כמעט בלתי אפשרי להעריך איך הפך ממתק סופרים סטנדרטי לטרנד לוהט שגורם לו להיעלם לחלוטין מהמדפים. זה בדיוק מה שקרה לאחרונה לרולאפס (Fruit Rollups), ממתק מגולגל דביק בסגנון לדר שאפשר למצוא בכל סופר בארה"ב ובדרך כלל נצרך בלאנצ'בוקס בתור חטיף ללימודים. רק שהרולאפס ממש לא עשויים מפירות, ומרכיביהם העיקריים הם סירופ תירס, סוכר ושמן דקלים, לצד מחית פירות (אגסים בעיקר), וחומרי טעם וריח וצבעי מאכל. הרולאפס הפכו למוצר נחשק בזכות טרנד טיקטוק שמתרוצץ מזה זמן והפך אותם למוצר חובה בכל בית שמכבד את עצמו – לוקחים רולאפ, מניחים עליו גלידה, ומקפלים את הגלידה בתוכו. הרולאפ קופא בשניות והופך לציפוי קראנצ'י לגלידה שמתפצפץ בפה בכל ביס.
איך זה קרה? המקור לטרנד כנראה התחיל אי שם בסוף 2021, כשאחד המגיבים בעמוד הטיקטוק trinhdoesthings של טרין קהרון הציע לה לנסות את הממתק עם גלידה. היא, שמתחזקת כיום עמוד של 1.2 מיליון עוקבים, ניסתה מיד והסרטון שהעלתה גרף 9.2 מיליון צפיות. זה לקח זמן, ורק אחרי שטיקטוקרית אחרת הציעה לנסות את הקומבו עם גלידת מנגו במקום וניל, הטרנד התפוצץ בטיקטוק והגיע כמובן גם אלינו.
@mako.israel ניסינו את הטרנד #fruitrollup #fruitrollupchallenge #icecream ♬ original sound - Mako
@trinhdoesthings Reply to @joshmyfavourite Ice cream wrapped in fruit roll up #eating #eatingshow #tiktokfood #mukbang #foodie #food #foryou #asmr #candy #fyp ♬ original sound - trinhdoesthings
הרולאפס, מוצר של תאגיד המזון ג'נרל מילס, יצא לראשונה בסוף שנות ה-70, אבל רק בניינטיז הוציאו בחברה ממתק בצבעי הקשת - שהפך למשהו שכל ילד אמריקאי שגדל בשנות ה-90 הכיר. זה כמובן ממתק ילדות, ואנשים אחרי בית ספר יסודי לרוב לא צרכו אותו. עד שהגיע הטרנד הזה והפך אותו למשהו שגם מבוגרים יעשו הכל כדי לשים עליו יד. בארה"ב אפשר למצוא אותו בשלל טעמים וגדלים, עם כל מיני תוספות. אצלנו תגידו תודה אם תצליחו בכלל לשים עליו יד, כי ברגע שהטרנד פלש גם לישראל, זה הפך בלתי אפשרי להשיג אותו. "זאת תופעה שלא הכרנו. אנשים נכנסים לחנויות, שולחים לנו הודעות, מבקשים לשמור להם בצד. זה כמו הטירוף שהיה עם הקראנץ' פיסטוק, אבל יותר", אומר אברהם אברומד, מנהל אזור ברשת Sweetime, שמייבאת ממתקים מגניבים מחו"ל.
ועכשיו נראה שאין בכלל להשיג את זה. אני מחפשת באתר שלכם וכלום, המלאי אזל. גם על המדפים.
"כן זה נהיה ממש טירוף, זה פשוט התפוצץ. בגלל שכולם מחפשים את זה, אנחנו מביאים כמות גדולה במטוס. עכשיו כבר אפשר למצוא את זה בסניפים".
זה לא מוצר חדש, הוא היה נמכר ככה בטירוף לפני?
