מאת ענבר אדדי, מנהלת תחום העיצוב באיקאה נתניה

במרבית הבתים היום המטבח הינו חלל מעוצב לא פחות מחדר המגורים ואזורים ציבוריים אחרים, ואנו מקדישים לעיצובו תשומת לב רבה, הרבה מעבר לפונקציונאליות. "אם בעבר היה המטבח, חלל סגור הנחבא "מאחורי הקלעים", כיום זה בדיוק ההיפך" אומרת ענבר אדדי, מנהלת תחום העיצוב באיקאה נתניה, "ברוב הבתים המטבח פתוח ומתחבר לסלון ובכך ממשיך למעשה את הקו העיצובי של הבית ותופס מקום מרכזי בפעילויות החברתיות והמשפחתיות השונות".

 

קשה שלא להתלבט בין שלל הסגנונות והטרנדים בעולם המטבחים ולהחליט איזה סגנון עיצוב יתאים ביותר לטעמם של בני הבית ולאווירה הרצויה במטבח. אז מהיכן כדאי להתחיל? ענבר אדדי, מנהלת תחום העיצוב של איקאה נתניה מנסה לעשות קצת סדר:

האם אתה טיפוס צבעוני?

ברוב הדירות כיום, בעיקר החדשות שבהן, המטבח והסלון חולקים חלל אחד משותף, לכן ישנה נטייה לבחור חזיתות מטבח בצבע ניטראלי, שיתמזגו עם העיצוב הכללי בבית. העיצוב הפופולארי ביותר הוא מטבח בהיר, בעיקר בצבעי לבן, המתאפיין בקווים נקיים  וסטריליים, בחירה זו מהווה בסיס נייטרלי, המאפשר שילובים של אבזור בצבעים נועזים.

"המטבח אמור לשרת את דיירי הבית לאורך שנים. זו גם לרוב הסיבה שצרכנים רבים נרתעים מבחירת צבע "נועז" כדומיננטי במטבח, מחשש שימאס עליהם לאחר שנים ספורות, ולכן מעדיפים לבחור מטבח לבן ולשלב בו אביזרים נלווים צבעוניים, אשר ניתנים להחלפה ולשדרוג על ציר הזמן" מסבירה אדדי.

מטבח איקאה
מטבח איקאה -דגם NODSTA

 

האם אתה טיפוס מודרני או תעשייתי?

בשנים האחרונות, תופס הסגנון המודרני את מקומו כבחירה הפופולארית ביותר לעיצוב המטבח. הוא מאמץ לתוכו טרנדיים אופנתיים עולמיים המתחדשים מעת לעת ומתאפיינים בקו עיצובי נקי ושילוב חומרים חדשניים. המטבח המודרני מתאפיין לרוב בחומרים שאינם טבעיים, גימורים סימטריים, גימורים מבריקים בצבעי לבן/אפור/ זכוכית בצבעים שונים ובקווים מינימליסטיים.

טרנד המטבח המודרני אינו עומד לבדו, גם טרנד המטבחים התעשייתיים שהיה מזוהה בעבר עם לופטים ניו יורקים, הפך לפופולארי בקרב רבים, גם בדירות משפחתיות. סגנון זה מתאפיין בשימוש נרחב בנירוסטה ואלומיניום במשטחי העבודה, כיורים, מדפי תלייה המקנים מראה אורבני ובאביזרים משלימים מינימליסטיים ביותר. הוא פונקציונאלי ונוח אך יש שיתפשו אותו כמנוכר.

"השנה בולט במיוחד טרנד של שילוב מתכות בעיצוב הבית וגם במטבח, בעיקר בצבעי שחור- נחושת, או גימור מתכתי אחר ברהיטים".

חזרה לשורשים עם מטבח בעיצוב סקנדינבי מסורתי

 מטבח בעיצוב סקנדינבי- מסורתי מתאפיין בשימוש בחומרים מהטבע כמו עץ בהיר, מכופף לעיתים ומתכות שאינן בוהקות, בגוון מט המקנים יחד מראה אותנטי. בסגנון זה נעשה שימוש דומיננטי בעץ או בגימורים ובטקסטורות מחוספסים המקנים למטבח "אופי" ויוצרים אווירה טבעית ונינוחה. הבחירה בסגנון זה יוצרת שילוב בין ההווה לעבר, מקנה  חמימות, ביתיות ונוסטלגיה.

