מתי הכי כדאי לערוך קניות לפסח? בדיקת מחיר של 1,266 מוצרים באתרי האינטרנט לא מותירה ספק שאת הקניות לחג עדיף לעשות רגע לפני שכלי התקשורת מפרסמים את סקרי המחירים, כשבוע וחצי לפני החג. הבדיקה, שנערכה באמצעות אתר mySupermarket, מצאה כי רשתות השיווק שופרסל, רמי לוי ויינות ביתן העלו מחירים של עשרות מוצרים בשיעורים של עשרות אחוזים וזאת תוך חמישה ימים בלבד. מחיר חלק מהמוצרים אף הוכפל.
מה שמאפיין את המוצרים שמחירם עלה הוא שלרוב מדובר במוצרים הנמדדים בסקרי המחירים לחג. כך למשל, מחיר ק"ג עוף שלם אתמול ברשת רמי לוי עמד על 13.7 שקל לקילו לעומת מחיר של 6.9 שקלים לקילו בשבוע שעבר - עלייה של 99 אחוז. ביינות ביתן קפץ בתקופה קצרה זו מחיר העוף ב-71 אחוז ל-11.8 שקל לקילו. בשופרסל המחיר עלה אמנם בשיעור מתון יותר (30 אחוז) אך המחיר גבוה ביותר מבין הרשתות ועמד אתמול על 25.9 שקל לקילו.
דוגמה נוספת היא מרק עוף אמתי של אסם, שמחירו ברמי לוי כמעט הוכפל (97 אחוז), ביינות ביתן הוא קפץ ב-72 אחוז, בשופרסל הוא עלה ב-22 אחוז ובמגה הוא נותר ללא שינוי. גם כאן, המחיר הגבוה ביותר באינטרנט הוא ברשת שופרסל - 17.9 שקל לעומת המחיר הנמוך ביותר של 12.9 שקל לקילו ביינות ביתן - פער של 38.7 אחוז.
מוצר פופולרי נוסף בסקרים הוא המים המינרליים. במקרה זה המחיר ברמי לוי עלה ב-55 אחוז ואילו בשופרסל ויינות ביתן בכ-43 אחוז.
מחירי הירקות זינקו
ירקות מככבים תמיד בסקרי המחירים לחג, וגם כאן עליית המחיר בולטת במיוחד. ברמי לוי קפץ מחיר העגבנייה ב-200 אחוז מ-60 אגורות ל-1.8 שקלים לקילו, וביינות ביתן הוא קפץ ב-143 אחוז מ-70 אגורות ל-1.7 שקלים לקילו. מדובר עדיין במחיר הפסדי לרשתות. באופן מפתיע, המחיר באינטרנט ברמי לוי וביינות ביתן, הן השבוע והן בשבוע שעבר, היה נמוך משמעותית מהמחיר בחלק מסניפי הרשת. על פניו יש אפשרות סבירה שהרשתות הוזילו את המחיר באינטרנט עוד יותר לטובת הסקרים מתוך הנחה שאלה יבוצעו גם באתרים.
דוגמה נוספת היא המלפפונים, שמחירם ברמי לוי קפץ תוך חמישה ימים ב-200 אחוז, ביינות ביתן ב-143 אחוז, ובשופרסל ב-26 אחוז. עם זאת, המחיר במגה ובשופרסל כמעט כפול מרמי לוי ויינות ביתן - 1.7 שקלים ביינות ביתן לעומת 4.9 שקלים בשופרסל ומגה. מחיר קילוגרם מלפפונים בשוק הסיטונאי עמד אתמול על 2.5 שקל לקילו ומכאן שבזמן שרמי לוי ויינות ביתן מכרו את המלפפונים במחיר הפסד, בשופרסל ובמגה מכרו את המלפפונים ברווח נאה כשהמחיר לצרכן היה כפול ממחיר הקנייה של הרשת.
יין ושמן הם שני מוצרים נוספים שנחוצים בקניות לחג, ושניהם בולטים בעליית המחיר החדה שהם רשמו בשבוע החולף. לדוגמה, יין סלקטד מרלו של יקבי כרמל (750 מ"ל). ברמי לוי קפץ מחירו ב-46 אחוז ל-20 שקל, ביינות ביתן המחיר קפץ ב-37 אחוז ל-19.6 שקל, ואילו בשופרסל קפץ המחיר ב-12 אחוז ל-25.9 שקל. גם כאן, ברשת מגה המחיר לא עלה אבל הוא נותר המחיר הגבוה ביותר מבין כל הרשתות והוא עומד על 27.5 שקל - מחיר הגבוה ב-40 אחוז מהמחיר ביינות ביתן.
גם מחירו של שמן קנולה מזוכך, עץ הזית (1 ליטר) נסק בשבוע האחרון ב-82 אחוז ברשת יינות ביתן - ממחיר של 8.9 שקל למחיר של 16.2 שקל. ברמי לוי המחיר קפץ ב-51 אחוז ואילו בשופרסל ב-17 אחוז. המחיר ברמי לוי הוא הזול ביותר, ואילו בשופרסל ובמגה הוא היקר ביותר. הפער - 18 אחוז.
