רובנו חשים ודאי כי מחירי המוצרים בסל הקניות לבית עלו במהלך השנה החולפת. לא מעט סערות עברו על ענף מוצרי המזון במהלך החודשים האחרונים, והאחרונה ושבהן היא הכרזת רשתות השיווק על הוזלת סל המוצרים הבסיסי. קדמו לכך התנודות במחירי הפירות והירקות, דוגמת העגבנייה והלימון שהרקיעו שחקים לפני חודשים ספורים, ולפני כחצי שנה, השינוי הדרסטי במחירי הסחורות, שהוביל לעלייה עולמית במחירי האורז ולצדו לעליות מחירים ניכרות במוצרים בסיסיים אחרים דוגמת קמח, סוכר, קפה ועוד.
כיצד בא לידי ביטוי השינוי בקופות החנויות ורשתות השיווק? מהשוואה שערך האתר פרייסל עבור "גלובס", נמצאה עלייה של כ-11.5% בין מחירו של סל קניות משפחתי ממוצע בחודש נובמבר השנה, לעומת סל זהה בנובמבר 2007.
האתר מתמחה בהשוואת מחירים בין רשתות. סוקרי האתר השוו את מחיריהם של סלי קניות המורכבים מ-27 מוצרים בקטגוריות השונות ב-4 רשתות שיווק: שופרסל דיל, מגה, רמי לוי וחצי חינם. הסוקרים ביקרו בסניף חצי חינם בחולון וב-3 סניפים של הרשתות האחרות במודיעין. הסקירה בוצעה ב-15.11, השנה ובשנה שעברה. מתוך ההשוואה ניכר כי העלייה במחירי המוצרים היא בדרך-כלל שיטתית ושיעוריה משתנים - בין המוצרים ובין הרשתות.
רמי לוי - הסל הזול ביותר
את העלייה החדה ביותר רשם סל המוצרים של שופרסל דיל הגבוה, ב-16.5% מסל זהה ב-2007. את השינוי הנמוך רשמה מגה עם עלייה של 7.7%. הסל של רמי לוי עלה ב-11.8% והסל של חצי חינם עלה ב-10.3%. חשוב להדגיש כי סך המחיר של סל שופרסל דיל היה הנמוך ביותר ב-2007, ולכן במוצרים מסוימים שיעורי העלייה הגבוהים יחסית, נובעים גם מ"יישור קו" עם מחירי המתחרות.
עוד נדגיש כי מדד המחירים לצרכן שמשפיע גם הוא על הסל, עלה מנובמבר 2007 ב-5.5%.
בהתאם לסל שבדקו סוקרי פרייסל, המחיר הנמוך ביותר נכון לנובמבר 2008 נמצא ברמי לוי - 477 שקל, לעומת הסל היקר שנמצא במגה - 515 שקל, פער של כ-8%. הפערים בין סלי הקנייה בשופרסל דיל ובחצי חינם עמדו על פחות מאחוז: 507 שקל לעומת 503 שקל, בהתאמה.
גם בדיקת הסלים נכון לנובמבר 2007 מגלה יתרון לרשת רמי לוי עם הסל הזול ביותר שעמד אז על 426 שקל לעומת הסל של מגה (478 שקל), שגם אשתקד היה היקר מבין 4 הרשתות. הפער בין הסלים היה גדול יותר כשעמד ב-2007 על 12%.
הסל של שופרסל דיל בשנה שעברה דורג במקום השני כשהסתכם ב-435 שקל, ואחריו חצי חינם עם סל ב-456 שקל.
עוד נציין כי מתוך 27 המוצרים שנבדקו, בחצי חינם הועלו מחיריהם של 26 (אחד נותר ללא שינוי), שופרסל דיל העלתה מחירים ב-25 מהמוצרים שבסל, ורמי לוי העלה מחיר ל-24 מוצרים (ב-2 מוצרים נרשמה ירידה במחירים ואחד נותר ללא שינוי). בחינת הסל של מגה, שבו חלה כאמור העלייה הנמוכה מבין הרשתות, מגלה כי ב-20 מוצרים נרשמה עלייה במחיר, ב-3 מוצרים המחיר נותר כשהיה וב-4 מוצרים נרשמה ירידה, אף שזו לרוב הובילה למחיר דומה לאלה שברשתות המתחרות. לדוגמה: מחיר לצנצנת קפה טייסטר'ס צ'ויס שאמנם ירד ב-9% במגה, אך לאחר הירידה, תג המחיר בסך 30 שקל השתווה לזה של שופרסל דיל וחצי חינם (ו-29 שקל ברמי לוי).
