אומר השחקן אדריאנו חאובל, שמתכנן להגיע למאורע בפעם השנייה ברציפות. המידברן (קהילת האיש הבוער) הוא למעשה אירוע אמנות שנולד בנוואדה ואומץ גם בישראל. “הרעיון הוא להקים עיר זמנית שפועלת במשך שישה ימים, ללא כל מטרות רווח. הדבר היחיד שאפשר לקנות שם זה קרח, את כל השאר הטבע וגם האנשים שמסביב מספקים, וכאן טמון כל היופי. עניין הבערה מתייחס לחלק הטקסי שבו שורפים מיצג אמנות כלשהו שמסמל שחרור ופורקן. כפי שנכחתי לראות בשנה שעברה, אנשים באמת מוצאים את עצמם משוחררים יותר, רגועים ולרוב גם חברותיים יותר. הכל שם פרו-אקולוגי וחובק טבע".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

נחשים, עקרבים ומזג אוויר מתעתע

למרות האווירה המשחררת והעניין הרב שמביא עמו האירוע המדברי, כדאי להיות ערים לכמה סכנות, שעלולות לעלות לכם בביקור במיון או גרוע מכך.

"הסביבה המדברית חושפת אותנו למספר גורמי סיכון. ביניהם - בעלי החיים הארסיים הנפוצים באזור, וכן תנאי האקלים הקיצוניים שעלולים להיות מסוכנים בהנחה שלא יודעים כיצד להתמודד איתם ולהתכונן אליהם מראש", מזהיר נחום דוד, סגן מנהל מרחב לכיש ופרמדיק בכיר במד"א. הנה העצות שלו בנושא. שימו לב - הן עשויות להציל חיים.

סכנה מס' 1: התייבשות

דוד מסביר שהתייבשות נגרמת כתוצאה מאיבוד נוזלים בגוף. "באופן כללי, מנגנון הצימאון שלנו בגוף לא מספיק מפותח. במילים אחרות, לא תמיד נדע שאנחנו הולכים ומתייבשים. לכן, חשוב מאוד לשים לב לצבע השתן. אם הוא צהוב – זה אומר שחייבים לשתות הרבה". גם שתייה מופרזת של אלכוהול עלולה לגרום להתייבשות, מאחר שהוא מעודד ייצור מוגבר של שתן. כמו כן, הוא ממליץ להימנע משימוש במזון רגיש ששוהה ללא קירור, שעלול לגרום לקלקולי קיבה שלעתים מובילים להקאות ושלשולים, שגם הם כידוע - גורמי התייבשות.

הסימפטומים עלולים לכלול: כאבי ראש, חולשה, בחילות, עור יבש, דופק מהיר או יובש על הלשון. הטיפול: "הכי חשוב להרבות בשתייה ובמנוחה. במקרה שמתחילים להקיא בזמן הניסיון לשתות, חייבים לפנות את המיובש לטיפול רפואי, כי הדבר מעיד על כך שהגוף מיובש עד כדי כך שהוא לא מסוגל לקלוט את הנוזלים. כמובן שגם בכל מקרה של ירידה במצב ההכרה או עילפון חייבים להזעיק את מגן דוד אדום במהירות המקסימלית".

גבר שותה מים (צילום: Happy monkey, Shutterstock)
לשתות לשתות לשתות|צילום: Happy monkey, Shutterstock

סכנה מס' 2: מכת חום

"מכת חום היא מצב שבו טמפרטורת הגוף עולה באופן שמקשה על המוח לתפקד באופן תקין", מסביר דוד. "התופעה שכיחה בעיקר באזורים שבהם שורר עומס חום כבד שכולל טמפרטורה גבוהה או לחות. המצב המסוכן הזה מתבטא לדברי דוד בערפול או בחוסר הכרה, או בטמפרטורת גוף שעולה על 40 מעלות וחצי, שאינה נגרמת כתוצאה ממחלה.

הטיפול הרצוי במקרה כזה הוא שהייה באמבטיה קרה שמטרתה להוריד את טמפרטורת הגוף. "אם נמצאים בשטח פתוח, אפשר להיעזר במגבות רטובות, לשפוך מים על הנפגע או להניח שקיות של קרח מתחת לזרועותיו. חשוב לציין שאמנם כל מקרה של מכת חום מחייב פינוי, אך לא פחות מזה – חשוב לדאוג לקרר את הנפגע לפני פינויו מהשטח".

