נכון שאנחנו בימים לא רגילים וכולנו שומעים על הרבה עסקים הסובלים מקשיים, אך יחד עם זאת - ישנם לא מעט עסקים שכיווננו את עצמם עם הרוח והם מצליחים דווקא להתרומם יותר ויותר. הנה 10 השלבים שעסקים מוצלחים חייבים לעבור:

צעד 1 – למצוא את הרעיון הנכון

הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לא רק לחשוב על רעיון לעסק, אלא למצוא אחד שנכון לנו. צריך להחליט על כיוון ,לגבש כמה רעיונות, ולבסוף לבחור רעיון אחד ולדייק אותו.

שלב הרעיונאות (Ideation) הוא שלב מרתק שמזמין אותנו לשלוח יד ארוכה לתת-מודע ולשלוף משם רעיון שמחובר לכישורים ולתשוקה של היזם, כזה שעונה על צורך ברור ויש אנשים שירצו להשתמש בו. רעיון של עט שמדבר איתך ומגיב אליך כל פעם שאתה כותב משהו לדוגמה, יכול להיות יצירתי מאוד אבל לא בטוח כמה אנשים צריכים את זה.

בשלב הראשון המטרה היא להעלות עם כמה שיותר רעיונות, שהדגש הוא על כמות ולא על איכות. אחרי שעלו לנו הרבה רעיונות נתחיל לבחון ולסדר ולנקות אותם. כלל אצבע שיכול לעזור פה הוא לבחון אלו מהרעיונות הכי מסקרנים אותנו.

מחקר מבית ספר לעסקים של הרווארד מצא שהגורם מספר השני בחשיבותו לכך שעסקים נופלים הוא חוסר מוטיבציה, תשוקה ומחויבות של היזמים למיזם שלהם, כך שככל שהרעיון יהיה יותר מחובר אלינו ויעניין אותנו – כך גדלים הסיכויים שנמשיך אתו גם כשקשה.שאלות שיכולות לעזור לכם לאתר את הרעיון שלבסוף יבשיל לעסק הן: מה מטריד ומעצבן אתכם? על מה אתם מדברים בשיחות סלון? על מה אתם קוראים באופן טבעי? מה גורם לכם להתלהבות?

בנוסף, הרבה פעמים סיפור החיים שלנו הוא פתח נפלא למיזם חדש. בנו ציר זמן וסמנו לעצמכם נקודות בחיים שלכם שבהם חשתם מסופקים, נקודות נשבר ונקודות מפנה בחייכם. חשבו האם אחד הרעיונות שלכם מתכתב עם נקודה או יותר ממש שכתבתם. רוב הסיכויים שהרעיון שלכם לעסק שישנה או יעזור לעולם, מצוי איפשהו בעבר שלכם.

צעד 2: לבלוט בעולם תחרותי

עד עכשיו יצרנו, פיתחנו ודייקנו את הקונספט שלנו למיזם - את הדבר הזה שאנחנו רוצים כבר להתנפל עליו. עכשיו מתחילים לבחון את ההשערות שאיתן יצאנו לדרך (לדוגמה: "אנשים רוצים לדבר ברכבת עם זרים").

חשוב לבצע בדיקת היתכנות של הרעיון. כלומר לבדוק שבאמת יש צורך ברור שעליו אנחנו עונים ושיש שוק. שאנחנו מבצעים סקר שוק, נבדוק מה כבר קיים בתחום, מה ניסו, מה עבד או לא עבד. לפעמים אנחנו מוצאים משהו דומה, לפעמים אנחנו היחידים שעושים דבר כזה. לכל צד יש את היתרונות והחסרונות שלו.

גורו השיווק הבולט בשנים האחרונות, סת' גודין, כתב בספרו 'פרה סגולה' – " בעדר של פרות שחור־לבן, פרה סגולה היא מוצר המצליח להתעלות מעל המתחרים ולגרום לאנשים לדבר עליו". כלומר, כל עסק צריך בידול, משהו שיגרום להתעניינות בו. יש אלף מסעדות אסייתיות – מה מיוחד אצלכם?

רעיון חדש (צילום: shutterstock By Mr.Exen)
נסו לחשוב על מה אתם מדברים בשיחות סלון? על מה אתם קוראים באופן טבעי? מה גורם לכם להתלהבות?|צילום: shutterstock By Mr.Exen

צעד 3: תכנון דרך השטח, דיוק הצורך – מה הלקוחות באמת רוצים?

מישהו פעם אמר שאנחנו מקדישים הרבה זמן לתכנן את הגשר, אבל לא מספיק מחשבה על האנשים שעומדים לחצות אותו. על זה יעידו מאות אלפי האפליקציות שעולות כל יום לחנויות שונות ואיש לעולם לא יישמע עליהן. חשוב להבין – כשמוצר או שירות עונים על צורך ברור, זה כמו מפתח ומנעול מבחינת העסק.

על מנת להבין מה הלקוחות שלנו באמת צריכים ורוצים, אני ממליץ להשתמש בכלי הנהדר 'חשיבה עיצובית' (Design thinking)- מודל שפונה ללקוחות הקצה שלכם, אלו שהעסק שלכם מיועד אליהם בסוף. רכזו מספר אנשים שאתם מכירים והמיזם שלכם יכול להתאים להם ותשאלו אותם מה הקושי שלהם בעצם? מתוך התשובות שלהם, המיזם מקבל כוונון עדין אך מהותי להמשך.

