קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נצפתה רועדת במהלך קבלת פנים בברלין וכעת כל העולם מנסה להבין מה גרם לכך. נכון לעכשיו, הסיבה למחזה הזה, עדיין לא ממש ידועה. "בניגוד לרעד מקור, שלרוב מלווה בצמרמורת קלה, רעד שנובע מסיבה אחרת בדרך כלל מופיע רק בגפיים", מציינת פרופ' רונית גלעד, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי קפלן. לגבי מרקל – קשה להעריך מהי הסיבה. יכול להיות שזה קרה בגלל גיל, שימוש בתרופות או מחלה כלשהי".

אז מה יכול להוביל לרעד בגוף ומתי הוא צריך להדאיג אותנו? פרופ' גלעד מפרטת עוד כמה סיבות שיכולות להוביל לתופעה. שימו לב:

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

תרופות

לא כל מי שנוטל תרופות מודע לכך, אבל מסתבר שחלק לא מבוטל מהן עלול לגרום לרעד בגוף. בין התרופות השכיחות שיכולות לגרם לכך ניתן למנות למשל: תרופות לטיפול בהפרעות קצב לב, תרופות פסיכיאטריות ועוד.

תרופות (צילום:  DedMityay, shutterstock)
חלק לא מבוטל מהתרופות עלול לגרום לרעד בגוף|צילום: DedMityay, shutterstock

גיל מבוגר

לא ברור לחלוטין מה גורם לכך, אבל רעד עלול להיות תוצר לוואי של גיל מבוגר. מה שמאפיין רעד מסוג כזה הוא העובדה שהוא מתרחש בזמן פעולה מסוימת – למשל כשניגשים לאחוז בחפץ מסוים. במקרים רבים, רקע משפחתי עלול לעודד את הופעת התופעה והיא לא בהכרח תלוית גיל.

מחלות ניווניות של המוח

פרקינסון למשל היא אחת המחלות המוכרות והשכיחות ביותר, הנגרמת כתוצאה מניוון מוחי, העשויה לגרום לתופעה. אולם, בניגוד לרעד המופיע על רקע גיל מבוגר, רעד מסוג זה מתרחש בעת מנוחה.

מחלות ניווניות מסוג זה למעשה פוגעות בגרעינים מסוימים במוח, שאחראים בין היתר על התנועתיות התקינה של הגפיים. ברגע שהם נהרסים, נגרם מחסור בחומר מסוים במוח, והתוצאה היא נוקשות, חוסר תנועתיות, איטיות וגם – רעד.

מחלות שמקורן ב"מוחון"

המוחון הוא למעשה מעין מוח קטן שנמצא ליד גזע המוח. מחלות מסוימות כגון טרשת נפוצה או גידולים שמופיעים באופן נדיר באזור, עלולים לגרום לרעד. כאשר התופעה מופיע על רקע בעיה זו היא גורמת למי שסובל ממנה לרעוד בעת הניסיון להצביע על מטרה מסוימת – למשל בעת ניסיון לגעת באף או באוזן.

המיזם המרגש המחבר בין ניצולי שואה וסטודנטים (צילום: By JiBJhoY , shutterstock)
עלול להיות תוצר לוואי של גיל מבוגר|צילום: By JiBJhoY , shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> זה המיתוס הכי גדול על סקס שכולם מאמינים לו
>> מחקר ישראלי: מזון מסוג זה תורם לירידה במשקל
>> האם אתם עייפים במידה נורמלית או מדאיגה?

אלכוהול

אלכוהול הוא חומר טוקסי (רעיל) שיכול להשפיע על פעילות המוח. רעד כתוצאה מאלכוהול עלול להיגרם בשני מצבים: או בעת שתייה מופרזת או בעת גמילה. בעת הגמילה המוח מנסה להבין היכן "נעלם" החומר שאליו התרגל ולכן הוא מגיב בהתאם. תופעה דומה עלולה להתרחש בעת גמילה מסמים.

הפרעה בתפקוד בלוטת התריס

תפקוד יתר בפעילות בלוטת התריס, גורם להגברת הפעילות המטבולית של הגוף, מה שגורם לעיתים לתופעות כגון: דופק מהיר, שלשולים וכן השפעה על מערכת העצבית שבמקרים מסוימים גורמת לרעד.

"נפילת סוכר"

באופן כללי, הסוכר בגוף שלנו צריך להיות מאוזן. כאשר הוא נמוך מהרגיל (בדרך כלל כתוצאה מטיפול לא מאוזן של סוכרת), הוא עלול לגרום לתופעות שונות כמו הזעה מוגברת וגם - רעד.

פגיעה במערכת העצבים ההיקפית:

אמנם מדובר במצב נדיר יחסית, אבל מחלות אוטואימוניות מסוימות כמו "לופוס", מחלות קולגן, סוכרת, מחסור בוויטמינים ועוד, עלולים לגרום לתחושת נימול בגפיים ולעיתים נדירות גם לרעד.

מתי כדאי לגשת לייעוץ רפואי?

"בגדול, כל הופעת רעד פתאומי מחייבת פנייה לנוירולוג. המטרה היא לאבחן את הסיבה לבעיה שגרמה לכך, ולטפל בעת הצורך - אם ניתן. במקרה שמדובר בהופעת רעד על רקע גיל מבוגר, לרוב לא ניתן לרפא את הבעיה, אך ישנן תרופות שונות שעשויות לשפר ולהקל על המצב.

חשוב להבין כי במקרים מסוימים רעד עלול להצביע על הופעת מחלה חדשה הדורשת טיפול, ולכן האבחון חיוני", מסבירה פרופ גלעד.