כבר סיפרנו לכם בעבר על אפליקציית ספייר איט (SpareEat) שפותחה במטרה לאפשר רכישת אוכל במחיר מוזל ולבעלי עסקים לחסוך את בזבוז המזון בסוף היום. איך זה עובד? נכנסים בבוקר ובודקים באילו עסקים באזור המגורים שלכם מציעים חבילת סוף יום. אי אפשר לדעת מראש מה יהיה בחבילה, אבל ההבטחה היא שהעלות שלה תהיה 50% מסך עלות המוצרים שבה. כל בית עסק מפרסם באפליקציה באיזו שעה אפשר לאסוף את החבילה ואפשר לראות את דירוג העסק והחבילות על ידי הגולשים.
בתל אביב והסביבה רשומים באפליקציה מגוון גדול מאוד של עסקים ובתי אוכל: פיצות, חומוס, מאפיות שוות, מעדניות ובתי קפה. יש הכל מהכל ואפשר להרכיב ארוחת ערב למשפחה במחיר סביר למדי. השאלה היא מה קורה כשיוצאים מתל אביב? בדקנו כמובן.
מרחק הנסיעה:
התנסינו בשימוש באפליקציה באזור שבין חדרה לנתניה. אני מתגוררת באחד מיישובי עמק חפר וטווח הנסיעה לאיסוף החבילות שהיה נראה לי הגיוני הוא עד 11 ק"מ. אנחנו, אנשי הפריפריה, רגילים לנסיעות שאורכות לפחות רבע שעה בשביל כל דבר: מקופת חולים, דרך קניות ועד החוגים של הילדים.
חיובי: SpareEat מציגה את כל העסקים בטווח גדול מאוד, מה שמאפשר לראות לא רק את מה שנמצא קרוב, אלא גם מה אפשר לקבל אם נתרחק מעבר ל-11 קילומטר. אני למשל ראיתי גם עסק שפועל בחריש ובפרדס חנה, גם עסק בכפר יונה וגם את כל העסקים של השרון – כלומר כפר סבא, רעננה והוד השרון. וכן גם את המבחר מנקר העיניים שיש בתל אביב.
שלילי: המרחק של שלושת העסקים שמהם הזמנתי מהבית שלי (שלושתם בנתניה) היה סביר, אבל לא לקחתי בחשבון את מרחק הנסיעה ביניהם ואת שעות האיסוף השונות. בשורה התחתונה הייתי באוטו שעתיים כדי לאסוף 3 משלוחים שונים, כולם בנתניה אבל באזורים השונים שלה. בשורה התחתונה זה המון זמן, שלא בטוח כמה משתלם להשקיע אותו בשביל מה שקיבלתי.
המבחר:
גיוון העסקים בפריפריה לא גדול. מדובר בעיקר במאפיות, כך שארוחת ערב למשפחה יהיה קשה להרכיב כאן. עדיין אין כאן מסעדות, פיצריות או יותר מדי חנויות, אז עשיתי הזמנה מקונדיטוריית פירוז'ינו, ממאפיית בן ישי שלא הכרתי ומסניף נתנייתי של בולונז'רי 96 התל אביבי. ברדיוס של 11 קילומטר ממקום מגוריי היו 11 עסקים פעילים ביום שבו השתמשתי באפליקציה. כולם מתמחים באפייה מלבד חנות אחת שהיא מעדנייה.
חיובי: למרות שמדובר במאפיות ולמרות שכל מה שהבאתי הביתה היה בצקים, היה גיוון לא רע של מוצרים שכלל: סנדוויץ', פוקצ'ה מהממת מלאה בפיצוחים, בורקסים, לחמניות עגולות, חצ'פורי, עוגות, עוגיות, פטיפורים, מאפים מתוקים, קרואסונים, גביניות, שבלולים, רוגלך, שטרודל תפוחים ומאפה פרג.
שלילי: כאמור, 3 איסופים הניבו רק מוצרי אפייה. אם הייתי עורכת באותו היום פגישת חברים או הולכת לאספת ועד ההורים בבית ספר, זה כנראה היה עונה על הצורך. לארוחת ערב משפחתית זה היה פחות מוצלח.
איכות השירות ואיכות המוצרים:
כשחושבים על איסוף מוצרים שנועדו להיזרק בסוף היום, עלולה להתעורר תחושה לא נעימה של נזקקות. היו לי חששות שיסתכלו עלי אחרת כשאגיע לבקש את החבילה או שהיא תהיה ארוזה בצורה לא אסתטית. היו גם חששות לגבי איכות המוצרים שאקבל.