שיעורי העליות משתנים בין תמהיל המוצרים: בולטת למשל עלייה במחיר האורז בשיעורים של 50%-80% בכל הרשתות, עלייה של כ-25% במחיר שמן קנולה, אבקת כביסה (סנו מקסימה) או קפה שחור (עלית). עליות מתונות, של כ-5%-7%, נרשמו במוצרים דוגמת ברנפלקס של תלמה, חיתולי האגיס, שמפו פאנטן או יין כרמל.
התייקרות של 20% במוצרי תינוקות
מעניין לציין כי בלא מעט מוצרים שנכללו בסל, בלטו הבדלים משמעותיים בשיעורי השינויים שערכו הרשתות במחיר: לדוגמה מארז תה ארל גריי עלה בכ-50% בשופרסל דיל לעומת ירידה של כ-5% במחיר המוצר במגה. המחיר לחבילת פסטה במגה רשם עלייה של 45% לעומת 9% עלייה במחיר, למוצר זהה ברשת רמי לוי. נזכיר כי בשורה התחתונה, השינויים במחיר לא אחת גרמו למחיר ל"התיישר" לעומת המתחרים - כך שינוי בשיעור של 5% במחיר סימילאק ברשת רמי לוי, לעומת שינוי של 30% שערכה שופרסל דיל במוצר, הובילו לפערים של שקל אחד במחיר: 38 שקל לעומת 39 שקל בהתאמה.
במספר מוצרים לא היה כלל שינוי במחיר לעומת השנה שעברה: כך למשל שישיית בירה, שמפו פאנטן ויין כרמל במגה, מחירו של האחרון לא שונה גם בחצי חינם וגם בקבוק קולה 1.5 ל' ברמי לוי שמר על מחירו.
בחלוקה לקטגוריות, עולה כי מוצרי הניקיון והטיפוח עלו בכ-14%, מוצרי תינוקות עלו בכ-20%, ממתקים עלו בכ-6%, מוצרי מזון יבש (אורז, פסטה, קמח) עלו בכ-30%, לצד עלייה של כ-17% במוצרי הבשר והשניצל הצמחי. מוצרי החלב שנבדקו עלו בממוצע ב-13%.
המוצר היחיד שרשם ירידה במרבית הרשתות (להוציא חצי חינם) הוא 1 ק"ג מלפפונים ירוקים, בעוד שהמחיר של-1 ק"ג עגבניות עלה בכ-30%. כאן חשוב לציין כי מחירי הירקות מתעדכנים מדי יום, כשהשינוי במחיר מבטא בעיקר את ההשפעות על התוצרת החקלאית.
תגובות
* רבוע כחול: לדברי מנכ"ל הריבוע הכחול, זאב וורמברנד, עלייה בשיעור של 7.7% מפתיעה לטובה, ומבטאת למעשה ירידה של 5%, ביחס לעליית מחירים של 12.5% שחלה בשנה האחרונה בענף המזון. "האסטרטגיה שלנו, גם בעבר ובוודאי בחודשים האחרונים, היא להציע ללקוח מחירים תחרותיים למרות עליית מחירי המזון, וכך נמשיך גם בעתיד".
* רמי לוי: "עלייה בשיעור של 11.8% מבטאת את עליית המחירים שביצעו הספקים. במה שתלוי בנו, אנחנו משתדלים לא להעלות מחירים, למשל באמצעות קניית מלאים אותם נוכל למכור במחירים זולים. אני מציע לצרכנים לנהוג בחוכמה ולקנות רק את מה שהם צריכים - פחות דרישה למוצרים שידעו עלייה משמעותית השנה תיאלץ את הספקים להוריד מחירים וליישר קו עם ירידת מחירי הסחורות בעולם, שעדיין לא באה לידי ביטוי במחירי הספקים".
* שופרסל: לא התקבלה תגובה עד לפרסום הידיעה.
* חצי חינם: לא ניתן היה להשיג את תגובת הרשת עד לפרסום הידיעה.