יש מי שבוחר בטבעונות מתוך חמלה כלפי בעלי החיים, יש מי שבוחר בה מטעמי תזונה ובריאות, אך הפרסומת החדשה של עמותת ויגן פרנדלי מזכירה שיש סיבה נוספת ומשמעותית במיוחד להוציא את הסטייק מהצלחת – המחיר הסביבתי.
אמנם מיכאל בן דוד לא העפיל לגמר והמשלחת הישראלית לאירוויזיון נעדרה מהשידור אמש, אך אם בכל זאת צפיתם במשדר, זכיתם לחזות בהיסטוריה ישראלית קטנה, כאשר לראשונה שודרה על המסך פרסומת בינלאומית,שעוסקת בקשר שבין צריכת מזון מן החי ומשבר האקלים.
את הפרסומת שקיבלה את הכותרת 'סטייק סוף העולם' יצרו בעמותת ויגן פרנדלי, הפועלת להעלאת המודעות לטבעונות בדרכים שונות ובאמצעות קמפיינים שונים המומנים מתרומות של חברים במסגרת מועדון 'ויגן אקטיב'. במהלכה זוג היושב במסעדה מתעניין במנה שנקראית 'סטייק סוף העולם' ומבקש מהמלצר הסבר על המנה, דרך ההסבר המאוד מפורט שלו נחשפים הזוג, וגם אנחנו הצופים, להשקעת המשאבים העצומה שנדרשת לגידול בקר למאכל אדם.
"לא תאמין מה אנחנו עושים כדי לייצר את המנה", אומר המלצר ומתאר את השטח העצום הנדרש לגידול בקר, את כמויות המים המושקעות בגידול מזון עבור פרה אחת, ואת כמות הדגנים הנדרשים כדי להאכיל אותה. אחרי כל זה אומר הסועד המודאג שהוא "מפחד לשאול מה המחיר", והמלצר משיב לו כי מדובר במחיר כבד מאוד.
ואכן המחיר של תעשיית המזון מן החי הוא כבד יותר משאפשר לתאר, וחלקו במשבר האקלים גדול במיוחד. גידול עדרי בקר לבשר על שטחי אדמה עצומים, פיטומן בכמויות מזון אדירות שגוזלות משאבי טבע, וכמובן- פליטת גזי החממה מעדרי הבקר – כל אלה מהווים חלק בלתי נפרד מהנזק האדיר לאקלים ולסביבה.
הקמפיין כולל לצד הפרסומת גם אתר המרכז את המידע הרלוונטי בתחום, ומציג בצורה פשוטה וברורה את המחיר הסביבתי של של מזונות שונים (מהחי ומהצומח) בהתייחס לכמות פליטות גזי החממה שגידולם מייצר, כמו המים שהגידול דורש, והשטח שהוא מנצל.
את הפרסומת הפיקו בעמותה בעלות כוללת של כ-700 אלף ₪, תוך שימוש באמצעי הפקה מורכבים ומאתגרים, שכללו שימוש בטרקטורים אמיתיים במהלך הצילומים, שימוש בכמויות חציר אדירות ועוד. בפרסומת מככבת גם הפרה בובה, דיירת בחוות החופש, שצולמה בשטח המחיה הטבעי שלה, ו'נשתלה' בשלב העריכה בפרסומת עצמה. הפרסומת גם צולמה בשתי גרסאות- עברית ואנגלית, מתוך כוונה לפרוץ את גבולות ישראל עם גרסה בינלאומית שתשודר בארה"ב ובאנגליה. בהמשך, מציינים בעמותה, תתורגם הפרסומת ל-10 שפות, ותופץ ברחבי העולם.
זוהי לא הפעם הראשונה שויגן פרנדלי מפיקה פרסומת טלויזיה, בפעם הקודמת רשמה העמותה היסטוריה, כשהפרסומת הראשונה שהפיקה 'טרי טרי', שודרה בברייק הזהב של גמר הישרדות לפני כשנתיים וזכתה ל-20 מיליון צפיות.
"להעדפת מזון מן הצומח יש היבטים רבים ומבורכים. בראש ובראשונה, המעבר לצריכת מזון מן הצומח תצמצם את הפגיעה והנזק הנגרם לבעלי החיים, אבל זווית חשוב ומשמעותית לא פחות היא הנזק החמור הנגרם לסביבה בעת צריכת מזון מן החי", אומר עמרי פז, מנכ"ל ומייסד 'ויגן פרנדלי', "זו זווית שהציבור פחות מודע אליה ואני מאמין שהקמפיין הנוכחי יעלה את המודעות הציבורית לנושא, ויעודד את השינוי שכבר קורה בארץ ובעולם- במעבר למזון מן הצומח".