פעם, לפני הרבה שנים, כשעוד לא היו כל כך הרבה בדיקות לגילוי פתולוגיות שונות, נהגו לאבחן מצבי בריאות ומחלות דרך מראה הלשון. אבחון הלשון מגיע מהרפואות המסורתיות הסינית וההודית ולמעשה עד היום מטפלים רבים משתמשים באבחון זה ברחבי העולם באופן קבוע. יגאל קוטין, נטורופת ומאבחן דרך הלשון טוען שאמנם האבחון אינו מגובה במחקרים, אולם מדובר ברפואות בנות אלפי שנים והן עדיין בפרקטיקה היום ומליארדי אנשים השתמשו בה לאורך ההיסטוריה. "הלשון היא למעשה מראה של הגוף. דרכה ניתן לראות כל מיני תופעות שמתחוללות בגוף. חשוב להבין שהרפואה ההודית והסינית לא אבחנו מחלות לפי הלשון אלא מצבים, והיום אנחנו יכולים לקשר ולתרגם מצבים אלו למצבי חולי".

יש חוקים מסויימים לאבחון הלשון?
"הרעיון הוא להסתכל על הלשון בבוקר עם ההשכמה ולראות מה קורה שם", אומר קוטין. "יש מפה של הלשון ודרכה ניתן לראות את האיברים השונים: היכן ממוקם הלב, הריאות וכו'. אם יש בלשון איזשהוא סימן באיבר מסויים - זה יכול להצביע על בעיה כלשהי. הלשון מחולקת לשלושה חלקים:
החלק הקדמי של הלשון: שזהו החלק העליון של הגוף (לב, ראש, ריאות)
האמצעי: זה החלק שמסמל את החלק האמצעי של הגוף (האיברים הפנימיים, הכבד, מערכת העיכול, מעיים)
והחלק ההאחורי של הלשון שהוא משקף למעשה את חלקו התחתון של הגוף (הכליות, מערכת השתן, המין, המעי הגס, החלק התחתןן של מערכת העיכול והרגליים).
אם יש כתם מסוים במיקום מסוים, זה יכול להצביע על בעיה באותו איבר".

אז מה אומרת הלשון שלכם?

  1. לשון חיוורת: בעיה בבלוטת התריס או אנמיה

    "כשהצבע של הלשון הוא ורדרד חיוור, לרוב הדבר מעיד על אנמיה של ברזל או של בי 12, או עייפות כרונית, בעיות זיכרון, חילוף חומרים נמוך. לשון חיוורת יכולה להצביע גם על עיכול חלש או תת פעילות של בלוטת התריס. אם הבחנתם בהשמנה לאחרונה שלא נתמכת בתזונה, שווה לבדוק את פעילות הבלוטה שלכם".
  2. לשון אדומה מאוד: אנשים עם מזג חם. אולי לחץ דם?

    "הצבע האדום מצביע על חום, וזה הרבה פעמים מדובר באנשים שמאוד חם להם והם מזיעים הרבה, הלשון האדומה יכולה להצביע גם על בעיות עור או צרבת, דלקות, עצבנות, או לחץ דם גבוה. אם האדום הוא רק בחלק העליון, היכן שהלב נמצא, ייתכן שנבחין בלחץ דם גבוה. כמו כן, בקרב נשים - זה עשוי להעיד על גלי חום".
  3. לשון סגלגלה: סטגנציה ובעיות בזרימת דם

    "כשהלשון סגלגלה או נוטה לסגול, זה אומר שהדם לא זורם בצורה טובה, שמשהו תקועה. ייתכן ואתם סובלים מקור, מכאבי ראש, אולי בצקות ונפיחויות. בעיות בזרימת דם או דליות בוורידים, זיכרון חלש בגלל זרימת דם חלשה והרבה פעמים זה קורה כתוצאה מהצטברות של רעלים. למשל: רואים את זה אצל אנשים שנוטלים תרופות או שותים אלכוהול בצורה מאוד ברורה. לשון סגלגלה תצביע גם על בעיות וסת, כאבים שונים או חולשה או על גידולים כמו ציסטות".

  4. חיפוי לבן: ליחה או אלרגיה

    "חיפוי הוא למעשה אותה שכבה שלעתים מופיעה לנו על הלשון. הדבר לרוב מצביע על לחות שקיימת בגוף, ואם יש הרבה או מעט ממנו - זה יתבטא בעובי ובצבע הלשון. אם הצבע הוא לבן, בדרך כלל זה יבוא לידי ביטוי בהופעה של ליחה בריאות או אלרגיות עם נזלת אלרגית או עודף שומנים. לחות היא בעצם עודף של חומרים בגוף. זה יכול להיות עודף סוכר בדם או ציסטות או ליחה בריאות. למי שיש חיפוי לבן, ירגיש לעיתים גם כבדות בראש, במערכת העיכול ועייפות כללית".
  5. חיפוי צהוב: בעיות עור או פטרייה וגינלית

    "החיפוי הצהוב על הלשון מצביע על לחות עם חום כמו למשל: בעיות עור, שתן, מפרקים. עודף החום הזה שמתבטא בחיפוי הצהוב גם יכול להצביע על פטרייה בגוף, אולי על פטרייה וגינלית אצל האישה או עודף רעלים שגורמים לתחושת חום בגוף, לחומציות עודפת ברקמות".
  6. חיפוי שחור: זהירות, מצב שדורש בדיקה

    "כשעל הלשון ישנו חיפוי שחור זה כבר תמונת מצב חמורה יותר של דלקות חמורות ושל חוסר זרימת דם. הרבה פעמים במצבי סרטן רואים צבע לשון שחורה, אנשים שעוברים כימותרפיה או עם מחלות רקע ומצבים בעייתיים. לרוב אלו יהיו מצבים יותר קשים וכדאי לבדוק".
  7. נקודות אדומות על הלשון: מערכת החיסון בעבודה. אולי קורונה?

    נקודות אדומות על הלשון מראות שככל הנראה ישנה דלקת כלשהי בגוף או אלרגיה שמפעילה מאוד את מערכת החיסון. לפעמים הנקודות גם בולטות. ניתן לראות אותן גם במחלה אקוטית כמו שפעת או קורונה. אצל חולי קורונה רואים הרבה מאוד חיפוי באזור הריאות וגם את הנקודות האדומות על הלשון".

  8. חריצים בלשון: בעיות במערכת העיכול

    "החריצים על הלשון מצביעים על בעיות הורמונליות או על איזושהי פגיעה ברקמה כמו זקנה או בעיה או מחלה שגורמת לפגיעה עמוקה ברקמות הגוף כמו אוסטאופורוזיס או בעיות כרוניות בעיכול".
  9. לשון רועדת : חרדה או נדודי שינה

    "אם אתם מוציאים את הלשון עד הסוף והיא רועדת לכם, יכול להיות שמשהו מתרחש במערכת העצבים, שיש חוסר איזון עצבי, חרדה או דיכאון או נדודי שינה".

  10. כתמים ללא חיפוי על הלשון: הפטרייה שלך חזרה

    "כתמים שונים באיברים שונים הרבה פעמים זה יכול להיות סימן של פטרת או של איזשהו זיהום בגוף".