"יותר זול בשוק". כמעט כולנו מדקלמים את המנטרה הזו בלי לחשוב. כשאנחנו בסופר, אנחנו מסתכלים בערגה על מדפי הירקות אבל אומרים לעצמנו שאסור, כי בשוק זול יותר, ומסתכלים על מי שקונה שם פירות וירקות בזילזול – הוא הרי פזרן במקרה הטוב, ופראייר מוחלט במקרה הרע. ואנחנו? אנחנו ממשיכים לפצל את הקניות שלנו: ירקות ופירות רק בשוק, כל השאר בסופר. זה עולה לנו בזמן, ולחלקנו גם בכסף על דלק.
כל הטרחה הזו גרמה להרבה מאיתנו להתחיל לחשוד שאולי לא באמת משתלם לפצל את הקניות ולנסוע במיוחד עד השוק. לשמחת הקונים, עכשיו אנחנו מקבלים הוכחות מספריות שצדקנו כל הזמן הזה: תחסכו לעצמכם את הנסיעה – לקנות ירקות בסופר זה לא פחות משתלם.
בסוף חודש דצמבר האחרון השוותה המועצה הישראלית לצרכנות את מחירי הירקות והפירות בין שבעה שווקים ברחבי הארץ לבין המחירים ב-22 רשתות שיווק שונות. המועצה בדקה את מחירי הירקות שנמצאים אצל כולנו בשימוש קבוע: בצל יבש, גזר, מלפפונים, עגבניות, פלפל אדום, ותפוח אדמה לבן, וגם פירות שחזרו לאחרונה למדפים עם בוא החורף: תפוז, תות שדה ובננות. עבור כל אחד מהם, נבדקו המחיר הממוצע שלו בשווקים והמחיר הממוצע ברשתות השיווק, וגם מחירי המינימום והמקסימום בכל אחד מהם.
מלפפונים, עגבניות ובצל זולים יותר
מהבדיקה עלו פערים משמעותיים במחירים גם בין שוק לשוק וגם בין רשתות השיווק, אבל ההפתעה האמיתית היא שהמחירים בשוק הם לא תמיד הכי זולים, וגם כשכן, לא באופן משמעותי.
לדוגמה, המחיר הנמוך ביותר לק"ג מלפפונים בשווקים היה 3.20 ₪ בשוק קריית אתא, בעוד שברשת מחסני השוק המחיר עמד על 2.90 ₪ – המחיר הנמוך ביותר ברשתות השיווק (בממוצע 4.67 ₪ ברשתות השיווק לעומת 6.80 ₪ בשווקים). גם את העגבניות תוכלו לקנות במחיר הנמוך ביותר ברשתות השיווק – ברשת סלאח דבאח וברשת ויקטורי תמורת 1.90 ₪ ו-1.94 ₪ בהתאמה, בעוד שהמחיר הנמוך ביותר שתמצאו בשווקים הוא 3.20 ₪ בשוק קריית אתא. התפוזים הזולים ביותר בשווקים נמצאים בשוק תלפיות בחיפה במחיר של 3.50 ₪ לק"ג, בעוד שברשת ויקטורי המחיר הוא 2.92 ₪. ברשת ברקת, שאין לו סניף בחיפה, המחיר הוא הנמוך ביותר מבין השווקים ועומד על 2.90 ₪ (בממוצע 6 ₪ בשווקים לעומת 5.07 ₪ ברשתות השיווק).
למקרה שתהיתם, השוק הזול ביותר בארץ מבין השווקים שנבדקו הוא שוק קריית אתא. רשת השיווק הזולה ביותר היא רמי לוי.
בסך הכל, שלושה מתוך שמונת המוצרים שנבדקו – מלפפונים, עגבניות ובצל יבש – היו זולים יותר בממוצע ברשתות השיווק מאשר בשווקים. מחיר הפלפלים היה גבוה יותר ברשתות השיווק בעשרים אגורות בלבד, ומחירי התפוזים והבננות היו גבוהים ב-40-46 אגורות. בשאר המוצרים הפרשי המחירים הממוצעים הגיעו עד 1.24 ₪.
בשורה התחתונה, עבור הסל כולו המחיר הממוצע בשווקים היה 39.07 ₪, בעוד שהמחיר הממוצע ברשתות השיווק היה 40.42 ₪. האם בשביל שקל ו-35 אגורות שווה לכם להטריח את עצמכם לשוק ולעשות קניות פעמיים? את זה כבר תחליטו אתם.