"אנחנו מחזיקים את המוצר הזה כמה שנים כמוצר סטנדרט, הוא חלק מהמוצרים שאנחנו מייבאים. אבל כשהתחיל הטירוף בטיקטוק של לאכול את זה עם גלידה התחיל הייפ מטורף ומלא אנשים התחילו לחפש אותו. זה הגיע למצב שבכל הסניפים, בכל המחסנים זה פשוט נעלם. זה משהו שמעולם לא קרה. יש מוצרים מאוד מבוקשים כמו מוצ'י למשל, שאנשים מאוד אוהבים, אבל לא ככה".
@sweetime.il Replying to @ariel99070 חייבים לנסות! #sweetime #סוויטיים #רולאפ #rollup ♬ chill beat - BCD Studio
יצא לך לנסות?
"ברור! ניסיתי בערימות. עם גלידה וניל, עם סורבה, זה הכי טעים עם סורבה. זה מתקשה תוך עשר שניות. את מסיימת לקפל אותו וזה נהיה קשה. זה מאוד טעים, זה לא שובר את השיניים כי זה מתקשה ביחד עם הגלידה. זה טעים גם בלי הגלידה, אבל הטירוף הוא כי אנשים רוצים לנסות את כל מה שהם רואים בטיקטוק".
ברגע שהטרנד התלקח, הפכו רוב הדיונים בטיקטוק לכאלה שעוסקים בשאלת המתכונים: איזה רולאפ כדאי לנסות ועם איזו גלידה. אבל אלו פריבילגיות של אמריקאים שיכולים לשים את ידם על שלל טעמים בכל סופר שאליו ייכנסו. רולאפס פירות טרופיים, אגב, מומלצים הכי עם גלידת וניל. את שאר הטעמים אוהבים למלא עם גלידת מנגו או סורבה בטעמים שונים. איש לא היה מטורלל מספיק כדי לנסות את זה עם גלידת שוקולד למרבה השמחה. לאחרונה נצפו גם יוזרים שמוותרים כליל על הגלידה ופשוט מקפיאים את הרולאפס בעודם מגולגלים על אריזתם כדי להפוך אותם לקראנצ'יים. הדבר יצר בהלה ובשלב כלשהו נאלצו בחברה שמייצרת את החטיף לצאת באזהרה לגבי עטיפת הפלסטיק: "בעוד שהצרכנים יכולים ליהנות מפרוט-רולאפס בהרבה דרכים כיפיות, כולל להקפיא אותם, אנא הקפידו תמיד להסיר את עטיפת הפלסטיק לפני שאתה מקפיאים או צורכים את המוצר". בעמוד הטיקטוק של המותג גם ערכו ניסיון בעצמם והראו לצרכנים שעדיף ממש להוציא את הרולאפס מהאריזה לפני ההקפאה אם הם לא רוצים לנגוס בפלסטיק.
@fruitrollups You hear about this? #asmr #fruitrollups #fruitrollupandicecream #icecreamfruitrollup #fruitrollup #fruitrollupsandicecream ♬ original sound - Fruit Roll-Ups
בטיקטוק הישראלי יש לא מעט נסיינים שעפים על הטרנד, והתחילו בהלה קטנה למוצר שנעלם, כאמור, מהמדפים וגרם ליבואנים למהר ולהביא עוד ועוד ממנו. המחיר, אגב, לא בדיוק שווה לכל כיס. עבור מוצר במשקל 141 גרם הכולל עשרה רולאפים תשלמו 35 שקלים. בארה"ב הממתק עולה 3 דולר לקופסה באותו המשקל, כ-11 שקלים בלבד. ב-Sweetime מסבירים שהמחיר פה נקבע על פי עלויות השילוח והייבוא שמייקרים אותו באופן כללי.
לצד אותו טרנד נולד בינתיים טרנד חדש של הכנת "רולאפס" ביתיים על ידי המסת ממתקי גומי שונים (חמצוצים, דובוני גומי וכד', מעיכתם ורידודם, ולבסוף הקפאתם. אבל מצפייה בסרטונים – נראה שאפקט הקראנץ' נעדר מהרולאפס המאולתרים הביתיים.
@sgerme רולאפס# רולאפס תוצרת בית# #rollupschallenge ♬ original sound - sgerme