בירוא יערות – כריתת עצים ושריפת יערות, נחשבים לאחד הגורמים המרכזיים להתחממות הגלובלית ולמשבר האקלים. יש לכך כמה סיבות, האחת היא שעצם פעולת השריפה גורמת לפליטות מזהמות, והשנייה היא שיערות, עצים וצמחים קולטים אליהם פחמן דו חמצני, ובכך מפחיתים את נוכחותם של גזי חממה באטמוספרה, ולכן נחוצים כדי להתמודד עם המשבר. למרות הצורך בכמה שיותר עצים ושטחי מיוערים בעולם כדי להלחם במשבר האקלים ולמנוע את ההתחממות המסוכנת, המגמה השולטת בעולם היא היא דווקא של צמצום שטחי יער למטרות מסחריות שונות. אמנם כחלק מההסכם שגובש בועידת האקלים בגלזגו, 100 מדינות התחייבו להפסיק את כריתת היערות, אך מועד ההתחייבות הזו הוא רק בשנת 2030, עוד יותר מ-8 שנים.
אחת הסיבות המרכזיות לבירוא יערות היא פינוי שטחים לגידול בקר, בעיקר לתעשיית הבשר, אלא שמחקר חדש שפורסם השבוע חושף כי גם תעשיית האופנה אחראית ללא מעט מהנזק. המחקר שנערך על ידי Stand.earth והארגון הסביבתי Slow Factory, בחן נתוני שרשראות אספקה של חברות אופנה ומצא כי ליותר מ-50 מותגי הלבשה ואופנה – בהם זארה, H&M,פומה, אדידס, נייקי, UGG, לואי ויטון ופראדה – יש סבירות גבוהה למעורבות (עקיפה) בשריפת יערות האמזונס. זאת למרות שרבות מהחברות האלו, מנסות לאמץ בשנים האחרונות תדמית סביבתית, ומציעות גם פתרונות אופנה ברי קיימא.
על פי הדו"ח שפורסם בשני האחרון, לרבים ממותגי האופנה הגדולים יש קשרים ל-JBS, יצואנית העור הגדולה בברזיל וחברת הבשר הגדולה בעולם, שידועה כמעורבת בכריתת יערות באמזונס ואף התחייבה לאחרונה להפסיק את כריתת היערות בכל שרשרת האספקה הגלובלית שלה עד 2035.
למרות הצהרת הכוונות של חברות האופנה, של מנהיגי המדינות ב-COP26 ושל JBS עצמה, נכון לימים אלו בירוא היערות נמשך וביתר שאת. "עם לשליש מהחברות שנסקרו יש איזושהי מדיניות בנושא, היית מצפה שתהיה לכך השפעה על כריתת היערות", אמר גרג היגס, אחד החוקרים המעורבים בדו"ח, "אך קצב כריתת היערות הולך וגדל, כך שלמדיניות אין השפעה מהותית".
תעשיית האופנה ידועה כאחד הגורמים המרכזיים למשבר האקלים, הן בגלל צריכת המים הרבה והשימוש הרב במשאבים והן בשל התחלופה הרבה של קולקציות והזיהום הרב שנגרם מהפסולת שנוצרת בתעשייה זו, והחומרים בהן היא עושה שימוש. המחקר הנוכחי מצביע על השפעה נוספת של תעשיית האופנה על הסביבה ועל משבר האקלים – כאחראית מרכזית על בירוא היערות, לצד לתעשיית הבשר.
יש לציין, כי פעמים רבות החברות אינן יודעות את מקור האספקה המקורי של העור בו הן משתמשות שכן שרשראות האספקה יכולות להיות מסועפות מאוד – לפי ניתוח הנתונים במחקר, ל-JBS יש קשרים עם 9,730 ספקים ישירים ויותר מ-56,000 ספקים עקיפים, כך למשל, כשחברה גדולה לייצור עורות בהודו קונה עור פרה מ-JBS, ואז חברת האופנה קונה ממנה, אף אחד מהצדדים לא יודע בוודאות מה מקור העור, והאם אספקתו כללה בירוא יערות.
עם זאת, נציין כי ב-2021, אי הידיעה לא פותרת מאחריות, ועם כל כך הרבה פתרונות טכנולוגיים לייצור עור טבעוני ונטל אכזריות, אין שום סיבה שהחברות המובילות בעולם ימשיכו להשתמש בעור בעלי חיים. ובכל זאת, תעשיית העור ממשיכה לצמוח בקצב בלתי מתקבל על הדעת, כאשר ההערכות הן שעד 2025, ישחטו 430 מיליון פרות מדי שנה כדי לעמוד בדרישות תעשיית האופנה. ואם הסבל של בעלי החיים לא שכנע את החברות להפסיק עם זה ולהתקדם לחלופות בנות קיימא ואתיות יותר, אפשר רק לקוות שחשיפת הקשר להרס הסביבה תעשה את העבודה.