אמנם החורפים הישראליים נחשבים "קלים" ביחס למדינות אחרות על הגלובוס, אבל עדיין אין לנו ברירה אלא לנסות להתכונן כמה שיותר לקראת החודשים הקרירים ביותר בשנה. אנחנו יודעים על שפעת, דלקת גרון והתקררות - אבל מה לגבי דברים אחרים שנפוצים יותר בחורף? מהתקפי לב ועד לבעיות בעור - הנה עוד מחלות שנפוצות יותר בעונה הקרה. 

 >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

התקף לב

מחקר שפורסם לאחרונה חשף ממצא מפתיע: אנשים החשופים למזג אוויר קר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מהתקף לב. חוקרים מאוניברסיטת לונד בשוודיה גילו שהכמות הממוצעת של התקפי לב ביום הייתה באופן משמעותי גבוהה יותר במזג אוויר קר, בהשוואה למזג אוויר חם. הסברה היא שהסיכון להתקף לב בחורף עולה, משום שאחת התגובות של הגוף לקור היא הצרת כלי דם המצויים בשכבה העליונה של העור, במטרה למנוע אובדן חום מהגוף, בעקבות זאת לחץ הדם עולה וזו ככל הנראה הסיבה שמאחורי ממצאי המחקר.

מחקרים גם הראו כי ישנה גם סבירות גבוהה יותר בחורף לקרישי דם, ככל הנראה מאותה סיבה של הצרה של כלי הדם, אך ייתכן שזה גם בשל זיהומים בדרכי נשימה שנפוצים יותר בחודשים הקרים ויכולים לחשוף אנשים לקרישי דם. לפחות בישראל אנחנו יכולים להתנחם בכך שמזג האוויר חם כמעט כל השנה.

התקף לב (צילום: Shutterstock)
נפוצים יותר בתקופת החורף|צילום: Shutterstock

אקזמה

"אקזמה נפוצה באופן משמעותי בחורף", מסביר ד"ר דניאל גלאס, רופא עור לדיילי מייל. "אנשים רבים מגלים שתדירות התפרצויות האקזמה בעור עולה או מחמירה במהלך החודשים הקרים, משום שהרוחות הקרות ומערכות החימום למעשה מייבשות לנו את העור". ד"ר גלאס מסביר כי נוסף לכך, גם אמבטיות חמות ובגדי צמר עלולים להשפיע על העור ולהחריף תסמינים של אקזמה. לכן מומלץ לכל מי שסובל מאקזמה להקפיד ללבוש כותנה. "שמירה על לחות העור היא אחד הדברים החשובים שאפשר לעשות כדי למנוע התפרצויות אקזמה", מוסיף ד"ר גלאס.

אטופיק דרמטיטיס (צילום: shutterstock)
מזג האוויר יכול להוביל להתפרצויות של תסמיני אקזמה|צילום: shutterstock

עוד ב-mako בריאות:
>> מנסים לרדת במשקל? תוסיפו את זה לסלט שלכם
>> חיידק-על מתפשט בעולם והורג 1 מכל 4
>> זו כמות הקפה שצריך לשתות כדי למנוע מחלות

אסתמה

חודשי החורף יכולים להפוך את ההתמודדות עם אסתמה לקשה יותר, מכיוון שמזג האוויר הקר והיבש יכול להשפיע על דרכי הנשימה ובהתאם לכך עלול להוביל לגירוי השרירים באזור. "חורף יכול להיות תקופה מסוכנת לאנשים הסובלים מאסתמה מאחר שמזג אוויר קר, הצטננות, שפעת וזיהומים בחלל החזה נפוצים יותר ויכולים להיות טריגר להתקפי אסתמה מסכני חיים", מסבירה אמה רובק, יועצת רפואית בעמותה הבריטית לחולי אסתמה. היא ממליצה לכל מי שלוקה באסתמה להקפיד לעטות צעיף שיכסה את האף ואת הפה (אבל לא צמוד מדי), שיעזור לכם לחמם את האוויר לפני שאתם נושמים אותו, מאחר שאוויר קר עשוי להיות טריגר לאסתמה.

אישה בחורף עם צעיף (צילום:  Rido, shutterstock)
הצעיף מאפשר לחמם את האוויר לפני שהוא נכנס לדרכי הנשימה|צילום: Rido, shutterstock

יובש בנרתיק

אין ספק שמזג אוויר קריר גורם לנו ליובש בערך בכל הגוף, מהרגליים ועד למרפקים והשפתיים. אבל נראה שנשים רבות נאלצות להתמודד ביובש במקום נוסף בגוף, שפחות נעים להתמודד איתו. בחורף, מזג האוויר יבש לא רק בחוץ – אלא גם בחללים סגורים ומחוממים, בהם אנחנו מבלים שעות. מה שבהחלט יכול להוביל גם ליובש בנרתיק.