חודש אוגוסט חוזר והופך לחודש הדמים בענף הבנייה גם השנה, לאחר שרק השבוע מתו שלושה פועלים בתאונות ברחבי הארץ. אליהם מצטרפים עוד 27 פועלים שמתו רק מתחילת השנה, לא כולל שני עוברי אורח שנהרגו כתוצאה מתאונות בענף הבניין, עלייה משמעותית לעומת 19 הרוגים באותה תקופה בשנה שעברה.

הממשלה מצהירה על צעדים נגד תאונות הבנייה בישראל, אבל בשטח מספר הקורבנות רק עולה. אחד מהגורמים הבולטים למגמה המדאיגה הזו היא היעדר הנושא ממסלולי ההכשרה של מהנדסי הבניין בארץ – אחד מהתארים המבוקשים בישראל. זה אולי נראה טבעי שזה יהיה המקום הראשון שבו הנושא יעלה, אבל למרבה ההפתעה בישראל לא נלמדים ניהול בטיחות בעבודה, ניהול סיכונים או תחקור תאונות כחלק מההכשרה של מהנדסים אזרחיים.

באוניברסיטת אריאל מנסים עכשיו לשנות את המציאות הזאת באמצעות צעד חדש. ד"ר אמיר פרי, מומחה לניהול סיכונים והנדסת בטיחות ומרכז לימודי הנדסת הבטיחות החדשים בפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל רואה בדאגה גדולה את העלייה המדאיגה של 40% בתאונות הקטלניות בהשוואה לשנה שעברה ויודע להסביר בצורה מפורטת בדיוק למה היא מתרחשת: "אין בישראל הכשרה מספקת בתחומי הנדסת בטיחות למהנדסים אזרחיים", הוא אומר, "גם בטכניון, באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בן-גוריון, אפשר לסיים תואר ראשון בהנדסה אזרחית בלי ללמוד אפילו קורס אחד בנושא".

לדברי ד"ר פרי, המצב הזה נובע מכמה בעיות. "זה קשור בעיקר לחוסר המודעות שלנו לנושא הבטיחות, כמדינה בת 70 שעדיין עסוקה רבות בבניין הארץ. אבל יחד עם זה קיימת גם בעיה בבקרה ובאכיפה של מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, שסובל ממחסור קשה בכוח אדם מקצועי של מפקחים שאמורים בקר באתרי הבנייה ולפקח על הבטיחות בעבודה. מצד אחד אנחנו מהמדינות היחידות בעולם שיש בהן חקיקה נרחבת ומתקדמת בנושא. מצד שני, החוק מכיר במנהל העבודה כאחראי הבלעדי על הבטיחות באתר הבנייה, אבל מכיוון שיש לו אתרי בנייה נוספים במקביל, הוא לא יכול להקדיש את הזמן הדרוש באמת לכל אתר ואתר".

ד
ד"ר אמיר פרי|צילום: אוניברסיטת אריאל

לפערים האלו מצטרף חוסר הידע של המהנדסים האזרחיים, שמשמשים גם כמנהלי עבודה, וגם כמנהלי בטיחות, ואמורים לנהל את התקדמות הבנייה במקביל לשמירה על נושא הבטיחות. "ברור שקיים בין השניים ניגוד אינטרסים, כי ניהול הבטיחות מעכב את ניהול הבנייה. לכל אלה מצטרף גם חוסר המודעות של המועצה להשכלה גבוהה שלא מחייב את כל הפקולטות להנדסה והמחלקות להנדסה ללמד מהנדסים כיצד מנהלים בטיחות במסגרת תפקידם העתידי. לכן חסרים מהנדסי בטיחות, חסרים מנהלי עבודה בכמות מספקת, חסרים מהנדסים אזרחיים שמבינים איך מנהלים סיכונים ובטיחות בבנייה, וחסרה בעיקר תרבות ארגונית בנושא. בסופו של דבר, מקלים בחיים של כוח האדם שעובד באתרי הבנייה, המורכב ברובו מעובדים פלסטינאים, עובדים זרים ומעט עובדים ישראליים".

באוניברסיטת אריאל החליטו לשנות את המציאות הזו כבר לפני 4 שנים, ופתחו מסלול בהנדסת בטיחות לתואר ראשון. אבל כשמאה הבוגרים הראשונים סיימו לאחרונה את התואר, משרד העבודה והרווחה סירב להכיר בהם כממונים על בטיחות באתרי בנייה, מסיבה שאינה ברורה לפרי. באוניברסיטה החליטו לא לוותר, והחליטו לשלב בתואר הנדסת הבניין מסלול לימודים חדש, שבו מחוייבים הסטודנטים ללמוד שלושה קורסי בנושאי בטיחות בעבודה, כדי שלבוגרי התואר שבהם המשרד כן מכיר, יהיה הידע הדרוש.

אבל הם לא עצרו שם. לדברי פרי, בישראל ישנם כיום כ-4500 מהנדסי בניין, אבל מתוכם רק כמאה עברו קורסים רלוונטיים בנושאי בטיחות, במסגרת התואר השני שלהם או במסגרת לימודים בחו"ל. כעת, הם רוצים לוודא שגם לכל האלפים הנותרים תהיה הכשרה מתאימה. "הקמנו תכנית להכשרת מהנדסים אזרחיים, שכוללת 40 שעות לימוד בנושא ניהול בטיחות בבנייה ותשתיות. קרן מנוף של הביטוח הלאומי, שתפקידה לקדם את הבטיחות בעבודה ולמנוע תאונות עבודה, מתכוונת לתקצב את הפרויקט  ב-15 מיליון ₪, וכל מהנדס יוכל להשתתף בתכנית הכשרה בעלות סמלית של 150 ₪". התכנית עתידה להיפתח ברגע שהאוניברסיטה תקבל את התקציב.

"אנחנו מקווים שהמדינה תכיר בהכשרה הזו למהנדסים האזרחיים, ותחייב אותם להשתתף בה", אומר ד"ר פרי, "אני גם מצפה שמשרד העבודה והרווחה יכיר בהכשרת מהנדסי בטיחות לתואר ראשון באוניברסיטת אריאל, ויעזור לנו להקים מחלקה לתואר ראשון ותואר שני בהנדסת בטיחות, כמו שקורה במדינות מערביות מפותחות, כדי להחדיר את הנושאים החשובים הללו לכל תחומי לימודי ההנדסה בארץ. אם כל מהנדס יקבל את המידע הבסיסי ויקפיד על ניהול הבטיחות באתר הבנייה, יהיו פחות תאונות ונוכל לקדם את הנדסת הבטיחות בארץ לתהליכים יותר מקצועיים, לעסוק במחקר בתחומי בטיחות בעבודה ולהפוך לאומת סטארט אפ גם בנושאי הבטיחות. מדינה שחורטת על דגלה את החשיבות העליונה של קדושת חיי האדם, לא יכולה לנהוג באופן שונה כשמדובר בבנייה ועובדים זרים. יש לנו עוד הרבה מה לפתח בתחום הבטיחות, והנושא הזה חייב לעלות לסדר היום מידית".