היסטוריה

קרית אליעזר הוקמה בשנות ה-50 על מנת לאכלס עולים חדשים מיוון ורומניה שעבדו בנמל חיפה. היא נקראה על שם אליעזר קפלן, שר האוצר הראשון של המדינה, שנפטר בסמוך לאכלוס השכונה ב-1952. השכונה נבנתה בעיקר משיכוני רכבת, עם שורת בנייני דירות נמוכים בדרומה.

 במזרח השכונה הוקם בשנותיה הראשונות של השכונה אצטדיון הכדורגל שנשא את שמה, והיה אצטדיון הבית של מכבי חיפה משנת 1955, ושל הפועל חיפה מ-1991 ועד לסגירתו ב-2014. בתחילת שנות ה-60 הושלמה בניית השכונה עת הוקם המרכז האזרחי שלה - מתחם מאירהוף, שכלל רחבה גדולה מוקפת בבנייני מסחר וציבור ומגדל מגורים בן 20 קומות. במרכז השכונה עוברת שדרה ירוקה שלאורכה פזורים מבני ציבור כמו גני ילדים, בתי ספר, מרפאות ומתנ"ס.

השכונה נמצאת במיקום מרכזי, סמוך לתחנת הרכבת "חיפה - בת גלים", ולצירים ראשיים כמו שדרות ההגנה/דרך יפו/העצמאות, שדרות רוטשילד, דרך אלנבי, ושדרות המגינים. שני קווי מטרונית - אוטובוסים מהירים בנתיבים בלעדיים - עוברים בצמוד לשכונה ומובילים למגוון יעדים בעיר התחתית, לקריות, ולמרכז התעסוקה מת"ם. מוקדי עניין כמו חוף בת גלים והמושבה הגרמנית נמצאים במרחק הליכה של כ-15-20 דקות.

בגלל הגיל הרב של הבניינים בשכונה היא הפכה בשנים האחרונות למוקד להתחדשות עירונית, כשראשית נהרס האצטדיון האגדי של השכונה ובמקומו מוקם מתחם מגורים חדש. ב-2020 אושרה תכנית אב להתחדשות עירונית עבור השכונה ושכונת קרית אליהו הסמוכה שמאפשרת שילוש של מספר יחידות הדיור בשכונות. כיום מספר פרויקטים לפינוי בנייני הרכבת הוותיקים נמצאים בתכנון מתקדם וצפויים לצאת לביצוע בשנים הקרובות, ומתחמים רבים נוספים צפויים להצטרף אליהם בעשורים הקרובים.

בשכונה מתגוררים כ-10,500 תושבים, מתוכם אחוז הילדים נמוך יחסית לשכונות הרכס, אך די תואם למצב בעיר התחתית ועומד על כ-21%. המשך תהליך התחדשות השכונה צפוי להביא לעלייה במספר זה, וידרוש מהעירייה התייחסות והשקעה בתשתיות חינוך.

מחירים

בעשור האחרון עלו המחירים בשכונה בכ-110%, וזאת בהשוואה לעלייה של כ-73% בחיפה, וכ-58% בישראל. קפיצה משמעותית במחירים ניתן לראות בחמש השנים האחרונות, עת החלו להימכר בשכונה דירות חדשות במסגרת פרויקט פינוי האצטדיון, ומגמת המחירים זינקה יחסית למגמה העירונית. לפני כן תאמו עליות המחירים בשכונה את מגמת המחירים בעיר.

לדוגמא, דירת 4 חדרים חדשה בגודל 85 מ"ר בקומה ה-5 בדרך אלנבי 133 נמכרה בתחילת 2022 ב-1,320,000 שקלים, שמשקפים מחיר של 15,529 שקלים למ"ר. דירת 4 חדרים חדשה בגודל 95 מ"ר בקומה ה-5 בדרך אלנבי 207 נמכרה בסוף 2013 ב-1,175,000 שקלים, שמשקפים מחיר של 12,368 שקלים למ"ר - עלייה של כ-25% במחיר למ"ר.

בשוק היד השנייה עליות המחירים היו גבוהות אף יותר. לדוגמא, דירת 3 חדרים בגודל 65 מ"ר בקומה השלישית בדרך אלנבי 107 נמכרה ב-2022 ב-1,040,000 שקלים, שמשקפים מחיר של 16,000 שקלים למ"ר. דירה דומה בקומה הראשונה באותו בניין נמכרה ב-2013 ב-540,000 שקלים, שמשקפים מחיר של כ-8,300 שקלים למ"ר - עלייה של כ-93% במחיר למ"ר.

התחנה המרכזית הישנה בחיפה (צילום: Eli Schwartz, shutterstock)
התחנה המרכזית הישנה בחיפה|צילום: Eli Schwartz, shutterstock

דמוגרפיה

אחוז ילדים (0-19) 21.5%

אחוז מבוגרים (60+) 27.8%

אוכלוסיית השכונה צמחה בכ-1.6% בין 2008-2018 - מה שמשקף עמידה במקום יחסית למגמת גידול האוכלוסין הכללית בארץ. באותה התקופה רוב קבוצות הגיל נשארו פחות או יותר באותו הגודל, למעט הפעוטות (0-4) שמספרם צמח בכ-29% - ככל הנראה בגלל הבנייה החדשה בפרויקט האצטדיון. עם זאת, קבוצת הילדים הכללית (0-19) נשארה יציבה, ומהווה כ-21.5% מאוכלוסיית השכונה. זה מספר נמוך יחסית לעיר, אך דומה לשאר שכונות העיר התחתית.

