"כשהייתי צעיר חלמתי להיות סטרטאפיסט, אבל לא האמנתי שאני יכול. חשבתי שאני מטומטם ולא יוצלח". כך מתחיל הסיפור של דוד דסה, שהמציא יחד עם שלושה מחבריו את הגלאיכוהול, מוצר מציל חיים שזיכה אותם במקום הראשון בתחרות של יזמות עסקית של NFTE, אחר שגברו על 1200 משתתפים. כעת הם עתידים לטוס בעוד מספר חודשים לייצג את ישראל בתחרות בינלאומית בניו-יורק. אבל מה שהכי מיוחד בסיפור הזה, הוא שגדסה וחבריו הם רק בני 15, תלמידי כיתה י' בתיכון אלישיב בלוד.
כשעמותת מחשבה טובה הגיעה לישיבת אלישיב שבה לומדים הארבעה והציעה קורס טכנאות מחשבים של סיסקו ויזמות עסקית של הגוינט של NFTE, דוד דסה, קובי רביבו, איתן שטראוס וישראל מנגיסטו החליטו להצטרף. העמותה, שמטרתה לצמצם פערים חברתיים באמצעות הנגשת הטכנולוגיה, מעניקה עשרות סוגי הכשרות טכנולוגיות במרכזים בכל הארץ ובכיתות קיימות בקהילה. "עבדנו קשה וראינו שאנחנו מצליחים. הבנתי שזה לא מקרי, ואמרתי לעצמי שאנחנו באמת טובים".
הגלאיכוהול, שמותקן ברכב בקרבת מושב הנהג, מזהה האם הנהג שיכור לפי הבל הפה שלו, ואם כן, שולח הודעת SMS לאיש קשר שהוגדר מראש – לרוב ההורים, שכן קהל היעד של המוצר הוא נהגים צעירים. בגילגול הבא שלו, הגלאיכוהול אמור למנוע את האפשרות להתניע את הרכב אם מתגלות אצל הנהג רמות גבוהות מדי של אלכוהול, ולשלוח אליו מונית שתיקח אותו לביתו.
הרעיון התחיל להתגלגל אצל הממציאים הצעירים אחרי שקרוב משפחה של חבר שלהם נהרג בתאונת דרכים בגלל נהג שהיה תחת השפעת אלכוהול. "ראינו שלא מעט תאונות דרכים נגרמות בגלל אלכוהול, וחשבנו על מוצר שיכול לשנות את המצב", מספר קובי רביבו, 15.5, אחד מהארבעה. "כל אחד זרק עצה, עד שגיבשנו את הגלאיכוהול. לא האמנו בזה בהתחלה, אבל בסוף ראינו שהמוצר טוב ויכול להצליח".
"הנערים חקרו ובחרו את המוצר בעצמם, ועבדו באינטנסיביות בחצי שנה האחרונה", מספרת הדס בוקע, מנהלת המרכז הטכנולוגי של עמותת מחשבה טובה בלוד. "בהמשך הוצמדו להם מנטורים מקשב, המרכז הטכנולוגי של בנק לאומי, ואיש טכנולוגיה מחברת הייטק, והם עזרו להם למצוא את הטכנולוגיה. חברת "מה טוב פתרונות המחשה" עזרה להם לעצב אבטיפוס, HP מעצבים להם את האפליקציה בהתנדבות, יש כאן שילוב של הרבה אנשים טובים בדרך שעוזרים, אבל הנערים הם אלו שעושים בסופו של דבר את הדרך", היא מדגישה.
מבחינת הדס ועמותת מחשבה טובה, אחד הדברים הכי חשובים בפרויקט הוא התהליך העמוק שהנערים עוברים. "חוץ מזה שאנחנו עוזרים להם ומלווים אותם, מדברים גם על המסוגלות שלהם והיכולת להצליח", היא אומרת. "אני רואה את השינוי המדהים שחל בהם, מנערים רגילים הם עברו למצב של ראש גדול ואחריות, של חקר ולמידה, הפכו להיות דידקטיים, הם לומדים כל הזמן. לפני כן הם לא היו מסוגלים לעמוד מול קהל, היום הם מסבירים את עצמם בביטחון ונותנים שואו. הם אומרים פתאום שהם גילו שהם מסוגלים, וזו האמירה הכי חזקה שיש".
כאמור, במרץ ארבעת הנערים ייסעו לניו יורק לייצג את ישראל בכנס יזמות עסקית בינלאומי של NFTE, שאליו יגיעו עשרים משלחות של בני נוער מכל העולם. בכנס הם ייפגשו עם יזמים, אנשי עסקים ומשקיעים כדי לספר על המוצר שלהם ולמצוא ספונסרים שישקיעו בו. "בסופו של דבר הם נערים בני 15, ולא בטוח שהם יפתחו חברה", אומרת הדס, "אבל מה שחשוב כאן הוא שהם מקבלים כלים כדי לחקור וללמוד, ויראו שהם מסוגלים. הכלים שהם רכשו הם לכל החיים, הניצחון כבר שלהם".
ואכן, הנערים כבר חושבים הלאה ובגדול. "עכשיו החלום שלנו הוא למכור את המוצר לכמה שיותר אנשים וחברות, ואולי בעתיד שזה יהיה חלק מהתקנות", אומר קובי. "אני חולם שזה ייקח אותנו גבוה, שנהיה כמו אינטל", מוסיף דוד, "הפרויקט הזה גרם לי להאמין שאם אני רוצה, אני יכול. הבנתי שצריך להאמין בעצמך".