אחת מכל שלוש נשים צעירות מחשיבות את הבגדים שלהן ל"ישנים" אם הם נלבשו פעמיים בלבד, כך על פי סקר גדול שנערך בבריטניה לפני 6 שנים ומעיד על השינוי התרבותי שחל בעולם שלנו. השינוי הזה מושפע מתאגידי ענק, שמטרתם להרוויח כסף ולשכנע אותנו שאנחנו חייבים (ובעיקר חייבות) להיות הכי מיוחדים, הכי מפתיעים, הכי טרנדיים ובעיקר - כאלה שלא ״משעממים״ עם אותם אאוטפיטים.

מאז שנות ה-2000, מכירות הבגדים הכפילו את עצמן, וייצור הבגדים עלה ב-400%. אנחנו קונים היום 60% יותר בגדים ממה שקנינו לפני 15 שנה, אבל שומרים אותם רק למחצית מהזמן. זהו מודל עיסקי מכוון ואסטרטגי לפיו פועלת תעשיית האופנה המהירה היום – מודל ה״לבש וזרוק״. מודל שמכניס המון כסף למנגנון המשומן היטב שנקרא ״רשתות האופנה המהירה״, וגורם לנו לקנות מאות פריטים בשנה ולהחליפם בקצב מסחרר.

אבל מי משלם את המחיר האמיתי? ארגון העבודה העולמי מעריך כי כ-40 מיליון בני אדם ברחבי העולם חיים במציאות יום יומית של עבדות מודרנית, 71% מהם נשים ו-20% ילדים. ב- 2018 מחקר בדק 9 מפעלים בחמש מדינות שונות באסיה:  בנגלדש, קמבודיה, אינדונזיה, הודו וסרי לנקה, ומצא שפועלות הייצור מתמודדות עם אלימות פיזית, מילולית, עבודה בכפייה ואיומים. התופרות באינדונזיה למשל, צריכות לשלם טובות הנאה מיניות לטכנאים כדי שיתקנו את מכונות התפירה שלהן.

בשנת 2022, בעידן הרשתות החברתיות שמאפשרות לנו כל-כך הרבה נגישות מידע, לא מספיק אנשים יודעים שאת החולצה שקנו בזארה ייצרה ילדה קטנה שנהרסו לה החיים. וברגע שגיליתי את זה, הכל השתנה.

 

 

להסתכל למציאות בעיניים כדי להצליח לשנות אותה

נעים מאוד, אני אור בן עמי, מקימת המיזם Better Be Second  שנועד להנגיש אופנת יד-שנייה ולהעלות את המודעות לנזקי תעשיית האופנה, וכותבת טור קבוע בנושא יד-שנייה, כאן ב-mako green. תמיד אהבתי יד-שנייה, אבל מעולם לא חשבתי שזה יהפוך לתחום כל-כך מרכזי בחיי, שלא נאמר – תשוקה ועסק. אבל לעומת מה שרוב האנשים שפוגשים אותי חושבים, זה ממש לא התחיל מאהבה לאופנה.

אני בכלל התחלתי מסלול שונה לגמרי, לכאורה. תואר ראשון במדעי ההתנהגות (פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה), תואר שני בפסיכודרמה (טיפול באמנויות), ובימים אלו אני עומדת בפני שנת הסטאז׳ האחרונה לקראת התפקיד עבורו עמלתי שנים באקדמיה ומחוצה לה - מטפלת.

אז מה קשור יד-שנייה? כמו שאמר הסופר תומס הרדי: ״אם קיימת דרך אל הטוב, היא מחייבת מבט מלא לעבר הרע״. והמבט הזה היה מטלטל עבורי. את חשיבות היד-שנייה לעולם שלנו גיליתי דרך הכאב והסבל של נשים וילדים רבים שלא התמזל מזלם, ולצערם נולדו בזמן הלא נכון במקום הלא נכון.

העובדה שבשנת 2022 אישה שנמצאת בצד השני של העולם, נדרשת לעבוד 16 שעות ביום, לישון על ריצפה ולחיות כשיפחה – כל זאת כדי שאני אלבש חולצה יפה, הייתה בלתי נתפסת עבורי. לא הבנתי איך העולם ממשיך כהרגלו, נוהר לרשתות האופנה וממשיך לתחזק את המנגנון הפוגעני הזה.  אבל מהר מאוד הבנתי, שבדיוק כמוני עד לפני הגילוי, יש כל-כך הרבה נשים וגברים שפשוט אין להם מושג. אז החלטתי להיות זו שתפיץ את המידע הזה, וגם תיתן אלטרנטיבה.

