חריקת שיניים היא תופעה נפוצה מאוד, כנראה יותר ממה שאתם חושבים. יש המשערים כי 16 אחוז מהאוכלוסייה סובלים ממנה. לרוב, הסובלים ממנה נועלים את הלסת חזק מדי וכתוצאה מכך סובלים מכאבים עזים בשרירי הלסת ואף מפגיעה בשיניים. אנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם סובלים מחריקת שיניים, כיוון שבמקרים רבים היא מתרחשת במהלך השינה.

ישנן סיבות שונות לחריקת שיניים, אך הנפוצה שבהן היא לחץ וחרדה. "חריקת שיניים היא דרך שבה הגוף מתמודד עם סטרס", מסבירה קרוטי פאטל, רופאת שיניים. "היא משחררת אנדורפינים במוח, שגורמים לנו להרגיש טוב יותר ולכן אנחנו ממשיכים לחרוק שיניים". אם אתם סובלים מחריקת שיניים חמורה, אתם עלולים גם לסבול מבעיות בשיניים. "כוח מוגזם שמופעל על השיניים יכול לגרום לסדקים", אומרת פטאל. "תלוי בסדק, יתכן שתזדקקו סתימה או אף עקירת שן".

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

אך ההשלכות של חריקת שיניים אינן מסתכמות רק אצל רופא השיניים. חריקת שיניים עלולה לגרום לכאבים עזים במפרק הלסת ולמיגרנה. רופאים רבים ממליצים על חבישת סד לילה לשיניים, שיגן עליהם מפני שחיקה כתוצאה מהחריקה. ואם יש לכם ראש פתוח, יש עוד לא מעט דרכים שיסייעו לכם להתמודד עם הבעיה המציקה, הנה כמה מהן. חשוב לציין שכדאי להיוועץ ברופא לפני שאתם מנסים שיטות שונות לטיפול בחריקת שיניים, מאחר שלא כל טיפול מתאים לכל מטופל.  

1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (או CBT) הוא שיטת טיפול שחוקרת את המחשבות שמאחורי התנהגויות ותחושות. CBT מסייע לפתח הרגלים בריאים יותר ולהיפטר ממחשבות ומדפוסים שליליים בחיים. מחקרים התחלתיים הראו כי CBT יכול לסייע לטפל בחריקת שיניים, אך נדרש מידע נוסף כדי להגיע למסקנה חד משמעית. "CBT עשוי לסייע לטפל בחרדה חבויה שגורמת לחריקת השיניים, אבל סד לילה בהחלט עוזר להגן מפני ההשלכות", מסביר ד"ר סנדיפ בוק, פסיכיאטר.

2. בוטוקס

למרות שבוטוקס לא ירפא את חריקת השיניים, הוא יכול להפחית משמעותית תסמינים אצל חלק מהמטופלים, והטיפול יכול להחזיק במשך כמה חודשים. זה לא מתאים לכל מטופל וישנם רופאים שאינם דוגלים בשיטה, אך חלק טוענים שזה אכן עוזר לשכך כאבים. "לחריקת שיניים לילית, אני מזריק כמות קטנה של בוטוקס לתוך שרירי הלעיסה", מסביר ד"ר צ'ארלס קראטצ'פילד, מרצה קליני לדרמטולוגיה. "זה לא מתאים לכולם, אבל מהניסיון שלי, זה מספק הקלה משמעותית בקרב כ-3/4 מהמטופלים שסובלים מחריקת שיניים במהלך השינה ומתעוררים עם לסת כואבת וכאבי ראש". המחקרים בנושא אינם חד משמעיים - חלק הראו השפעה חיובית של בוטוקס ואילו אחרים הראו על השפעה שלילית של החומר. לכן כדאי להיוועץ ברופא לפני שאתם מנסים את ההליך.

מזריקה (צילום: diego_cervo, Istock)
לא רק למילוי קמטים. בוטוקס|צילום: diego_cervo, Istock
עוד ב-mako בריאות:
>> 10 הרגלים היגיינים שאתם חייבים להיפטר מהם
>> הולכים לישון מאוחר וקמים מוקדם? תקראו את זה

3. היפנוזה

לפי הארגון הבריטי לחריקת שיניים, מחקרים מראים שלהיפנוזה השפעה חיובית על אנשים שסובלים מחריקת שיניים. השפעה זו מחזיקה מעמד כשנתיים לאחר הטיפול. כמו טיפולים אחרים, היפנוזה לא בהכרח מתאימה לכל אחד, אבל אם אתם חושבים שאתם עשויים להתאים – בהחלט שווה לנסות. אתם יכולים לעבור היפנוזה אצל אדם מוסמך, או להוריד הקלטות של היפנוזה המיועדת לחריקת שיניים. 

היפנוזה מטוטלת (צילום: shutterstock)
היפנוזה ניסיתם?|צילום: shutterstock

>> כוחות ההיפנוזה: מטיפול בחרדה ועד ניתוחים ללא הרדמה

4. שיטת השחרור הרגשי

שיטת השחרור הרגשי – או באנגלית EFT – היא שיטת טיפול משלימה המבוססת על רפואה סינית. המטופל מתופף באצבעותיו על נקודות בגוף בהן עוברים המרידיאנים כדי לשחרר חסימות אנרגטיות. מטופלים הסובלים מחריקת שיניים טוענים ששיטה זו סייעה להם, אך אין מחקרים מדעיים התומכים בנושא, וסקירות מדעיות שנעשו בעבר הראו כי אין כלל השפעה לשיטה זו. אם ניסיתם שיטות אחרות וכמעט התייאשתם, אולי שווה לנסות.

5. למצוא דרכים להירגע

מאחר שחריקת שיניים נגרמת במקרים רבים כתוצאה מלחץ, רופאים ממליצים לנסות שיטות הרגעה בלילה, לפני שאתם נשכבים לישון. נסו למצוא דרכים להירגע לפני שאתם נשכבים במיטה, כמו מסאז', קומפרסים חמים, יוגה, מתיחות, מדיטציה, או כל רוטינה שמרגיעה אתכם. כמו כן, כדאי להימנע מצריכת קפאין ואלכוהול לפני השינה.