"שריעה למריחה", כך כינה השבוע הקומיקאי סטיבן קולבר את החומוס בתכניתו הלילית "קולבר ריפורט", שם הוא משחק דמות של מנחה רפובליקאי שמרן. "הזהרתי אתכם מהשתלטותה של אומת השריעה, עכשיו יש לנו שריעה למריחה. זה עשוי מגרגירי החומוס הידועים בשמותיהם הרבים... זה מגיע דרך הגבול הדרומי שלנו, וחובר לפיתה שלנו כדי לגנוב את עבודת החטיפים האמריקנית שפעם נשלטה על ידי מטבל בצל והאצבעות שלכם. לא תחת המשמרת שלי חברים, הישארו ערניים", אמר כחלק מהמופע הלייט נייט שלו בתגובה לדיווחים ביומיים האחרונים העוסקים ב"השתלטות החומוס על ארה"ב".
חומוס במקום טבק
התקשורת המקומית מדווחת על עלייה משמעותית במכירות החומוס בארה"ב. אבל בעוד קולבר מייחס את המאכל הלאומי למדינות האיסלם, בפועל מסתבר שמי ששולטת בשוק ייצור החומוס במדינה היא דווקא החברה הישראלית "Sabra" (סאברה), בבעלותן של חברת שטראוס ו-PepsiCo (שמחזיקה בכ-56% משוק החומוס בארה"ב). "סאברה", הגרסה האמריקנית של חומוס "אחלה" אם תרצו, בשיתוף עם הרשויות המקומיות, אף החלה לעודד לאחרונה הרחבה של היקף גידול החומוס במדינה, וזאת למרות מזג האוויר הקר, שאינו תואם את תנאי הגידול האולטימטיביים לגידול הגרגירים.
בעוד שעד היום התבססו בחברה על גרגירי החומוס שמגדלים באזור מערב האוקיינוס השקט, שם מזג האוויר מתאים יותר לגידול, משתפים בחברה פעולה עם הרשויות כדי להביא לגידולים באזורים נרחבים יותר, ואף קיבלו מענק להקמת מרכז מחקר ופיתוח לחומוס בווירג'יניה. "החומוס נחשב למאכל בריאות בארה"ב", אומרים היום בשטראוס, ומסבירים שברשויות מעדיפים שחקלאים שמגדלים טבק יעשו הסבה לגידול חומוס, מוצר בריא יותר. "הרגלי צריכת החומוס אצל האמריקנים שונים משלנו", מסבירים שם, "בארה"ב משתמשים בו כמטבל והמוצרים הפופולריים ביותר הם חומוס בטעמים, בעיקר תרד, פסטו וארטישוק".
אבל האמריקנים הם לא היחידים שהחליטו לאמץ את המאכל הלאומי שלנו. חברת אובלה, גם היא בבעלות שטראוס ופפסיקו, הוקמה לפני כשנה וחצי והספיקה כבר לצבור תאוצה במקסיקו עם ממרחים נוספים של גוואקאמולי וסלסה, ונכנסה לאחרונה גם לשוק האוסטרלי. המטרה בחברה: להביא את בשורת החומוס גם לשאר חלקי העולם. ואל תתפלאו אם בקרוב תיתקלו גם בחומוס האיים הקריביים בתוספת מנגו.