אתמול הסתיימה בירושלים ועידת ITSS לתיירות ובטחון, שעסקה, בין השאר, בהיבטים התיירותיים של בעיות הטרור בעולם, שמכה ביעדים פופולריים מבוקשים כולל בירות מרכזיות ברחבי העולם.

לאירועי טרור כאלו יש השלכות מרחיקות לכת על התיירות הנכנסת לאותם יעדים, וניתן לראות ירידה משמעותית במספר התיירים שמגיעים אליהם. ירידה מובהקת כזו מורגשת לעיתים קרובות אחר אירועים בטחוניים, והיא משפיעה על נתוני התיירות גם ביעדים שכנים ובמדינות שלמות.

אבל בעוד שהתיירות הנכנסת בבירות מרכזיות באירופה כמו פריז, לונדון ובריסל נמצאת בירידה, בישראל, שבה עולים מדי יום לכותרות טרור העפיפונים, פיגועי דקירה ואירועי ירי, יש דווקא צמיחה מפתיעה בתיירות.

"בישראל יש כעת אופוריה תיירותית כתוצאה מכמה שינויים, ובראשם השינוי המאסיבי באסטרטגיה השיווקית שבה ישראל פונה לתיירים", מסביר אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות, "המיקוד שלנו בארץ הקודש, ההולי לאנד השתנה לתיירות של פאן, כיף, נופש, צבירת חוויות ורגשות. הפנייה היא לתיירות נופש, לא להגיע לישראל ולהסתגף לפני המוות, אלא ליהנות מהחופים, מהנוף וממזג האוויר".

אבל למרות המיתוג החדש, והיתרון הברור שיש לישראל כמדינה שבה מרבית ימות השנה חמים ולא גשומים, המציאות הבטחונית בה עשויה עדיין עשויה להצטייר כמפחידה עבור התיירים. לדברי הלוי, גם המציאות הזאת מקבל התייחסות שונה כיום. "אם בעבר בתקופות משברים, פיגועים או מבצעים היינו מפסיקים את הקמפיינים, היום אנחנו ממשיכים במלוא המרץ בכל מקרה, למרות שיש כל הזמן עניינים ביטחוניים, בניגוד לאירופה וארה"ב. אנחנו משדרים עסקים כרגיל וביטחון במוצר שלנו".

ובכל זאת, הרשתות לא חוסכות דיווחים ומראות לא מחמיאים מהתרחשויות בטחוניות בארץ, וקשה שלא לתהות אם אין להם השפעה על התיירים. "התייר המודרני יודע שאין דבר כזה מקום בטוח בעולם", מסביר הלוי, "לדוגמה, לועידה הגיעו סוכני ITT – ארגון התיירות הבריטי. למרות שבמרחק של חמש דקות משם היה פיגוע ביפו, הם המשיכו את הפעילות כרגיל, והסבירו לנו שהם לא מתרגשים כי בלונדון יש כל חמש דקות רציחות ואירועים אחרים".

לדבריו הלוי, התיירים בישראל נהנים דווקא מסוג שונה של ביטחון: "התיירים יודעים שיכול להיות אירוע טבע כמו צונאמי, רעידת אדמה או התפרצות של הר געש בהפתעה, ולצערנו הם מבינים שגם טרור יכול להפתיע בכל מקום", הוא אומר, "אבל אצלנו אחוז הפשיעה ברחובות שואף לאפס, הביטחון פה הוא מהגבוהים בעולם, נשים יכולות לצאת לרוץ בפארק בלילה. וגם אם קורה משהו ברמה הביטחונית, הניסיון שיש לישראל מאפשר לה לטפל באירוע מיד וביעילות, כך שזה כבר לא עולה בשאלות".

"הרוסים הרבה פחות רגישים מהאמריקאים"

בירושלים, באופן מובן מאליו, שאלת ההשפעה של המציאות הביטחונית על התיירות היא מורכבת פי כמה וכמה. אבל גם שם התיירות מתנהלת לאור הבעיות הביטחוניות בצורה שונה לחלוטין מאשר בבירות העולם האחרות. "שלושה חודשים אחרי הפיגוע בבריסל, העיר הייתה מלאה עדיין בזרי פרחים, נרות נשמה, מאבטחים חמושים. החיים שם עצרו מלכת", מדגימה אילנית מלכיאור, הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, "אנחנו, לעומת זאת, למודי ניסיון. בירושלים התרחש ב-2011 פיגוע ביום שלפני המרתון, אבל הוא לא פגע במרתון עצמו. ראש העיר ברקת התראיין מיד אחרי הפיגוע, ובבוקר למחרת השתתף במרתון".

לדבריה, בירושלים גם הצליחו ללמוד מי קהלי היעד שיותר רגישים לנושאים ביטחוניים. "הרוסים הרבה פחות רגישים מהאמריקאים, ובעיקר היהודים האמריקאים. הבנתי שאי אפשר לנצח רשתות חדשות גדולות כמו CNN, אז עברנו למשחק בזירה של המדיה החברתית. העובדה שהתיירים מקבלים סיפורים וחוויות אונליין בפייסבוק ובאינסטגרם מספקת את האפקט הדרוש". "יש נוכחות גדולה מאוד של תיירות ישראלית באתרי אינטרנט כמו TripAdvisor ודומיו, ויש ביקורות מעולות", מוסיף הלוי, "בנוסף, אנחנו ממשיכים להביא לארץ אלפי מובילי דעת קהל בינלאומיים מתחומים שונים – סרטים, ספורט ועוד. זה בפירוש עושה עבודה".

יש שינוי גם במיתוג של ירושלים באופן ספציפי כחלק מהשינוי השיווקי של ישראל?
"ירושלים לעולם תהיה עיר הקודש, אבל זה כבר לא הדבר היחיד. כעת היא בעיקר מוקד תרבותי עם היסטוריה עתיקה ומרשימה, קולינריה ייחודית, וגם האופן שבו מטיילים בה יותר חוויתי, עם טיולים לכותל בסגווי או טיולים שמשלבים ביקורים באתרים ההיסטוריים וקדושים עם היבט תרבותי וקולינרי".

את דבריה מגבה מלכיאור בנתונים מספריים מרשימים: "אחרי האינתיפאדה השנייה בשנת 2000 התיירות בעיר ירדה לפחות ממיליון תיירים בשנה. מלונות עברו הסבה למרכזי קליטה, ולא חידשו את הבנייה. היום אנחנו מגיעים ל-4 מיליון תיירים בשנה, והיד נטויה. ראש העיר ברקת הציב יעד של 10 מיליון תיירים בשנה, אני לא יודעת אם נגיע לזה בשנתיים הקרובות, אבל נוכל בוודאי לעלות לחמישה, שישה ושבעה מיליון תיירים. בכל שנה מתווספים לעיר בממוצע בין 500-600 חדרי מלון".

לדברי הלוי, זה קורה לא רק בירושלים: "ב-2017 הגיעו לישראל 3.6 מיליון תיירים, והצפי ל-2018 הוא עלייה של עשרים אחוז, כלומר 4 מיליון תיירים, "וזה בלי לדבר על האירוויזיון", הוא מדגיש, "נבנים בתי מלון בערים כמו חדרה, בת ים, אשקלון, בקריות ועוד, וככה מגיעים תיירים גם למקומות נוספים בישראל, שזה כמובן נפלא".