מכת חום מייבת פינוי |צילום: פלאש 90 - איסאם רימאווי, חדשות

סכנה מס 3: נחשים ועקרבים

אחרי שלמדנו להתמודד עם אתגרי האקלים, בואו נדבר רגע על  בעלי החיים המדבריים, שלדברי דוד לעתים פועלים בצורה שקטה ומסוכנת. "חשוב להבין שנחשים ועקרבים או כל חיה ארסית אחרת לא מחפשים לתקוף אנשים, אלא לרוב מתקיפים רק כשחשים באיום. הבעיה בשטח נובעת מכך שסיטואציה כזאת לעתים מתרחשת מבלי שנשים לה אליה. עקרבים למשל, נוטים להסתתר מתחת לסלע ונחשים בתוך אוהלים פתוחים, נעליים וכו'. לכן, חשוב בעיקר לפקוח עיניים, לנער את שק השינה לפני שנכנסים לתוכו, ללכת רק עם נעליים סגורות ולנער אותן לפני שנועלים, לוודא שהאוהל אטום ולא להרים סלעים כשאין צורך בכך.

הטיפול: "במקרה של הכשה, הכי חשוב להרגיע את הנפגע, לאפשר לו לנוח ולקבע את האזור הפגוע", מסביר דוד. לעומת זאת, הנה מה שממש לא כדאי לעשות במקרה כזה: "לא למצוץ את הארס, לא לחסום בחוסם עורקים ולא לחתוך את האזור הפגוע. כמו כן, בניגוד לאינטואיציה המתבקשת, דווקא לא רצוי לתת לנפגע שתייה, כיוון שמים עלולים להגביר את זרימת הדם ואת התפשטות הארס. חשוב להזעיק את מד"א ולפנות את הנפגע לטיפול רפואי בהקדם. אם הנפגע סובל מכאבים קשים ניתן להציע משככי כאבים שזמינים במקום".

עקרב צהוב, מין מסוכן וארסי (צילום: Simon Valentine \ 123RF)
נערו את הנעליים לפני שאתם נועלים אותן|צילום: Simon Valentine \ 123RF

נחום מסביר שאין צורך להביא איתכם את הנחש הפוגע למוקד הרפואי – "כבר נתקלתי במקרים שבהם הנחש הספיק להכיש גם את מי שניסה לסחוב אותו בדרך לקבלת הסיוע. לכן, כדאי להסתפק בצילומו בלבד".

>> מה צריך לעשות אחרי הכשת נחש

והמלצה אחרונה וחשובה לסיום: "גם בסיום האירוע חשוב לתכנן בצורה נבונה את הנסיעה הביתה. רצוי שהנהג יקפיד על שעות מנוחה ולא ישתה אלכוהול. כידוע, חלק גדול מהתאונות נגרם כתוצאה מהגורמים הללו. שתהיה שהות נעימה ובטוחה לכולם".

עוד ב-mako בריאות:
>> שתיית מים בשעה הזו עלולה לגרום לעלייה במשקל
>> הנער עם מחלת העור הנדירה בעולם מת בגיל 17
>> אלה המאכלים שממש לא כדאי לאכול בזמן טיסה

אפליקציית מד"א שלי: כלי חשוב בכל טיול שטח

כדאי לדעת שאפליקציית "מד"א שלי" מאפשרת קשר ישיר עם חובשים ופאראמדיקים במוקד החירום 101 בתוך פחות מ-5 שניות. באמצעותה, תורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר.

נוסף לכך, ניתן להזין באפליקציה מידע רפואי חיוני כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, ועוד. גם כבדי שמיעה וכבדי דיבור יכולים לציין מידע רפואי רלוונטי שיסייע להזעיק את צוותי מד"א במקרה חירום באמצעות שיחת צ'ט עם החובשים והפאראמדיקים שבמוקד. 

ניתן לקיים צ'ט בכל שפה והמערכת מתרגמת באופן אוטומטי לשפת הטלפון של המתקשר. האפליקציה אינה תלויה באינטרנט סלולרי ופועלת במלואה על המכשיר הסלולרי.