המסחר בוול סטריט נסגר ביום המסחר הראשון של השבוע ויום לפני תום הרבעון הראשון בירידות שערים חדות, שהתמתנו מעט בסיום. את הירידות הובילו מניותיהן של יצרניות הרכבים ומניות הבנקים הגדולים, זאת לאחר שהבית הלבן אמר כי "פשיטת רגל היא אפשרות קיימת בעבור ג'נרל מוטורס וקרייזלר". וכי שתי החברות מתפקדות על זמן שאול, כשלקרייזלר ניתנה ארכה של 30 יום להשלים את המיזוג עם פיאט, ול-GM ניתנה ארכה של 60 יום כדי לשפר את תוכנית ההתייעלות.

במקביל, נראה כי התקוות לסבב חדש של תוכניות תמרוץ ברחבי העולם מתפוגגות. הדלפות מההודעה הרשמית של ה-G20 מצביעות על כך שמהפגישה השבוע בלונדון לא תצא החלטה על סבב חדש של תוכניות תמרוץ מתואמות. עם זאת, נראה שיש הסכמה להגדיל את המשאבים של קרן המטבע הבינלאומית, כמו גם את התמיכה בכלכלות מתפתחות. היום העריך המשקיע ג'ורג' סורוס בעניין זה כי בריטניה תזדקק לסיוע ניכר של קרן המטבע הבינלאומית.

איתות לכיוונו השלילי של השוק מקבלים היום המשקיעים, ובעיקר אלו המתוחכמים יותר הסוחרים באופציות, מבחינת היחס בין היקף הפעילות באופציות הפוט לעומת היקף הפעילות באופציות הקול. היחס הנקרא P/C Ratio עלה הערב לרמה של 1.08 המצביעה על כך שכמות המחזיקים באופציות הצופות ירידות בשוק עולה על מספר המחזיקים באמונה כי השוק ימשיך לעלות. יחס זה לא סגר מעל לרמה של 1 מזה 16 ימי מסחר, רצף כמוהו לא נראה מאז החודשים דצמבר ינואר 2006/2007. עוד אינדיקציה לעלייה בסיכון בשוק ניתן לקבל ממדד ה"פחד" ה-VIX שזינק הערב ב-11.6% ל-45.79%. 

הנשיא ברק אובמה אמר הערב בנאום בעניינה של תעשיית הרכב: "אנחנו לא יכולים להזרים לעד את כספי משלמי המיסים לתעשיית הרכב אך לא ניתן לה פשוט להיעלם", "קרייזלר וג'נרל מוטורס ייאלצו לבצע וויתורים נוספים וכואבים", "מה שאנחנו דורשים הוא להקריב קורבנות ולהתגייס למאמץ שיכלול את הסוחרים ברכב וספקי החלפים - רק אז נוכל לבוא למשלם המיסים ולדרוש ממנו סיוע. הדברים התייחסו לבקשת ג'נרל מוטורס וקרייזלר לקבל סיוע נוסף מהממשל. GM מבקשת הלוואה בסך 16.6 מיליארד דולר, בנוסף להלוואה בסך 13.4 מיליארד דולר שניתנה לה בסוף השנה שעברה.

על רקע זה, הודיעו הערב קרייזלר ופיאט האיטלקית כי הגיעו להסכמה על מסגרת עסקת המיזוג ביניהן. הצלחת המיזוג בין השתיים מעלה את הסיכויים לכך שהממשל ישקיע 6 מיליארד דולר נוספים בקרייזלר. המיזוג עם פיאט יעזור לקרייזלר לשלם בהקדם את חובותיה לממשל בגין ההלוואות שקיבלה ובנוסף יצור ויעזור ולשמר מקומות עבודה בארה"ב.

בנוסף מוקדם יותר פורסם כי ריק וואגונר, מנכ"ל GM, אולץ לפרוש מתפקידו בעקבות לחץ בוטה של הבית הלבן, שהציג את התפטרותו כתנאי להמשך הזרמת הסיוע הפדרלי לחברה. "היה קשה מאוד לממשל לכתוב צ'ק שמן לפקודת ג'נרל מוטורס בלי להראות לציבור הוכחה כלשהי שנעשה שינוי", אמר ג'ון קאססה, שותף מנהל בחברת היעוץ קאססה-שפירו, מניו-יורק, שמצוטט הבוקר באמצעי תקשורת. "ההתפטרות הכפויה אף תעניק לממשל סמכות מוסרית לדרוש גם מבעלי עניין אחרים להקריב קרבנות".

נשיא ארה
אובמה. "דורשים להקריב קורבנות"|תמונת AVI: חדשות

מחליפו המיועד של וואגונר, הסמנכ"ל התפעולי, פריץ הנדרסון, לא התקבל בזרועות פתוחות. "אם GM תורשה לשרוד, היא זקוקה למישהו ללא רבב, שאינו קשור לכשלונותיה של החברה", אמר האוורד ווילדון, אסטרטג בכיר ב-BGC Partners שבלונדון.

כלכלני דויטשה בנק מודאגים מהמצב בענף הרכב ופרסמו הערב הערכה, ממנה עולה כי כשלון הניסיונות להציל את תעשיית הרכב בארה"ב תקפיץ את רמת האבטלה בה ל-11.5%.

בתוך כך, אובמה גילה אמש (א'), בראיון בטלוויזיה, כי אמר לראשי המוסדות הפיננסיים הגדולים בארה"ב, בפגישתם ביום ו' בבית הלבן, שהבונוסים לבכירים במגזר הפיננסי אינם קבילים.

בראיונות מקבילים אמר שר האוצר, טימותי גייתנר, כי בנקים צריכים ליטול סיכונים גדולים יותר בשיקולי אישור הלוואות לעסקים. גייתנר אמר כי הכספים הנוספים שממשל אובמה מתכנן להזרים לבנקים, בתמורה ל"נכסים הרעילים" שבידיהם, יהיו מלווים בתנאים מגבילים, שתכליתם להפוך את הבנקים למוסדות "נקיים" ובריאים יותר, עם מערכת מסודרת לקבלת אחריות להחלטות. "הסכנה הגדולה היא, שנעשה פחות מדי, ולא יותר מדי, במאמצים להחייאת שוק האשראי", אמר גייתנר. לדבריו, הגידולים שנרשמו באחרונה במכירות בתים ובהלוואות לעסקים קטנים מוכיחים שהסיוע הממשלתי מתחיל לפעול את פעולתו.