מאחר והשכונה נמצאת לקראת בנייה מאסיבית במסגרת התחדשות עירונית, ניתן לצפות שהמגמות הדמוגרפיות העתידיות יכללו כניסה משמעותית של משפחות צעירות ואחוז הילדים יגדל.

נתוני הצבעה בבחירות 2022

ליכוד 24%

יש עתיד 18%

ישראל ביתנו 18%

המחנה הממלכתי 6%

בל"ד 5%

הציונות הדתית 5%

העבודה 3%

מרצ 3%

ש"ס 2%

רע"ם 1%

אחרים 15%

 

צווארון כחול 48%

לא עובדים 31%

צווארון לבן 15%

מחפשי עבודה 5%

 

בעלי דירה 57%

שכירות 38%

 

ללא בגרות 53%

בעלי בגרות 23%

אקדמאים 24%

נקודות עניין בשכונה

בקצה המערבי של השכונה נמצאים מוזיאון ההעפלה וחיל הים, ומערת אליהו הנביא.

מספר מבנים בשכונה מיועדים לשימור, וביניהם מתחם מאירהוף ומבני ציבור סמוכים לו.

במרכז השכונה עובר צינור נפט שמתחבר לנמל, ומעליו נמצאת שדרה ירוקה ומוצלת שלאורכה נמצאת שורה של מבני ציבור שכוללים בית ספר, מתנ"ס, מתקני ספורט, בית כנסת, ספרייה ועוד.

פינוי בינוי

תכנית חפ/ 2032/ ב/ 1 בינוי חדש בשטח האצטדיון בקרית אליעזר

סטטוס: אושרה ב-2013

פינוי אצטדיון קרית אליעזר והקמת מתחם מגורים במקומו עם 550 דירות ב-11 מבני מגורים, ומבני ציבור חדשים.

9 מבני מגורים עם 457 דירות כבר אוכלסו, אך 2 הבניינים האחרונים טרם נבנו, וכך גם מבני הציבור.

תכנית 304-0624213 חפ/מק/2370/ 2 פינוי בינוי מתחם רוטשילד

סטטוס: אושרה ב-2022

הריסת 7 מבני רכבת עם 168 דירות, והקמה של 9 מבנים חדשים בני 11-25 קומות עם 760 דירות, ושטחי ציבור, מסחר ומשרדים בקומות התחתונות. התכנית תמומש בחלקה באמצעות תמיכה ממשלתית של כ-16 מיליון שקלים, ובתמורה תכלול יחידות דיור בהישג יד שישמשו להשכרה מוזלת לאוכלוסייה המקומית.

התכנית אושרה בסוף 2022 אך אין צפי עדיין לביצועה.

מתחם מקלט 102

סטטוס: נבחר יזם על ידי נציגות בעלי הזכויות

הריסת 4 מבני רכבת עם 80 דירות ברחובות אלנבי 152-162 וצה"ל 47-49, 51-53, והקמה של מספר מגדלים בני עד 22 קומות עם כ-350 דירות, שטחי מסחר ותעסוקה, ומבני ציבור. נציגות בעלי הדירות בחרה בסוף 2022 ביזם שיוציא את התכנית לפועל, וכעת נדרשות על ידו מספר פעולות שכוללות החתמת כלל בעלי הזכויות על הסכם פינוי-בינוי, קידום תכנית מפורטת מול הוועדה המקומית, והכרזה על המתחם כמתחם פינוי-בינוי במסלול מיסוי. הוצאת היתר בינוי למתחם צפויה בין 2025-2027.

מתחם צה"ל - דרור-הפרטיזנים

סטטוס: נבחר יזם על ידי נציגות בעלי הזכויות

הריסת 4 מבני רכבת עם 96 דירות ברחובות צה"ל 9-15, דרור 16-20, והפרטיזנים 2-12, והקמה של מספר מגדלים בני עד 22 קומות עם כ-413 דירות, שטחי מסחר ותעסוקה, ומבני ציבור. נציגות בעלי הדירות בחרה בסוף 2022 ביזם שיוציא את התכנית לפועל, וכעת נדרשות על ידו מספר פעולות שכוללות החתמת כלל בעלי הזכויות על הסכם פינוי-בינוי, קידום תכנית מפורטת מול הוועדה המקומית, והכרזה על המתחם כמתחם פינוי-בינוי במסלול מיסוי. הוצאת היתר בינוי למתחם צפויה בין 2025-2027.

מתחם הזית-עמל

סטטוס: נבחר יזם על ידי נציגות בעלי הזכויות

הריסת 4 מבני רכבת עם 144 דירות ברחובות הזית ועמל, והקמה של מספר מגדלים בני עד 22 קומות עם כ-620 דירות, שטחי מסחר ותעסוקה, ומבני ציבור. נציגות בעלי הדירות בחרה בסוף 2022 ביזם שיוציא את התכנית לפועל, וכעת נדרשות על ידו מספר פעולות שכוללות החתמת כלל בעלי הזכויות על הסכם פינוי-בינוי, קידום תכנית מפורטת מול הוועדה המקומית, והכרזה על המתחם כמתחם פינוי-בינוי במסלול מיסוי. הוצאת היתר בינוי למתחם צפויה בין 2026-2028.

מתחם ההגנה-יואב

ססטוס: ממתינה להפקדה

הריסת 5 מבני רכבת עם 98 דירות ברחובות ההגנה ויואב והקמה של 420 דירות במספר מגדלים. נציגות בעלי הדירות והיזם שנבחר ממתינים מספר שנים לאישור העירייה לקידום התכנית, אך האישור מתעכב בשלל תואנות - כרגע כי נדרש תיאום עם רכבת ישראל.