פרויקט שמתפתח בחיבור לקהל שלו ,הוא פרויקט שמגדיל את סיכויי ההצלחה שלו באופן משמעותי, ואת הסיכוי שמישהו יסכים לשלם עליו בסופו של דבר.

צעד 4: בניית תכנית עבודה

בניית אבטיפוס של העסק העתידי מאפשרת לו לקבל צורה פיזית ולבחון חלקים שלו בהיבטים שונים. זה המעבר הראשוני בין משהו רעיונאי למשהו מוחשי, וזה חשוב לכל סוג מיזם או עסק. האבטיפוס הוא מודל ראשוני של המיזם שלכם.

בהרבה מקרים יזמים מתחילים עם רעיון מדהים, אבל פתאום, כשהם רואים את הגודל של הדבר, או את כמות הדברים שיש לעשות - הם חוטפים פיק ברכיים ונתקעים. המתודולוגיה מדברת על להפנות את תשומת הלב שלנו גם על היעד שלנו וגם על הצעד הבא והצעד הבא אחריו. ככה אפשר לפרק אתגר גדול למשימות קטנות שיאפשרו לנו להתקדם, בדומה לחיתוך המזון לחתיכות לפני שמכניסים אותו לפה כדי שיהיה קל יותר ללעוס ולעכל.

צעד 5: - לעטוף נכון את העסק– Storytelling

בעולם עם תחרות בלתי פוסקת על תשומת הלב של הלקוחות שלכם אתם צריכים לעניין, אתם צריכים למשוך, ואתם צריכים לדעת לספר את הסיפור שלכם בדרך הטובה והמדויקת ביותר. בין אם הלקוחות שלכם הם בני נוער, חברות פארמה או רשויות מקומיות - אתם צריכים לדעת לספר את הסיפור של עסק שלכם, אתם צריכים לגעת ברגש וזה צריך להיות אמיתי כדי שזה באמת יעבוד.

צעד 6: שיווק דיגיטלי

בסוף זה תמיד מתכנס לזה. איך אתם מוכרים את הדבר הזה? לא משנה איזה סוג עסק יש לכם - מישהו צריך בסופו של דבר לשלם על זה משהו, בדרך כלשהי. בין אם זה דרך קול קורא של המדינה, משקיע הון סיכון, קמפיין גיוס המונים, שיווק ישיר, עמותה או רשות מקומית – צריך לבנות בשלב זה אסטרטגיה שיווקית שתגדיר איך אתם מגיעים אליהם ומה נכון לכל מיזם.

עסק דיגיטלי (צילום: shutterstock_Por Rawpixel.com)
נסו לחשוב איך אתם מוכרים את הדבר הזה?|צילום: shutterstock_Por Rawpixel.com

צעד 7: הנחת תשתיות

גלגלי אופניים על כביש לא ייסעו ללא חיכוך, כך גם כל פרויקט שנרצה להקים. הוא צריך מבנה, חוקים, הגדרות כלליות. זה הזמן להחליט החלטות כדוגמת - מה הפלטפורמה הנכונה, כמה יעלה השירות, איפה מתחילים למכור אותו, לאיזה קהל ראשוני הכי נכון לפנות וכו'. צריך להבין בשלב זה מי השותפים הנכונים לכם ואיך מתחילים למצוא אותם. זה זמן טוב לבחור שם למיזם ולעצב לוגו. זה שלב מאוד מרגש, הפרויקט אוטוטו יפסע את צעדיו הראשונים בעולם, אנשים יתייחסו אליו, ידברו איתכם עליו ואתם. עומדים להיות הורים גאים.

צעד 8: איך עושים מזה כסף

מודל עסקי זה בעצם הדרך בה אתם הולכים להרוויח כסף ולהתפרנס מהמיזם שלכם, מעבר לאימפקט שאתם רוצים ליצור כמובן. יש אינספור מודלים אפשריים וצריך לבחור לכל מיזם את המודל הנכון בשבילו.
למשל: יש את המודל Razor & Blades שחברת נספרסו וחברת סודה סטרים משתמשים בו. במודל הזה מוכרים את מוצר הליבה בזול כאשר רוב ההכנסות מגיעות ממכירת המילוי שלו. יש את מודל ה Freemium שזום וסקייפ עובדות איתו, במודל הזה נותנים שימוש בסיסי בחינם ומעבר לזה גובים תשלום. יש את מודל Advertising revenue שאיתו עובדות פייסבוק וגוגל ועוד מודלים רבים וטובים.

צעד 9: פיילוט באוויר

בשלב הזה אתם תבנו פיילוט של המיזם שלכם ותצטרכו לגייס לקוחות ראשונים אליו. תמיד תרצו שאנשים יתנסו בפעול בדבר הזה שבניתם ולשמוע מהם איך היה, מה כדאי לשפר, מה עבד טוב ומה הייתה חווית הלקוח שלהם. אופטימיזציה זה שם המשחק. לשפר לשפר לשפר. כמה שנתאים את מה שאנחנו עושים למה שאנשים צריכים – כל המיזם יגשים את ייעודו.

צעד 10: השקה

אחרי מספר פיילוטים, התנסויות ופידבקים שקיבלנו, נעבור להשקה מלאה – מזל טוב. יש לכם עסק חדש.


אייל מכבי מנכ"ל Worklab, פלטפורמה שעוזרת לאנשים 'רגילים' ללא רקע עסקי ואפילו ללא רעיון - לבנות עסקים ומיזמים חדשים, בדגש על חיבור לתשוקה ולכישורים שלהם ולהפוך ליזמים.