ה-24 באפריל 2013 הוא נקודת ציון משמעותית לתושבי בנגלדש ולעולם כולו. באותו יום קרס בניין רנה פלאזה, מפעל בפרבר עיר הבירה דאקה, והותיר אחריו יותר מ-1,130 הרוגים ומספר כפול של פצועים. האירוע הקשה נחשב עד היום לאחד מהאסונות הגדולים ביותר בהיסטוריה של תעשיית האופנה.

שוהי הבניין, שהיו בעיקר נשים, הצביעו מבעוד מועד על הליקויים והבעיות שבו, כולל ביום האסון עצמו, אך התלונות נפלו על אוזניים ערלות, מול הגורמים שביקשו לעמוד בדד-ליינים נוקשים. יום לפני קריסת הבניין התבקשו העובדים להתפנות מהמפעל על ידי בעליו בעקבות סימנים מקדימים לקריסת קירות הבניין, אך למרות זאת, כבר למחרת התבקשו לחזור לעבודה. זהו אסון שהיה ידוע מראש, והוא הלכה למעשה ניצחון של שחיתות ותאוות בצע, והעדפת הרווחים על חשבון הקורבנות הפוטנציאלים.

מי ייצר את הבגדים שלי?

יוזמת Fashion Revolution (או בעברית: מהפכת אופנה) הוקמה בתגובה לאסון רנה פלאזה, כשנה אחריו, על ידי מעצבות האופנה הבריטיות, קארי סומרס ואורסולה דה קסטרו. כבר אז הן זיהו את האסון המחריד כזרז להעלאת המודעות של השפעת תעשיית האופנה על כדור הארץ ועל ניצול העובדים הנורא בתעשייה. "יום מהפכת האופנה" מצוין ברחבי העולם ביום השנה לאסון, ומוקדש להעלאת מודעות כדי לזכור את הקורבנות שאיבדו את חייהם לשווא, אך גם כדי לזכור את הקשר שבין תעשיית האופנה לניצול האנושי והסביבתי.

יום מהפכת האופנה הראשון התקיים ב-24 באפריל 2014 עם קמפיין שמטרתו הייתה לעורר את צרכני האופנה להיות עירניים ולחקור מי מייצר את הבגדים שלהם, והיכן. בשנת 2015, הסלוגן שהוביל את היום Who Made My Clothes? ("מי יצר.ה את הבגדים שלי?", בתרגום חופשי) הפך לסיסמה המזוהה עם תנועת מהפכת האופנה.

לצד אירועי השבוע, תפרסם יוזמת Fashion Revolution את דו"ח השקיפות בתעשיית האופנה, זו השנה השביעית ברציפות. במסגרת העבודה על הדו"ח השנתי, כ-250 מותגי אופנה וקמעונאים מתעשיית האופנה נבדקים ומדורגים בהתאם למידע שהם חושפים אודות המדיניות החברתית והסביבתית שלהם, שיטות העבודה שלהם ופעילותם לאורך שרשרת האספקה. מטרת המדד להוות כלי שידחוף ויתמרץ את מותגי האופנה הגדולים בעולם להיות שקופים יותר בנוגע למאמצים החברתיים והסביבתיים שלהם, מתוך האמונה ששקיפות היא הבסיס להשגת שינוי מערכתי בתעשייה.

חברות גדולות מייצרות יותר מדי, ומהר מדי

ברחבי העולם וגם בישראל נפתח היום (ב') שבוע מהפכת האופנה בפעם התשיעית, ובמסגרתו יערכו אירועים שונים בין התאריכים 18-24 באפריל. השנה כל האירועים יתקיימו תחת הכותרת "כסף - אופנה - כוח", והקהילה הגלובלית תנסה לחקור כיצד תעשיית האופנה המיינסטרימית מבוססת על ניצול של כוח עבודה ומשאבי טבע.

השנה, אירועי היוזמה יצוינו ויאורגנו לראשונה על ידי סניף ישראלי רשמי של היוזמה הגלובלית. "רווחה וכח מרוכזים בידיים של מעטים, ורווח וצמיחה מתועדפים בראשונה מעל הכל", מסבירה מרינה מוראיס, ממקימות הסניף של יוזמת פאשן רבולושן בארץ. "חברות גדולות מייצרות יותר מדי, ומהר מדי, ומתמרנות אותנו הצרכנים למעגל של קניית יתר רעילה. בינתיים הרוב הגדול של האנשים שמייצרים לנו את הבגדים - אינם מתוגמלים מספיק כדי לקבל את הצרכים הבסיסיים שלהם וכמו כן - משבר האקלים שאותו מתדלקת תעשיית האופנה מורגש יותר מתמיד".

האירוע המרכזי של שבוע מהפכת האופנה בישראל יתקיים בתל-אביב ביום ראשון ה- 24.4 במרכז הקיימות במאז"ה 9. האירוע יכלול מסיבת החלפות בשיתוף "מתלבשות", תערוכת של המעצבת דנה כהן, שחת פאנל בושא תעשיית האופנה הישראלי, סדנת מיחדוש בהנחיית גלית לבב (Re.Gal) ועוד. מטרת האירוע הינה ללמד אותנו כצרכנים לגבי ההתנהלות הנוכחית של תעשיית האופנה הגלובלית וכיצד כל אחד מאיתנו יכול ויכולה לייצר שינוי בשאיפה לעתיד טוב יותר.