מחירי הדירות בישראל נמצאים במגמת עלייה מתמשכת כבר יותר מ-15 שנה, עובדה ידועה לכל מי שחי כאן בתקופה זו. עם זאת, ניתוח נתוני הלמ"ס שבוצע על ידי "מרכז הנדל"ן" חושף הבדלים ניכרים בין ערים שונות. במסגרת הניתוח הושוו מחירי דירות ארבעה חדרים בערים הגדולות כיום לעומת 2017, השנה שבה הוכנסה שיטת המדידה הנוכחית של הלמ"ס. נמצא כי בבית שמש ובבת ים נרשמה ההתייקרות הגבוהה ביותר לדירות מסוג זה, בעוד שבבאר שבע ובחיפה העליות היו מתונות יחסית.

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה, ברבעון השלישי של 2024 המחיר הממוצע לדירות 3.5–4 חדרים, שהן הנפוצות ביותר בישראל, עמד על 2.2 מיליון שקל. מדובר בעלייה של 5.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועלייה מצטברת של 46.5% לעומת 2017. אף שההתייקרות מקיפה את כלל השוק והאזורים הגיאוגרפיים, יש פערים משמעותיים בין הערים הגדולות. בבית שמש נרשם שיעור ההתייקרות החד ביותר במחירי דירות ארבעה חדרים, עם עלייה של 66.4%, ובבת ים נרשמה עלייה של 55.8%.

מחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים בבית שמש ברבעון השלישי של 2024 עמד על 2.27 מיליון שקל, לעומת 1.36 מיליון שקל ב-2017 – תוספת של 905 אלף שקל. בבת ים עמד המחיר הממוצע לדירה כזו ב-2017 על 1.85 מיליון שקל, וב-2024 עלה ל-2.88 מיליון שקל, עלייה של 1.03 מיליון שקל.

בבאר שבע ובחיפה נרשמו שיעורי התייקרות נמוכים יותר. בבאר שבע עלו מחירי דירות ארבעה חדרים ב-23.4% בלבד, והמחיר הממוצע לדירה כזו עמד ברבעון השלישי של 2024 על 1.31 מיליון שקל. בחיפה, מחירי דירות ארבעה חדרים עלו ב-37.2% באותה תקופה, עם מחיר ממוצע של 1.87 מיליון שקל.


בתל אביב נרשמה עלייה של 44.1%, מעט מתחת לממוצע הארצי, כשמחיר ממוצע של דירת ארבעה חדרים ב-2017 עמד על 3.38 מיליון שקל וב-2024 עלה ל-4.87 מיליון שקל. בירושלים נרשמה עלייה של 46.9% – המחיר הממוצע לדירת ארבעה חדרים עלה מ-2.1 מיליון שקל ב-2017 ל-3.08 מיליון שקל ב-2024.

השוואה נוספת בוצעה בין הרבעון השלישי של 2024 לבין הממוצע השנתי של 2023, מאחר ששנת 2024 עדיין לא הסתיימה. הנתונים מראים שגם במקרה זה בית שמש מובילה את ההתייקרות עם עלייה של 60.7% מאז 2017. בתרחיש זה, רחובות מדורגת שנייה עם עלייה של 47.72%, ועוקפת את בת ים.

"הסיבה המרכזית והמשמעותית ביותר לעליית המחירים החדשה של השנים האחרונות בבית שמש, היא שבית שמש כרגע היא כמעט העיר היחידה שמספקת היצע למגזר החרדי במחירים סבירים", מסבירה האדריכלית ענבר וייס שכיהנה כמהנדסת העיר בית שמש בתקופת של בנייה אינטנסיבית בעיר (2019-2023). "זו סוגיה קלאסית של היצע וביקוש. אנחנו מדברים על ביקושים מאוד גבוהים מצד האוכלוסייה החרדית, שאין להם מענה. אם היה מספיק היצע למגזר החרדי בבית"ר עלית או מודיעין עלית, היית רואה שזה משפיע על בית שמש וממתן את עליות המחירים בעיר. זה לא רק שבבית שמש יש היצע, זה גם שאין היצע באף מקום אחר. זה מה שהופך את בית שמש לשוק חזק".

לטענת השמאים יניב רפאל ויהושוע לוי ממשרד יניב רפאל שמאות אשר פועלים בבית שמש, העיר בתנופת בנייה אדירה, גם של התשתיות, מה שמושך אליה המון אנשים, בעיקר בקרב האוכלוסייה החרדית. "לבית שמש יש מיקום מצוין. יש היום רכבת שמעלה את מחירי הדירות. זה מחבר את בית שמש לתל אביב ולירושלים. זה משך הרבה אנשים מהציבור החרדי שהסתער על העיר. מכרו מאות דירות ביום, הייתה עלייה מטורפת בביקושים".

לדברי רפאל ולוי, בית שמש משכה אליה גם לא מעט משקיעים ש"פשוט הבינו שהם קונים בבית שמש במיליון שקל דירה ואחרי שנה זה הופך ל-1.2 מיליון ואחרי שנה ל-1.4 מיליון. המון קנו שם דירות להשקעה. פשוט לקחו מימון מהבנקים והמחירים עלו ועלו ועלו. המחירים בירושלים ובבני ברק הרבה יותר יקרים. זוגות צעירים גרו ביחידות דיור בירושלים במרתפים ושילמו 4-5 אלף שכירות. פתאום הם ראו שיש שכונה חדשה בבית שמש, מפותחת, צעירה, אז כולם רצו לשם".

ראובן כהן, שמאי מקרקעין נוסף שפועל בבית שמש מצביע על נקודות נוספות בגללה עלו מחירי הדירות בעיר. "בצד ההיצע, יש מחסור בקרקעות. העיר יושבת בעמק האלה והיא מוקפת שטחים ירוקים שלא מאפשרים התפתחות למרחב. ברמת הביקוש, יש ביקושים מאוד גבוהים. מי שלא יכול להרשות לעצמם לגור בירושלים עובר לבית שמש. הקרבה לירושלים תרמה לחיזוקם של הקהילה החרדית והקהילת העולים האנגלוסקסית בעיר. דבר נוסף, העיר בית שמש התפתחה יפה ברמת התשתיות, הקמת הרכבת בעיר גורם לאוכלוסייה רבה להגיע לעיר, הרחיבו את כביש 38 בצורה משמעותית ובנו מחלפים שגרמו ליציאה קלה מהעיר, וחשוב לא פחות, פיתחו את אזורי התעשייה של העיר שקרובים מאוד לצירי תחבורה ראשי. יש יותר תעסוקה בעיר וזה הגביר את הביקושים".

נכתב על ידי כתב מרכז הנדל"ן