View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Jason Baker- Food & Travel (@jasoneats) on

ידוע שהדרך לליבו של אדם עוברת בקיבה שלו, אבל קבוצה של 25 סטודנטים ציוניים מהמרכז הבינתחומי הרצליה החליטה לקחת את המוסכמה הזו צעד אחד קדימה – והפעם כדי לתת לעולם עוד סיבה לאהוב את ישראל.

במסגרת פרויקט הסברה בשם We Loveat שהם הקימו, נחתה בישראל בתחילת השבוע משלחת של חמישה כוכבי אינסטגרם לוהטים מתחום הקולינריה מארה"ב, צרפת והונג קונג, ומאז הסטודנטים חורשים איתם את הארץ לאורך ולרוחב, מגלים להם את הצד היפה, ובעיקר הטעים, של המידל איסט וחושפים אותם לתרבות המקומית, במטרה להשפיע על התדמית הגלובלית של מדינת ישראל.

הפרויקט שלהם קם ביוזמת ארגון ההסברה הבינלאומי StandWithUs, שמטרתו לייצג את ישראל בצורה חיובית ולהוביל לסיקור אוהד, או לפחות אובייקטיבי יותר, בתקשורת העולמית וברשתות החברתיות. אחת מתכניות הדגל של הארגון היא תכנית Fellowship, שבה סטודנטים בקמפוסים השונים יוזמים ומוציאים לפועל רעיונות להסברה ישראלית.

גם We Loveat התחיל מסיעור מוחות של קבוצת הסטודנטים, או יותר נכון מסיפור אישי של אחד מהם, ליאור שילה, שהכיר במקרה במהלך טיול בבוליביה מטייל נוסף באחד ההוסטלים. השניים ניהלו שיחה זורמת ונעימה, אבל ברגע אחד היא הפכה להיות מתוחה, כשהתברר שאותו מטייל הגיע מאיראן. לדברי שילה, מה שחילץ אותם מהתחושה הטעונה היה דווקא האוכל – גם סביו של שילה עלו לארץ מאיראן, והמאכלים המסורתיים ששניהם הכירו הפכו למכנה משותף, שהצליח לגשר על הדעות הקדומות והסטיגמות שלהם.

בעקבות הסיפור שלו, החליטה הקבוצה לקדם הסברה ישראלית דרך קולינריה. "הגענו למסקנה שזה תחום חם בעולם, והסצנה הקולינרית בישראל עובדת בצורה מעולה", מסביר גד זוארץ (28), סטודנט ליזמות ועסקים שמתדב בפרויקט, "רצינו להשיג כמה שיותר חשיפה חיובית דרך בלוגרים, משפיענים ופודיז מתחום הקולינריה העולמי, ובעזרתם ובעזרת העוקבים שלהם להתחבר לעוד אנשים".

"מאחורי כל ביס ושלוק יש אדם"

במשך חודשים עברו חברי הקבוצה על מאות פרופילים של פודיז מכל רחבי העולם וחיפשו את האנשים שיהיו הכי רלוונטיים ואפקטיביים ליצירת ההשפעה שהם רוצים. "יצרנו קשר עם 160 בלוגרים, מתוכם ארבעים ענו לנו, והתחלנו לראיין אותם בסקייפ כדי למצוא את חמשת השותפים הכי מתאימים, שיסכימו להגיע לארץ למסע בן חמישה ימים", מספר זוארץ.

לאחר שהנבחרת הורכבה, החלו הסטודטים לעבוד על התוכן והמימון של הפרויקט. "החלטנו שהם לא ישלמו על שום דבר בטיול. רצינו לייצר להם תשתית אידיאלית כדי לחשוף את ישראל האחרת, כדי שהם לא יתעסקו בשום דבר חוץ מלתעד ולצלם כמה שיותר פנים של ישראל", מסביר זוארץ. חברי הקבוצה יצרו קשר עם בתי עסק שונים, ערכו מסיבת התרמה עם 500 אורחים שתרמו מכספם לפרויקט ובנוסף יצאו בקמפיין מימון המונים.

