עולם האי-קומרס נמצא במגמת התפתחות והתרחבות מתמדת כבר יותר משני עשורים. ואולם, אין ספק שמגפת הקורונה והמגבלות שהוצבו בעקבותיה על חופש התנועה והמסחר, גרמו להאצה חסרת תקדים בהצטרפותם של עסקים חדשים לפלטפורמות מכירה אונליין, והזניקו את הסחר הקיים אונליין.
"הקורונה הייתה מאתגרת בעיקר לעסקים קטנים, שמצאו את עצמם בלי פתרון עם סגרים ברחבי העולם ובארץ שפגעו ביכולת שלהם להמשיך ולפעול כרגיל", אומר אלון פסטר, ראש חטיבת פיתוח עסקי שווקים מתפתחים ב-eBay. "ראינו עלייה אדירה בביקוש למסחר אלקטרוני, גידול בכמות המוכרים שהצטרפו ל-eBay ובמקביל גם גידול בכמות העסקים שפנו אלינו לבקשת עזרה להגיע לשווקים חדשים".
במהלך 2020 הצטרפו יותר מ-16 אלף מוכרים חדשים ל-eBay בישראל, והמגמה רק ממשיכה. הקורונה לא הייתה "בום" חולף, וגם אם הצמיחה בקצב ההצטרפות איטית יותר כרגע - היא עדיין גבוהה משמעותית מבשנים קודמות, ואנו עדים להמשך המגמה שהחלה בתקופת הקורונה. זאת, כאשר גם העסקים שכבר הצטרפו מחפשים לקדם ולהרחיב את הפעילות שלהם והפלטפורמה, עם 250 מיליון חיפושים ביום ו-159 מיליון קונים בכל רחבי העולם, מאפשרת להם לעשות זאת. בנוסף לכך, עסקים שכבר החזיקו אתר סחר עצמאי מבינים שהצטרפות למרקטפלייס היא הכרחית להצלחה של מכירה אונליין והתרחבות לפעילות ייצוא.
מתוך הצורך של העסקים נולדה תכנית הפיתוח העסקי של eBay, שמזמינה בעלי עסקים שברשותם קטלוג של יותר ממאה מוצרים שברצונם לייצא להגיש בקשה להצטרף לתוכנית הייחודית. במסגרת התוכנית העסקים יקבלו מהמומחים של eBay, הטבה של מנוי לחנות eBay בחינם למשך שלושה חודשים ועוד סדרה של הדרכות והטבות. במקביל, eBay יצרו מדריכים מפורטים ונגישים עבור עסקים קטנים יותר.
"חשבנו איך אנחנו יכולים לבוא לעזרת העסקים הקטנים והבינוניים ויצרנו תכנית שעוזרת להם להצמיח את הפעילות שלהם באונליין", מסביר פסטר. "האנשים שלנו ממש מלווים אותם החל מבניית האסטרטגיה ועד פתיחת החנות, ניהול מלאים, בחירת אופן השילוח ותמחור נכון, עם דגשים על מכירה מחוץ לגבולות ישראל, התפתחות לשווקים חדשים ועוד. "אנחנו מעודדים מוכרים מכל התחומים להצטרף לתוכנית. ב-eBay, מגוון גדול מאוד של מוצרים שנמכרים דרכנו - החל מתחומים כמו תכשיטנות ואופנה ועד לקטגוריות של בית וגינון ואפילו חלקי חילוף לרכב".
התמיכה הזאת כוללת עזרה בכל תחומי האי-קומרס שהיו רלוונטיים גם לפני משבר הקורונה, אבל ישנו כמובן גם דגש על האתגרים הייחודיים לתקופה. "נוצר מצב שהמון עסקים עברו לאונליין, מה שהוביל להיצע גדול יותר והורדת מחירים, אבל מצד שני זמני האספקה הפכו להיות יותר מאתגרים בגלל המגבלות הלוגיסטיות", אומר פסטר. בתחום הזה, עוזרים ב-eBay למוכרים למצוא פתרונות כמו הקמת מחסנים במדינות היעד שבהן הביקוש גדול, ניתוח של השווקים מבחינת ביקוש מוצרים ועבודה עם צדדים שלישיים כמו חברות שילוח שנותנות הטבות לבעלי העסקים ועוזרות לקצר את הדרך ללקוח.
מעבר לתוכנית התמיכה, ב-eBay גם יערכו השנה בפעם הראשונה בישראל את אירוע "יצואן השנה", שמטרתו להכיר תודה למוכרים הטובים והמובילים, וגם להעניק להם הטבות כספיות. "הרעיון הוא להראות את ההערכה שלנו לאנשים שנמצאים איתנו המון שנים ורואים בנו נתיב הכנסה עיקרי", אומר מיקי סוקולובסקי, דובר eBay בישראל.
מלבד הפרס ליצואן השנה, שיינתן לעסק גדול ומשמעותי, יחולקו עוד ארבעה פרסים כספיים - העסק שמכר להכי הרבה יעדים ברחבי העולם, שירות הלקוחות הטוב ביותר, הכוכב העולה - עסק שהתחיל את פעילותו בפלטפורמה רק השנה וכבר הצליח להציג תוצאות מרשימות, וקטגוריה חמישית של בחירת הקהל, שמאפשרת לכל המוכרים ב-eBay להתמודד בעזרת סיפור אישי מרגש או מעניין. ב-eBay פנו באופן ישיר לכלל המוכרים הישראלים בבקשה לחלוק את הסיפורים האישיים והמרגשים שלהם על פעילותם בפלטפורמה, כאשר חמשת הסיפורים המעניינים ביותר יופיעו ב-mako ויעמדו להצבעת הגולשים.