היא נראית תמימה אבל היא הרשעית האולטימטיבית - מסוגלת לזהם מאגרי מים עצומים ולהרוג כל יצור החי בהם, בעלת יכולות על להתיז חומצות רעילות, לפלוט עשן רעיל, לשרוף ללא הבחנה ולהתפוצץ באופן ספונטני – הסוללה.  

אנו עדים לצמיחה תעשייתית בינלאומית אדירה בייצור הסוללות ולהשפעה העצומה אך מסוכנת של תעשייה זו על חיינו. הסיבה לכך נעוצה בהתפתחויות הטכנולוגיות והחידושים במוצרי החשמל, האלקטרוניקה והגאדג'טים למיניהם, שהופכים לניידים ומצריכים את השימוש ההולך וגובר בסוללות.

הסוללות הביתיות והנטענות שאנו פוגשים כיום בבית הן גרסה מתקדמת של סוללות ליתיום גופרית (SO4) שנמצאו עד זה לא מזמן בעיקר בשימוש הצבא והתעשיות הביטחוניות. סוללות עוצמתיות, עמידות וחד פעמיות, אבל עם זאת אינן יציבות ונוטות להתפוצץ ולהתלקח גם באופן ספונטני בעת מגע תכולתן עם מים ואוויר. עוצמות הבערה והזיהום שלהן עצומות ולא ניתנות לכיבוי באמצעים קונבנציונליים - ניתן לראות סרטים רבים על הבערה, הנזקים והסכנות שלהן באינטרנט.

הסוללה הביתית הנטענת מסוג LiIon היא תוצר מתקדם של פיתוח זה. היא אמנם בטוחה יותר, אך עדיין בעלת סיכון להתנפחות והתלקחות, ועל כן, בגדלים מסוימים, אסור לעלותה לטיסה או למתקנים סגורים. היא מכילה חומרים רעילים לסביבה ולאדם, בהם ליתיום וכימיקלים שונים, ושימוש לא נכון ולא בטיחותי יכול להוביל לכשל בסוללה ואיתה גם להתפרצות אנרגיה וזיהום. אפילו סוללות הכפתור הקטנות בשעונים ומכשירי השמיעה נוטות להתפוצץ בטמפרטורות גבוהות ומהוות סיכון דומה.

איסוף סוללות במרכז איסוף (צילום: תאגיד מ.א.י למיחזור פסולת אלקטרונית לישראל)
איסוף סוללות במרכז. בואו נעשה צעד קטן|צילום: תאגיד מ.א.י למיחזור פסולת אלקטרונית לישראל

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אם לא די בנזקים המיידיים והישירים, הנזקים הבריאותיים שנגרמים לכולנו כאשר אינן ממוחזרות הם חסרי תקדים. כאשר הסוללות אינן מופרדות מהפסולת הביתית ואינן מובאות למחזור, הן נטמנות לצד הפסולת הביתית במטמנות, נדחסות, נשברות ומתפרקות עם זאת הביתית, וההשלכות הסביבתיות והבריאותיות קשות. אלפי טונות של מתכות כבדות וחומרים כימיים רעילים נפלטים לסביבה, גורמים לזיהום אוויר, קרקעות ומי תהום שמגיעים לברזים הביתיים שלנו.

רובנו לא מודעים לנזקים שנגרמים כתוצאה מהיעדר מיחזור, ורבים מאלו שמודעים - אדישים ומתעלמים מההשפעות הזיהום הקריטיות לבריאותנו. החומרים הרעילים, דוגמת העופרת שבסוללות, גורמים לבעיות התפתחותיות של מערכת העצבים, לירידה ביכולת השכלית, למחלות לב וכלי דם, לפגיעה בתפקוד הכליות,  לעלייה בלחץ דם ולפגיעה בפוריות. עוברים, תינוקות וילדים קטנים פגיעים במיוחד להשפעות עופרת, משום שמערכת העצבים המרכזית שלהם מתפתחת בקצב מהיר.

עוד ב-mako בריאות:
>> בעלי עיניים חומות? יש לנו חדשות רעות בשבילכם 
>> חוק ה-50 אחוז עזר לג'ן להשיל 30 ק"ג
>> הסיבה שאסור להשתין בכריעה בשירותים 

אם לא נשנה את ההרגלים שלנו, נאסוף, נפריד ונתחיל למחזר, נראה גידול משמעותי בבעיות הסביבתיות ובתחלואה. האם זו המציאות שאנו רוצים להוריש לילדינו? הגיע הזמן שניקח אחריות. בואו נעשה צעד קטן לאדם וצעד גדול לסביבה ולבריאות שלנו ופשוט נתחיל למחזר.

תאגיד המיחזור מ.א.י במבצע ייחודי לקראת פסח "לא פוסחים על אף סוללה" ומעודד את הציבור להביא סוללות למיחזור אל אחד מאלפי מיכלי המיחזור – ראו במפה. בנוסף, ייקחו כ-20,000 תלמידים חלק במבצעי איסוף קהילתי ברחבי הארץ להבאת סוללות למיחזור.

* אמנון שחרור הוא מנכ"ל משותף בתאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית בישראל