במקביל הם החלו לגבש את התוכן של המסע, שזוארץ מגדיר כלא פחות ממתנה. "כשבנינו את התוכנית רצינו להראות להם משהו אחר, להביא אותם לאזורים לא הכי מוכרים", מסביר זוארץ, "מעבר לאוכל שמצטלם טוב ולטעמים שמדברים בעד עצמם, מאחורי כל ביס ושלוק יש אדם, וכל אדם כזה התגלה כסיפור מרתק בפני עצמו שתרם להתרשמות הכללית שלהם ממה שקורה בישראל. בין אם זה מסעדות וברים שונים ומגוונים, יקב בלוטם, מחלבה בצפון, ביקור בעיר העתיקה של עכו ושל ירושלים, שוק לוינסקי ושוק הכרמל. כל אדם כזה שמספר את הסיפור שלו בלי מתווכים מכניס ערך מוסף לסיור. יצא לבלוגרים לשמוע למשל מישהי שמכינה גבינה עטורת שבחים שמספרת על החוויות וההתמודדות שלה בארץ, לדבר עם אדם שמשמיע מוזיקה לחביות היין כדי שייצא איכותי ולהכיר חווה אורגנית בחוקוק שמתופעלת על ידי נוער בסיכון".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Foodie Steve (@foodiestevefr) on

"הם הכירו את ישראל בשחור ולבן - המסע הראה להם את הגוונים"

ביום ראשון האחרון הנבחרת נחתה בישראל, ומאז הם מעלים לעמודי האינסטגרם שלהם תמונות של פיתות פלאפל נוטף טחינה, כוסות יין על רקע נופי צפון הארץ ושקשוקות מבעבעות, שזוכות לעשרות אלפי לייקים ושיתופים. אם אתם תוהים כמה השפעה כבר יכולה להיות לחמישה בלוגרים, תתפלאו לשמוע שסך כל העוקבים של חברי המשלחת הבינלאומית הוא באזור המיליון, כך שבהחלט מדובר על מהלך הסברתי משמעותי, ולדברי זוארץ התגובות של חברי המשלחת ושל העוקבים שלהם נלהבות.

כמו כל דבר שקשור בהסברה הישראלית, גם כאן היו קשיים בדרך. "היינו צריכים להתמודד עם תגובות עוינות שקיבלו חברי המשלחת מארגון BDS, אבל הדרכנו אותם לפני כן והם היו ערוכים לזה, כך שזאת לא הייתה בעיה כל כך גדולה", אומר זוארץ, "העובדה שהם לא התרגשו מזה והמשיכו בשלהם מוכיחה שכנראה בחרנו את האנשים הנכונים, ושהם לגמרי איתנו".

זוארץ מספר שחלק מחברי המשלחת גם נהנו כל כך שכבר החליטו להישאר בישראל ולחוות אותה עוד כמה ימים אחרי סיום הטיול. "מבחינתנו זה רק מכפיל את הכוח של החשיפה שגם ככה קיבלנו", הוא אומר, |זה מראה שהם לא רק משתפים ברשתות החברתיות, אלא שהם ממש נרתמו רגשית למשימה".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Jason Baker- Food & Travel (@jasoneats) on

ומה לגבי שאלות על הקונפליקט הישראלי-ערבי והמצב הרגיש?
"גם זה עולה, ואנחנו לא מטייחים שום דבר. אנחנו נותנים להם במה לשאול כל מה שהם רוצים, ומסבירים להם את הקונפליקט בעיניים אובייקטיביות עד כמה שאפשר. בסופו של דבר אנחנו מציגים להם את ישראל עם היתרונות והחסרונות שלה, והם מבינים את זה".

ואם ניזכר רגע במטרה שלשמה הוקם הפרויקט, הוא באמת מוכיח את עצמו?
"בהחלט. הדבר הכי משמעותי הוא שכולם הגיעו עם דעה מאוד ממוסגרת וברורה על ישראל. הרבה מהם חשבו שישראל זה רק ישו ומדבר, ואמנם הם קצת חקרו לפני שהם באו, אבל זה מתגמד לעומת הצדדים המגוונים שהם פגשו פנים אל פנים. הם הכירו משהו מאוד שחור ולבן, והמסע הראה להם  מקרוב את הגוונים, את הטעמים ואת הטמפרמנט השונה. ישראל היא פנינה מזרח תיכונית עם נגיעות מצפון אפריקה, אירופה ואסיה. יש פה משהו אחר ומיוחד. איפה עוד תמצא גוון מסורתי לצד חיי לילה מדהימים? דתיות וחילוניות? זו קוטביות שמסקרנת אותם".

עכשיו הסטודנטים מקווים להגיע דרך נבחרת המשפיענים שלהם לכמה שיותר אנשים ברחבי העולם. "ברגע שהרווחנו את תשומת הלב והסקרנות שלהם, אנחנו שואפים לקבל כמה שיותר חשיפה דרכם, לא רק במהלך ימי הטיול אלא גם בטפטופים, חוויות ורשמים שיגיעו בהמשך", מסכם זוארץ, "אנחנו רוצים להמשיך להיות בקשר איתם ולהיעזר בהם. בסופו של דבר זה מטען שיישאר איתם, יצרנו שגרירים טובים למדינת ישראל שימשיכו להפיץ את מה שהם קיבלו פה".