בואו רגע נדבר על ההוצאות שלכם בחודש האחרון. SHOPPING IL, חג הרווקים הסיני, בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, אחרי אינספור דילים לרגל חגי הקניות של חודש נובמבר אין ספק שהעובר ושב שלכם עבר טלטלות משמעותיות, ובטח פינקתם את עצמכם והתחדשתם בלא מעט דברים שאתם צריכים יותר או פחות, אבל כמה מכל הכסף הזה הלך למישהו אחר, שבאמת צריך?
לפני שש שנים המחשבה הזאת בדיוק חלפה בראשם של חברי העמותה היהודית-אמריקאית 92nd Street Y. הם החליטו שכל ימי הקניות האלו לא מספקים את הסחורה, והחליטו להוסיף עוד אחד: Giving Tuesday – יום שלישי של נתינה. רגע אחרי חג ההודיה ולפני חג המולד, העמותה שפועלת בעיקר בקהילה היהודית בניו יורק החליטה להזריק קצת ערכים לתקופת החגים, והקימה את התנועה שזכתה לשם Giving Tuesday, שמטרתה ליצור בתגובה לחגי הקניות הווירטואליים יום בינלאומי של מתן צדקה.
"כל הזמן היו משדרים בטלוויזיה תמונות וסרטונים של תורים ארוכים בחנויות, של אנשים שנלחמים ומגיעים אפילו לכדי מכות על מוצרים שונים. בעמותה אמרו לעצמם שלא יכול להיות שדווקא בתקופה של החגים אנשים יתעסקו כל כך הרבה בחומריות, וכך נולד הרעיון", מספרת נעה מנדל, מנהלת הפרויקטים בארגון "ישראל תורמת".
ואכן, אחרי שהיום המיוחד צוין לראשונה בהצלחה, היוזמים החליטו להרחיב את פרויקט Giving Tuesday ולהפוך אותו לבינלאומי. מאז הצטרפו אליו חמישים מדינות, ועוד 50 מדינות שהפרויקט מסייע לפרויקטים בתוכן, שמציינים אותו מדי שנה. הפעם הוא יתקיים ביום שלישי הקרוב, 27.11, במטרה לייצר חלופה חברתית לימי המכירות האינטנסיביים ולתת למען האחר.
לפני שש שנים החליטו בעמותה להגיע למדינות נוספות, ופנו לארגון "ישראל תורמת", שמפעילה מאז את קמפיין Giving Tuesday בארץ. "משנה לשנה כמות המדינות שמצטרפות למיזם גדלה", מספרת מנדל, "אנחנו נמצאים בקשר תמידי עם היוזמים והמארגנים בארה"ב וגם עם מדינות נוספות. זו תחושת שותפות לכל דבר כי יש עבודה וחשיבה משותפת על איך מפתחים את היום הזה ולוקחים אותו קדימה".
היום שבו נשברים שיאים של תרומות
החיבור עם "ישראל תורמת" לא קרה במקרה. העמותה היא עסק חברתי שמקשר בין התורמים בישראל ובחו"ל לבין עמותות ישראליות, והיא מפעילה באתר האינטרנט שלה את פורטל התרומות הגדול בארץ, שמציג מידע על יותר מ-32 אלף עמותות שפועלות בישראל ומספק להן את הטכנולוגיה שמאפשרת להן לגייס תרומות באינטרנט. כיום עיקר פעילות העמותה מתמקד בפיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו לאנשים לתרום בקלות וביצירת פעילויות כלליות שמקדמות את הפילנתרופיה בישראל.
החיבור שלהם עם מיזם Giving Tuesday היה טבעי. "מבחינתנו זו הייתה הזדמנות לקחת את הפעילות שלנו כמה צעדים קדימה", אומרת מנדל, "זו יוזמה חשובה שתואמת את האג'נדה שאנחנו מקדמים ומאפשרת לנו להגיע ליותר אנשים שיתחברו אליה וישמעו על העמותות השונות שמעניין אותם לתרום להן".
בין שלל העמותות שלוקחות השנה חלק בפרויקט בישראל אפשר למצוא השנה את עמותת "עזרה ישראלית מוטסת" שמקימה בתי יתומים ברחבי העולם, עמותת "תו המשווה" לקידום פעילויות לבעלי מוגבלויות, עמותת "יד ביד" לילדים ממשפחות קשות יום, עמותת "צליל מית"ר" שמקימה את המרכז הראשון בישראל להכנת כלבי תרפיה לאוכלוסיות נזקקות, וארגונים רבים אחרים. ב"ישראל תורמת" דואגים להנגיש להם את הידע והכלים כדי לתכנן את הפעילות שלהם לקראת יום הנתינה המיוחד. "כל עמותה בוחרת את הפעילות שהיא רוצה לעשות באותו יום ואת קהל היעד – ישראלים או תורמים מחו"ל", מסבירה מנדל, "ככה אפשר להגיד שאנחנו הופכים את זה ליום נתינה בינלאומי ומנסים לערב את הקהילה בזה".
רוב הפעילות היא אינטרנטית. העמותות פונות בקמפיינים ברשתות החברתיות ובאי-מייל לקהל שלה. מרבית הפעמים מדובר בתרומה כספית אבל זה יכול להיות גם בצורת התנדבות וגם בצורת העלאת מודעות למטרה חברתית חשובה. הרעיון הוא שיהיו כמה שיותר אנשים שיהיו פעילים ביום הזה. בין אם אלה אנשים פרטיים ובין אם עסקים שיכולים לקחת חלק ולקדם עמותות שהם רוצים לתמוך בהן ולקדם את המטרות הקהילתיות שלהן".
לדברי מנדל, הקמפיינים של העמותות ב-Giving Tuesday זוכים מדי שנה להצלחה גדולה. "יש לא מעט עמותות ששברו ביום הזה שיאים של גיוס כספים", היא מספרת, "הרבה תורמים מהארץ ומחו"ל שותפים לזה, וזו זכות גדולה לכל העוסקים במלאכה".