דוגמה טובה מתחום הדטרגנטים היא מרכך בדין בניחוח יסמין (960 מ"ל). מחירו ביינות ביתן נסק ב-149 אחוז בתוך 5 ימים בלבד, ואילו ברמי לוי הוא הוכפל מ-7.5 שקל ל-15.4 שקל. המחיר הנמוך ביותר של המוצר הוא בשופרסל (15 שקל) והגבוה יותר במגה (20 שקל).
גלעד שמחוני, מנכ"ל mySupermarket ישראל, אומר ל"גלובס" כי "זירת הקניות של מוצרי סופרמרקט באינטרנט הפכה לזירת התגוששות בין הרשתות".
מגמה גורפת
כל המוצרים הנזכרים לעיל הם כמובן רק דוגמאות מבין עשרות רבות של מוצרים. בתוך חמישה ימים קפץ מחירים של 185 מוצרים באתר רמי לוי כששיעור העלייה הממוצע עמד על 27 אחוז. הרשת הוזילה בתקופה זו 40 מוצרים בלבד כששיעור ההוזלה הממוצע עמד על 8 אחוז. כיוון שמדובר בסל רחב במיוחד שכלל את כל המוצרים הנמכרים בכל הרשתות, אז שיעור העלייה בסל כולו עמד על 2.5 אחוז.
למרות שרשת רמי לוי בולטת בעלויות המחיר שביצעה וכפי הנראה, בניסיון ליצור תדמית זולה לקראת סקרי המחירים לחג, עדין הרשת מציעה את הסל הזול מבין הרשתות באינטרנט שעומד על 15,705 שקל לכל 1,266 המוצרים שנסקרו.
רמי לוי, בעל השליטה ברשת, אמר בתגובה כי "זה ידוע. האינטרנט הוא הכלי הכי שקוף. היו מבצעים והם נגמרו. יש מבצעים בהתאם למתחרים. בכל מקרה, גם מה שיותר יקר - הוא במחיר יותר זול מהמתחרים".
יש מוצרים שבהם אתה יקר מהמתחרים?
"אולי בודדים. נמצא אותם ונתקן".
הירקות בשבוע שעבר באתר היו זולים הרבה יותר.
"המחיר באינטרנט הוא המחיר של הסניף ברמת גן".
רשת מגה בולטת במגמה הפוכה. בשבוע החולף היא העלתה מחיר של מוצר אחד (68 אחוז) והוזילה 7 מוצרים כשעלות הסל הכוללת כמעט ולא השתנתה. יחד עם זאת, המחיר במגה הוא היקר ביותר מבין הרשתות באינטרנט ועומד על 19,285 שקל - מחיר הגבוה ב-22.8 אחוז ממחיר הסל ברמי לוי. הסל של מגה גם גבוה ב-7 אחוז מהסל ביינות ביתן וב-4.9 אחוז מהסל בשופרסל.
בשופרסל עלה הסל הכולל בתוך 5 ימים ב-2.8 אחוז וזאת אחרי שהרשת הקפיצה מחיר של 176 מוצרים בשיעור ממוצע של 22 אחוז. במקביל היא הוזילה 19 מוצרים בלבד בשיעור ממוצע של 30 אחוז.
יינות ביתן לא טמנה ידה בצלחת והשבוע היא העלתה מחיר של 81 מוצרים בשיעור ממוצע גבוה במיוחד שהגיע ל-50 אחוז. מספר המוצרים שהוזלו עמד על 23 בלבד.
הצרכן הישראלי משווע לשקיפות, הגינות ואמינות, אך רשתות השיווק ממשיכות להתל בו ולהטעות אותו. הממצאים שעולים באתרי האינטרנט נכונים ואולי חדים אף יותר בסניפי הרשתות. הרשתות מבקשות אמון אך אינן ראויות לו.
סל מוצרים רחב
רשתות השיווק מתהדרות בכך שהסל לצרכן השנה הוא זול משמעותית משנה שעברה. בחלק מהרשתות אף העריכו שהסל זול ב-10 אחוז ויותר. אלא שמבדיקת "גלובס" עולה שכאשר מדובר בסל מוצרים רחב במיוחד (1,301 מוצרים) המחיר הוזל השנה לקראת הסקרים רק במעט ואילו השבוע כשהמחירים עלו שוב - הפער כמעט ונעלם.
בהשוואת המחירים השבוע ביחס לשנת 2012, המחיר ביינות ביתן זינק ב-7 אחוז וברמי לוי ב-3.3 אחוז.
לעומת זאת, בתקופה זו המחיר בשופרסל ירד ב-5.3 אחוז ואילו במגה הוא ירד ב-2.2 אחוז.
הרשתות שופרסל, יינות ביתן ומגה סירבו להגיב לידיעה.