"העיצוב הסקנדינבי - מסורתי במטבח מתאפיין בפשטות, פונקציונאליות ומזוהים עימו גם אלמנטים של עבודת יד. תלייה של מחבתות וסירים מעל משטח העבודה, אחסון פריטים בסלסילות חיצוניות וויטרינות המציגות את תוכנן, כולם אלמנטים בולטים בעיצוב זה, המשדרים צניעות, כנות ושקיפות."

מטבח איקאה
מטבח איקאה - דגם EDSERUM

אחרון חביב - סטיילינג מנצח

הטאצ' הסופי בעיצוב המטבח יהיה אבזור נכון שיבטא את האופי האישי של בני הבית. אבזור עץ והוספת נרות וכלי חרס תורמים לחמימות המטבח ולמראה טבעי. אבזור בכלי זכוכית ומתכת מודרני יותר ושילוב כלים מנירוסטה תורם לתחושת "בישול מקצועי". אבזור יכול להיות פונקציונאלי או דקורטיבי, שהרי המטבח הפך להיות אזור אירוח לכל דבר. כיום גם כלי הבישול עצמם מסוגננים ומעוצבים ויכולים לשמש לתצוגה ולהראות על אופיו המקצועי של המטבח.

"גם אם המטבח מאופיין בסגנון מסוים, אין מניעה מלאבזר ולערבב סגנונות, להיפך, השילוב בין העולמות תורם לתחושה ביתית ומראה על אופי ואישיות בני הבית."ממליצה אדדי

מטבח איקאה
מטבח איקאה -דגם BODBYN

ניצול אופטימאלי של החלל

פתרונות האחסון במטבח הינם רבים ומגוונים, חלקם פונקציונאליים וחלקם עיצוביים: ריבוי של מגרות בגבהים ועומקים שונים, מדפים וסלסילות נשלפות , משווים למטבח מראה מסודר, נקי ופחות עמוס. תנור המשתלב באופן אחיד עם הארונות ומיקרוגל מוסתר מאחורי דלת ארון מאפשרים תפעול מקצועי ונוחות בשימוש גם במטבח הביתי.

"קונספט המודולאריות בעיצוב נוכח גם השנה כפתרון האולטימטיבי לקצב ולשגרת החיים המשתנה, ומיושם במלואו במטבחי איקאה. בעלות מינימאלית ובפשטות יחסית ניתן "להלביש ולהפשיט" את המטבח ולשוות לו סגנון אחר. על ידי החלפת חזיתות ו שינוי צבע ופרזול, לובש המטבח מראה חדש לחלוטין".

אחד האלמנטים הפופולאריים והמבוקשים ביותר במטבח, גם ב2015, הוא האי. מאחר והמטבח ממלא אחר צרכים מגוונים של בני הבית, חשוב שיהיו בו אביזרים שיתרמו לנוחות ביצוע המשימות השונות, והאי עונה על  דרישה זו. הוא כולל בדרך כלל את אחד ממוקדי העבודה העיקריים: כיריים או כיור, או משמש כמשטח עבודה נוסף וכפתרון לאכילה במטבח.

"כיום, כחלק מתהליך זליגתו של המטבח אל שאר חלל הבית, רבים מוותרים על פינת האוכל המסורתית ומנצלים את האי במטבח לארוחות משפחתיות ואף לאירוח. האי אמנם תופס חלל גדול במרכז המטבח אך מנגד יכול לשמש כפתרון אחסון נהדר, שיעזור לשמור על סדר ונגישות לכלים." מסכמת אדדי.

 

מטבח איקאה
מטבח איקאה - דגם RINGHULT

במטבח עם המאסטרים

*לתיאום פגישת תכנון מטבח לחצו כאן