כשאתם חושבים על טיול של בית ספר מה עובר לכם בראש? כנראה שאתם חושבים על מסלולים בטבע, שחייה בנחלים ומעיינות, אטרקציות מיוחדות, לינה משותפת ומשחקים אל תוך הלילה. אבל בתיכון "אור תורה אריאל" מבית רשת "אור תורה סטון" שבשכונת רמות בירושלים, הטיולים נראים קצת אחרת – ובעיקר, גורמים למקומות חשובים בארץ להיראות אחרת לגמרי.
"בשביל התלמידים שלנו אין דבר כזה לצאת לטיול בלי לסמן אזור מורשת או שטח ציבורי שידוע שמצריך טיפול וניקיון. כשאנחנו מתכננים טיול או פעילות מחוץ לבית הספר, אין יציאה לשטח בלי שהתלמידים מתלבשים על אתר ציבורי מוזנח, ומנקים ומשפצים אותו ככל האפשר", מספר יובל פרג'ון, מנהל התיכון, "התחום הסביבתי הוא המוביל בעשייה של בית הספר שלנו, וכבר שנים שבכל טיול, כבר בהכנה המוקדמת אנחנו מזהים אזורים במסלולים אליהם אנחנו יוצאים, ככאלה שהוזנחו ודורשים טיפול.
לדברי פרג'ון, הם תמיד בוחרים את המסלול כך שיעבור דרך המקום המוזנח, בודקים מראש איזה ציוד צריך להביא למקום כדי לשקם אותו, ומשקיעים חלק מהטיול בטיפול בסביבה. "הרבה פעמים אנחנו מגיעים ומנקים ואף אחד בכלל לא יודע מי סידר את המקום", הוא אומר.
כך היה גם בטיול האחרון של התיכון, שהתקיים באזור עין חמד. הרב מרדכי כהן, רכז החינוך החברתי בתיכון, שידע שהאנדרטה לזכר נרצחי הפיגוע שאירע בקו 405 לפני עשרים שנה בדיוק הושחתה כליל. הוא הציע לנקות ולשפץ אותה, ואף לבנות בנגרייה של בית הספר לוח עץ עם שמות הנספים.
"המקום נראה לא טוב, וגנבו ממנו את לוח הנחושת הגדול, כך שמבחינה מעשית, מרכז האנדרטה כבר לא היה שם" מספר כהן, "אין לנו את האמצעים והיכולות להקים מחדש את האנדרטה, אבל ניסינו, בדרך שלנו, לסייע ולכבד את המקום ואת זיכרון האירוע באמצעות מגוון פעילויות שישפרו את הנראות של המקום". השטח של האנדרטה הוא במרחב הציבורי וראינו שהוא לא נראה טוב אז פשוט נרתמנו לשיפור מראה המקום והנוף" אומר פרג'ון.
בשבוע שעבר הגיעו לשם תלמידי כיתות ז'-ט', ועבדו שם במשך כמה שעות. "ניקינו את המקום, שיפצנו חלקים מהבטון השבור, התקנו את המונומנט של האוטובוס מעץ, והמשכנו את הטיול", מספר כהן.
עבור הילדים זו הייתה חוויה מיוחדת. "עכשיו רשימת השמות של הנספים אומרת לי משהו", אומר נעם, תלמיד כיתה ז' בחטיבה, "כשנבוא לפה עם המשפחה, אני אוכל לספר להם על המקרה, וגם שהייתי שותף בשמירה על המקום. מבחינתי ומבחינת החברים שלי אנחנו כבר רוצים לתכנן את המקום הבא בטבע שנוכל לטפח".
צריך להתייחס לטבע ואל הנוף כידיד, ולא כאל משאב שצריך לנצל וללכת", אומר פרג'ון ומסביר שעבורו השמירה על הטבע והסביבה היא מודל לחיים, "אין טיול בלי פינה של עשייה לטבע ולמרחב הציבורי, וזה מסר שהתלמידים מפנימים היטב".