העמוד שלי באינסטגרם, שהתמלא בתמונות אאוטפיטים מהארון שלי שכוללים בגדי יד-שנייה בלבד והמלצות על חנויות וינטג׳, תפץ תאוצה, ועם הזמן ראיתי שיש יותר ויותר ביקוש לדעת יותר ולנסות את האופנה החדשה!  החלטתי ליצור סיורי אופנה בחנויות וינטג׳ ויד-שנייה כדי ללוות נשים וגברים בהתנסות הראשונה שלהם עם יד-שנייה, בסיורים אני מספרת על נזקי תעשיית האופנה וגם על הכיף שביד-שנייה.

עם הכניסה לעולם הזה, נחשפתי גם לנזקים האקולוגיים של תעשיית האופנה, שלא ידעתי על קיומם. עד אז לא הייתה לי מודעות למחזור או חד-פעמי, ושוב הופתעתי לגלות שמה שחשבתי על הסדר העולמי היה אחיזת עיניים.

כמו בטיפול – רק במבט אל הרע והכואב, נוכל ליצור שינוי ולהביא את הטוב. אם לא נפחד להסתכל למציאות בעיניים ולהבין את גודל הטרגדיה, רק אז נצליח לשנות משהו בעצמינו, לשנות הרגלים וליצור עולם טוב יותר. בדיוק כמו עבודה נפשית, הצעדים הם קטנים וההתקדמות לעיתים מרגישה איטית, אבל זו ההתחלה הנדרשת כדי להביא לשינוי גדול.

רוצים להצטרף לשינוי? קבלו כמה טיפים לתחילת הדרך עם יד-שנייה:

  1. להתחיל בקטן – אם קשה לכם עם המחשבה שמישהו לבש את הבגד לפניכם, אפשר להתחיל בלרכוש אקססורי– חגורה, תיק, מטפחת. להכניס לארון פריט יד-שנייה שתאהבו ותהנו ממנו יכול להיות דבר נהדר שיצור לכם תחושת הצלחה ויתן לכם מוטיבציה לבקר שוב בחנות.
  2. חדש זה לא בהכרח נקי – במפעלי הייצור ההיגיינה נמוכה, כך שבגד חדש הוא לא באמת נקי יותר. במפעלים רבים הבגדים שלנו מיוצרים על הרצפה, ועוברים תהליך ארוך מאוד עד שמגיעים אלינו. הריח ה״חדש״ שמזוהה עם בגדים חדשים, מתקבל ע״י חומר כימי שנקרא 'אוראה פורמלדהיד', אותו היצרנים מוסיפים לבגדים כדי למנוע התפתחות של עובש על הבגדים. משתמשים בכימיקל הזה בעיקר על בגדים שנשלחים למרחקים ארוכים במכולות חמות ולחות כמו למשל מאסיה ומדרום אמריקה, לארצות אחרות.
  3. חפשו את הטיקט – להיות ערניים לגבי אטיקטים שעשויים להיות על הבגד, גם יקל על המחשבה. לחנויות יד-שנייה מגיעים כל-כך הרבה בגדים חדשים שלא נלבשו מעולם, וזה קורה כאמור כי העולם שלנו מוצף בבגדים שאת רובם אנחנו לא לובשים.
  4. בואו עם ראש פתוח – לפתוח את הראש לסגנונות חדשים ואולי להגיע עם לוח השראה שאהבתם מבעוד מועד (פינטרסט מומלץ בעניין הזה), כדי לדעת איזה סגנון אתם יותר מחפשים ולהקטין את הסיכוי ללכת לאיבוד.
  5. פנו מספיק זמן לבילוי – אף-אחד לא אוהב לקנות בגדים בלחץ, בטח כשמדובר בחנות יד-שנייה שבה הבגדים לא מסודרים לפי מידות. תבואו כשיש לכם מספיק זמן לחפש, למדוד, לנסות ולהשתעשע עם הבגדים.

אור בן עמי היא מייסדת Better Be Second, מעבירה סיורי וינטג׳ ויד-שניה, הרצאות וסדנאות על אופנה מקיימת, תוכל למצוא אותה גם באינסטגרם.