View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by TAC - Communication (@tesaucourant) on

בסופרמרקט אחד בוונקובר, קנדה, הרגישו שהחשש מפני משבר האקלים ורגשות האשם על הפגיעה בבעלי החיים לא מספיקים כדי לגרום לקונים שלהם להפחית את השימוש שלהם בשקיות פלסטיק. אז הם מצאו דרך קצת שונה כדי לגרום להם להביא שקיות רב פעמיות מהבית – להביך אותם.

בסופרמרקטEast West Market  החליטו להדפיס סדרת שקיות פלסטיק חדשה, עם כיתובים שהקונים כנראה ירגישו קצת פחות בנוח להיראות איתם בציבור. הקונים שלא יביאו איתם שקיות רב פעמיות מהבית, ייאלצו ללכת ברחוב עם שקיות של "היכל הסרטים המוזרים למבוגרים", "המרכז לטיפול במעי הגס" ו-"משחת יבלות בסיטונאות".

תחילה קיווה בעל החנות, דיוויד לי קוון, שתשלום על השקיות החד פעמיות ימנע את השימוש בהן, אבל כשתווית המחיר של 5 סנט על כל שקית לא הצליחה לעצור את האנשים מלהשתמש בשקיות בפלסטיק, הוא החליט לנסות גישה אחרת, ולטענתו התוכנית לא הייתה להביך את הלקוחות: "רצינו לתת להם משהו הומוריסטי, אבל שגם יגרום להם לחשוב בו זמנית", הוא אמר לגארדיאן, "זה הטבע האנושי לא לרצות שיגידו לך מה לעשות".

כשהוא מבקש מהלקוחות לחשוב, קוון מתכוון למחשבה נוספת על הרגלי הצריכה שלהם, או ליתר דיוק על העובדה שמיליוני שקיות ניילון משמשות אותם פעם אחת ויחידה לפני שהן מושלכות לפח והופכות לחלק מהבעיה הגוברת של פסולת פלסטיק, כפי שנכתב בעמוד הפייסבוק של הסופרמרקט.

כמו כל שאר המדינות בעולם, גם קנדה מתמודדת עם מבול של פלסטיק שלא ניתן למיחזור, ובסופו של דבר מגיע למזבלות ומזהם את הסביבה. מוקדם יותר השבוע, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע על התכנית לאסור בקנדה עד שנת 2021 את השימוש במוצרי פלסטיק חד פעמי, כמו שקיות פלסטיק, סכו"ם חד פעמי, קשיות שתייה ועוד, כפי שהתחייבו גם האיחוד האירופי וניו זילנד.

קוון מודה שלהכנסת השקיות החדשות לסופרמרקט הייתה גם תוצאה בלתי צפויה: "חלק מהלקוחות רוצים לאסוף אותן, כי הם אוהבים את הרעיון", הוא אומר, אבל הוא בכל זאת מאמין שהתוכנית עובדת: "גם אם לקחת שקית כזאת, אתה צריך להסביר את הסיפור שמאחוריה לחברים שלך, אז גרמנו לאנשים לדבר על זה".

המהדורה החדשה כוללת אלף שקיות מביכות, וכמו קודם, כל אחת מהן תעלה ללקוחות 5 סנט. לדברי קוון, ההדפסה שלהן יקרה יותר, ולכן הוא מקווה שהן אכן יצילחו לגרום ללקוחות להביא שקיות רב פעמיות משלהם. בינתיים, הוא כבר מתכנן להעתיק את הכיתובים החדשים גם לשקיות בד. "רצינו לטפל בבעיה, אבל על הדרך גם עשינו משהו פופולרי, אז זה התברר כמשהו נהדר".

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Plastic Pollution (@dkmsplasticpollution) on