האביב המשוגע שפוקד אותנו הוא תקופה מאתגרת במיוחד ומרובת התמודדויות לסובלים מאלרגיה. תסמיני האלרגיה, הפוגעים באיכות החיים, באים לידי ביטוי בגודש באף, עיניים אדומות, גירודים, נזלת ולעתים גם שיעול וקוצר נשימה. ישנן כמה דרכי טיפול באלרגיה, אך דבר אחד בטוח – אם לא מטפלים בה נכון היא יכולה להחמיר ולגרום לסיבוכים. סביב בעיית האלרגיה ישנן לא מעט תפיסות שגויות הקשורות לאמצעי הטיפול, ועל מנת להקל את התסמינים, חשוב לנפץ כמה מיתוסים. ד"ר יורי זלדין, מנהל מרפאת אלרגיה מבוגרים, בי"ח סורוקה, מסייע לעלות על הדרך הנכונה. וכדאי להעיף מבט גם במדריך האלרגיות שלנו.

 >> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מיתוס 1: אפשר להתרגל לחיות עם אלרגיה

אלרגיה שאינה מאובחנת ו"מתרגלים" לחיות איתה עדיין פוגעת מאוד באיכות החיים, מפריעה לשנת לילה טובה, משבשת את תפקוד היומיום ואף משפיעה על הגוף והנפש. אי לכך טיפול בשלב מוקדם ככל שניתן בתסמינים וטיפול בעל השפעה מקיפה של 24 שעות על מגוון סימפטומים יסייע בהטבה במצב ובשנת לילה טובה יותר.

מיתוס 2: להימנע מתכשירים עם סטרואידים

סטרואידים זכו לשם רע והם נתפסים בציבור כלא בטוחים ובעלי תופעות לוואי רבות, אך תרסיסי אף המכילים סטרואידים, בשונה מסטירואידים בכדורים וזריקות, בטוחים לשימוש ויעילים מאד. בתרסיסי האף לא מדובר במינון מזיק, וכיום איגודי המומחים המקצועיים ממליצים לטפל באמצעותם במקרי נזלת אלרגית קשה ומתמשכת וזאת בשילוב עם טיפול אנטיהיסטמין בכדורים במידת הצורך. ישנם תרסיסי אף, כדוגמת סטרונאז, בעלי יכולת כיסוי מיטבי לכל אזורי האף המביא להקלה מהירה. הוא נוח ופשוט לשימוש ובעל פרופיל תופעות לוואי מצומצם מאד.

מיתוס 3: ניתן לטפל באלרגיה באמצעות תרסיסים נוגדי גודש

לא פעם האלרגיה מגיעה עם תסמינים הדומים להצטננות. מכאן הדרך קצרה למדף התרופות ללא מרשם ושימוש בתרסיסי אף נוגדי גודש. אלו תרסיסים יעילים שפועלים במנגנון כיווץ כלי דם באף וירידה באספקת הדם לרירית. כתוצאה מכך מורגשת הקלה מהירה, הגודש משתחרר וקל יותר לנשום. על אף זאת, כאשר מדובר בנזלת על רקע אלרגי ולא צינון, הרי שהיא לא תחלוף לאחר שלושה-ארבעה ימים, והתוצאה היא שימוש ממושך בנוגדי הגודש למשך ימים רבים. שימוש שכזה מזיק ואף עלול לגרום להתמכרות ואז לנזק בלתי הפיך לרירית. בשל כך ישנה המלצה להפסיק שימוש בתרסיסים אלו מעבר לחמישה ימים ברציפות. סקר שנערך לאחרונה באמצעות מכון המחקר ברנדמן אונליין פאנל מטעם חברת סאנופי מצביע על כך ש-92 אחוז מהציבור לא יודעים שאסור להשתמש בתרסיסים נוגדי הגודש מעבר לחמישה ימים. אז אם אתם משתמשים תקופה ארוכה בנוגדי גודש והמצב חוזר שוב ושוב לקדמותו, מומלץ לפנות בהקדם למומחה אלרגיה או א.א.ג על מנת לבחון אם מדובר בנזלת אלרגית המחייבת טיפול שונה לחלוטין על מנת לבחון דרכי טיפול. גם נוגדי גודש בכדורים כגון סינופד מומלץ לא לקחת לתקופה ארוכה.

עוד ב-mako בריאות:

>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג  

מיתוס 4: צריכת חלב גורמת לתסמיני אלרגיה 

אנו שומעים מאנשים רבים לא פעם את השאלה ואף את הקביעה שצריכת מוצרי חלב גורמת לתסמיני  אלרגיה כגון נזלת, גודש באף וכדומה. זה בהחלט לא נכון. יש רק אלרגיה אחת ספציפית למוצרי חלב שגורמת לפריחה, קוצר נשימה ונפיחות בפנים, ואז יש טיפול מתאים. התסמינים האחרים שצוינו אולי הינם תסמיני אלרגיה, אך ראשית צריך לבדוק מהי סיבת הופעת (יכול להיות שמשהו ויראלי ובהחלט לא אלרגיה, וגם שלילת אלרגיה היא דבר חשוב) או שהם אכן תסמיני אלרגיה ואז חשוב לדעת מהי סיבתם על מנת לקבל טיפול יעיל ונכון באחד ממגוון הטיפולים הקיימים. 

מיתוס 5: ברגע שמרגישים טוב אין צורך להמשיך את הטיפול

זוהי אחת הטעויות הנפוצות לסובלים מאלרגיה. האלרגיה לא תיעלם, סביר להניח שאותם אנשים ימשיכו להיחשף לגורמים שמעודדים את האלרגיה אצלם, אם זה אבק, פריחה כלשהי, עובש ועוד, ולכן הם עלולים לסבול מתופעות אלרגיה חוזרות.  חשוב לזכור שהטיפול הטוב ביותר באלרגיה הוא מניעתה, אם בהבנת הגורמים לה אצל כל אדם, נקיטת צעדי מנע בבית ובסביבה הקרובה על מנת להפחית את החשיפה לגורמים המסוכנים וטיפול מתמשך להקלה רציפה בסימפטומים כפי שהומלץ על ידי רופא מטפל.

מיתוס 6: אלרגיה אינה בת ריפוי 

המחשבה שאלרגיה היא תופעה נצחית, "לכל החיים", שגויה. בחלק גדול מהמקרים תופעות האלרגיה נסוגות במהלך השנים. כמו כן, כאשר מדובר באלרגיות קשות, קיים טיפול על ידי חיסונים שיכול להקל ואף לרפא את תופעות האלרגיה. הטיפול נקרא אימונותרפיה - תהליך ארוך שבו מזריקים כמות קטנה של אלרגנים שעולה בהדרגה. בהתחלה הזריקות מתבצעות כל שבוע, לאחר מכן מדי שבועיים, חודש וכו'. הטיפול יכול לארוך כמה שנים אך יעילותו רבה.