חיובי: איכות המוצרים הייתה טובה למעט כמה מוצרים בודדים שהיו טובים פחות. בכל שלושת בתי העסק קיבלו אותי בסבר פנים נעימות. בבולנג'רי 96 החבילה נארזה בשקית נייר לבנה גדולה. ב-2 העסקים האחרים החבילה נארזה בשקיות ניילון בצורה קצת יותר מרושלת, אבל אי נעימות שממנה חששתי בהתחלה התפוגגה במהירות.
שלילי: כאמור המוצרים היו טובים למעט כמה בודדים שלא: בבולנז'רי 96 ארזו לנו סנדוויץ' סלט ביצים שהלחמנייה שלו כבר הייתה רטובה כל כך שכמעט התפרקה והלחמניות העגולות הרגישו לא מאוד טריות. בפירוז'ינו ארזו לנו פרוסה מעוגת פרג ומשטרודל תפוחים שהיו מעולות, אבל הטארטלטים האישיים לא הרגישו טריים.
שעות קבלת החבילות:
טווח השעות שמפרסמים העסקים באפליקציה נע בין שעות 17:00-21:00, כשבכל עסק יש חלון של כשעה לאסוף את החבילה, לפעמים קצת פחות מזה (40 דקות) ולפעמים יותר מזה (שעה וחצי). יש גם עסקים שמאפשרים רק חצי שעה לאיסוף.
חיובי: לאחד מתוך 3 האיסופים הקדמתי בחצי שעה. המוכרת ציינה שזמן האיסוף הוא בעוד רבע שעה. המתנו בסבלנות מחוץ לחנות ואכן קיבלנו את השקית רק כעבור רבע שעה. היא גם שמה לב שהילד שלי התעניין במאפה החצ'פורי היחיד שנותר בתצוגה, וארזה לנו אותו לתוך השקית.
שלילי: כאשר מזמינים מכמה מקומות שונים, קצת קשה לבנות מסלול הגיוני ומתוכנן נכון מבחינת הזמנים ומרחקי הנסיעה כך שאפשר יהיה להגיע בזמן ובנחת לכל אחת מהנקודות. אם יהיה פיצ'ר באפליקציה שבונה ומתכנן את מסלול האיסוף, זה ישדרג פלאים את השימוש בה. נכון שזה כנראה יהיה פחות רלוונטי לשימוש בתל אביב, שבה אפשר בקלות להגיע ממקום למקום ברכב או עם קורקינט, אבל בפריפריה מדובר בדבר בעל חשיבות רבה מאוד.
המחיר:
באזור המגורים שלי טווח המחירים של החבילות עומד על 30-50 שקלים. באזורים מרוחקים יותר ראיתי באפליקציה חבילות גם ב-25 שקלים וב-28 שקלים, ראיתי מקום אחד של מרקים שהחבילה שלו עולה 14 שקלים ופיצה שבה החבילה עולה 20. בתל אביב ראיתי אפילו פיצה שבה מציעים סלייס ב-6 שקלים.
חיובי: טווח המחירים שבין 30-50 שקלים מאפשר לרכוש מלא מוצרי אפייה שאפשר גם להקפיא ולהשתמש בהם בעתיד וגם מבחר מנות שאפשר לאכול כבר באותו הערב.
שלישי: אין ספק שהתל אביבים הכי נהנים מהאפליקציה כי אצלם יש שפע בלתי נדלה, הרבה ממה שמציעים בפריפריה.
לסיכום:
סך הכול הזמנתי מ-3 עסקים שונים בעלות של 105 שקלים. במחיר הזה הבאתי הביתה המון מוצרי מאפה והחוויה מניסיון השימוש הראשון באפליקצה הייתה חיובית מאוד. זה נוח, פשוט, מאוד קל וידידותי למשתמש. רדיוס העסקים שהאפליקציה הציגה היה רחב, החל מ- 4.84 ק"מ ועד אינסוף. גם טווח שעות האיסוף היה טוב. יחד עם זאת, באזורים אחרים ראיתי גם שעות איסוף אחרי הצהריים וגם אחרי השעה 20:30.
המסקנה שלי מההתנסות באפליקציה היא שעבור אנשים שעובדים במרכז וחיים בפריפריה, אפשרות של איסוף החבילה בדרך מהמשרד הביתה היא כנראה האופציה האופטימלית והשימושית ביותר. כמו כן, האפליקציה תהיה שימושית גם במקרים שבהם עורכים מפגש חברתי בערב בשבילו יש צורך לדאוג לכיבוד.