קמתם משינה עמוקה, ולפתע הבחנתם בשובל של רוק דביק נוטף מהפה שלכם לכיוון הכרית? ובכן, רוב הסיכויים שאין לכם מה לדאוג. אבל למה אנחנו בעצם מריירים ועל מה זה עלול להעיד?

ד"ר צבי זקס, מומחה לאף אוזן גרון בכללית מחוז שרון שומרון, מרגיע ומסביר שבדרך כלל ריור קל היא תופעה שלא אמורה להדאיג. "באופן טבעי, במהלך השינה, הרפלקסים של הגוף פחות יעילים, מה שבהחלט עלול לעודד את העניין, בייחוד כאשר נוטים לישון עם פה פתוח.

אולם, במקרים מסוימים התופעה עלולה להצביע על מצב של הפרעות נשימה הנגרמות על רקע חסימתי  - באף או בגרון, ולעיתים אף על מחלה נוירולוגית. נוסף לכך, תופעה זו שכיחה יחסית בקרב חולי פרקינסון או בקרב אנשים שעברו אירועים מוחיים, שכתוצאה מהם נגרמה חולשה לאיברים שונים, וביניהם גם לשרירי הלסת".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

ד"ר זקס מוסיף ומציין כי במקרים קיצוניים, ריור יכול להיגרם עקב אלרגיות שונות, ולעיתים אף על רקע ממצא אונקולוגי.

לעומת זאת, כשמדובר בילדים התופעה שכיחה יותר, ונובעת מחולשת שרירי הלסת התחתונה. החדשות הטובות לדבריו הן שבמקרים כאלה לרוב התופעה מסתדרת מעצמה כשהילד גדל.

כמו כן, הוא מציין כי ריור בקרב ילדים עלול להעיד על נוכחות שקד שלישי או על שקדים מוגדלים. "במקרים כאלה, חשוב לעקוב ולראות אם הילד סובל מהפרעות נוספות, כגון נחירות או יקיצות הנובעות מחסימה נשימתית. כאשר הילד אכן מאובחן עם שקד שלישי, או עם שקדים מוגדלים, מומלץ לבצע מעקב. בחלק מהמקרים התופעה תחלוף מעצמה ולעיתים תידרש התערבות כירורגית.

כמו כן, ריור בגיל הרך עלול להופיע על רקע בקיעת שיניים, עקב גירוי החניכיים הגורם להפרשת רוק".

עוד ב-mako בריאות:

>> "אם אתם רואים את הסימן הזה, תיבדקו במהירות"
>> רוב הנשים לא יודעות שהדבר הזה גורם לסרטן שדEdit item

האם תנוחת שינה עשויה לשפר את העניין?

"כשמדובר בריור על רקע חסימתי הכרוך בהפרעות נשימה, עדיף לישון על הבטן או על הצד ולהגביה מעט את זווית המיטה באמצעות כרית. במקרה כזה לא מומלץ לישון על הגב. המלצה זו תקפה רק למבוגרים".

מתי מומלץ לגשת לייעוץ רפואי?

"במקרים שבהם מדובר בריור מסיבי, או כאשר נגרמת פגיעה משמעותית לחיי הסובל מהבעיה".