במארס 2020 תתחיל תנופת העבודות להנחת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה במרכז תל אביב. מפת הדרכים העירונית והתנועה במטרופולין כולה, ישתנו מקצה לקצה. השינוי המיידי ייראה ברחובות הראשיים שנכללים במסלולי הרכבות וכיום עוברת בהם תחבורה ציבורית — אך הדבר ישפיע גם על מסלולי הנסיעה של קווי האוטובוסים, שיוסטו לרחובות אחרים, לנתיבים משותפים עם מכוניות פרטיות או לנתיבים ייעודיים, אם יוקצו כאלה.

חלק מהרחובות שבהם מתוכננות לקום המסילות ייסגרו לכל תנועה מוטורית נוספת — בקטעים מהם או בשלמותם. ובחלק מהרחובות רוחב המיסעה (השטח שבו נוסעים) יצטמצם משניים, שלושה או שישה נתיבים לנתיב אחד לכל כיוון, ואף לנתיב אחד בלבד לאחד הכיוונים. במקרים שבהם יש נתיב אחד, קיימת דילמה אם להקצות את הדרך לתחבורה ציבורית או להעמיס על התשתית כך שיותר גם למכוניות פרטיות לנוע בנתיב, בין אם בכל שעות היממה ובין אם רק בשעות מסוימות.

הנה כמה דוגמאות לשינויים בולטים הצפויים להתרחש ברחובות תל אביב.

1. רחוב אבן גבירול

כיום: ברחוב שישה נתיבי תנועה, שלושה לכל כיוון. בשני הצדדים נתיב תחבורה ציבורית (נת״צ) ובכמה קטעים מותרת חניה בנתיב הימני, בשעות הלילה ובשבתות. ברחוב עוברים כ–90 אוטובוסים בשעה, ועשרות אלפי נוסעים בכל יום חול. 

בזמן העבודות: לאורך הרחוב, שבו יעבור הקו הירוק במנהרה תת־קרקעית, יהיו בזמן העבודות נתיב תנועה אחד או שניים לכל כיוון לסירוגין. לאורך הרחוב יהיו אזורי התארגנות לכריית המנהרה, וארבעה אתרי בנייה של ארבע תחנות תת־קרקעיות: בכיכר מילאנו, במגדל המאה (בקטע שבין ז׳בוטינסקי לארלוזורוב), בכיכר רבין ובדרום — מול הצומת הרחובות קפלן ודיזינגוף. מיקום התחנות בכיכר מילאנו, בכיכר רבין ובקפלן, הוא בצמתים שבהם עוברת כיום תנועת קווי אוטובוסים החוצים בצירי מזרח־מערב ברחובות שדרות דוד המלך, רחוב יהודה המכבי ודיזינגוף אל קפלן. בתחנה הצפונית, כיכר מילאנו, הרכבת נהפכת מעל־קרקעית לתת־קרקעית, ולכן בסביבותיה צפויה הצרה משמעותית במיוחד וקבועה של הכביש.

רחוב אבן גבירול בתל אביב (צילום: miguelten, flickr)
אבן גבירול. נתיב תנועה אחד או שניים לכל כיוון לסירוגין|צילום: miguelten, flickr

2. רחוב ארלוזורוב

כיום: בקטע המערבי של הרחוב יש שלושה נתיבי תנועה, אחד מהם נת״צ. עוברים בו כ–50 אוטובוסים בשעה, והוא משמש נתיב התנועה המרכזי לתחבורה ציבורית בציר מזרח־מערב בצפון עיר. בקטע המזרחי של הרחוב, המגיע עד תחנת הרכבת המרכזית סבידור, כבר החלו העבודות, ושלושה נתיבי נסיעה לכיוון נהפכו לשני נתיבי נסיעה.

בזמן העבודות: בקטע המערבי של רחוב ארלוזורוב, מאבן גבירול ועד בן יהודה, יהיה נתיב תנועה אחד לא רציף לכיוון מזרח למכוניות של תושבים ולכלי רכב קלים, ולכן לא תתאפשר תנועה של תחבורה ציבורית. תחנות האוטובוסים בקטע זה יבוטלו ומסלולי הקווים שעוברים על ציר מזרח־מערב ומובילים לתחנת הרכבת סבידור יוסטו לרחובות אחרים. האפשרויות הן הרחובות ז׳בוטינסקי, הקרוב אליו ביותר, שדרות בן־גוריון ופרישמן.

3. רחוב פרישמן

כיום: הקטע המזרחי של הרחוב הוא דו־סטרי והקטע המערבי הוא חד־סטרי, עם חניות לאורכו.

בזמן העבודות: נבדקת אפשרות להעביר דרכו חלק מתנועת האוטובוסים בארלוזורוב. לצורך הקמת תחנות והבטחת שטף תנועה, ככל הנראה יהיה צורך לבטל מקומות חניה לאורך הרחוב.

4. שדרות בן־גוריון

כיום: שדרות עם שני נתיבים לכל כיוון, אחד משמש לחניה ואחד לתנועת כלי רכב מעורבת של מכוניות פרטיות ואוטובוסים. במרכז השדרות יש נתיב אופניים במפלס אחד עם הולכי הרגל. נוסעים בשדרות שלושה קווי אוטובוס לכיוון מזרח בתדירות של לא יותר מעשרה אוטובוסים בשעה.

בזמן העבודות: שדרות בן־גוריון הוא אחד הרחובות הנבדקים כנתיב חלופי לנסיעה בציר מזרח־מערב. כדי להפוך את השדרות למסלול של קווי תחבורה ציבורית מגוונים ונגישים לתושבי הצפון הישן של תל אביב, יהיה צורך לבטל את מקומות החניה לאורך הכביש. צי האוטובוסים החשמליים לא יוכל לעבור מתחת לגשר העירייה שנמצא בקצה המזרחי של השדרות, והדבר יקשה על ניהול הקווים ויחייב עיקוף דרך רחוב הדסה, שאפשרי רק מכיוון אחד. אתגר נוסף מהווים האוטובוסים המפרקיים הגדולים שיצטרכו להסתובב בפינת דיזינגוף בדרכם מזרחה, במקום שכיום מתפקד בית קפה פופולרי מאוד. האוטובוס בכיוון השני יצטרך להקיף את כיכר רבין, שבה נבנית תחנת רכבת תת־קרקעית. כיום עוברים ברחוב הדסה (רחוב קטן מאחורי גן העיר) פחות מעשרה אוטובוסים בשעה. אם שדרות בן־גוריון יהפכו לנתיב החלופי של הקווים שעוברים בארלוזורוב, בהדסה יעברו יותר אוטובוסים. מסלול האוטובוסים בכיוון השני יהיה בשדרות מלכי ישראל, שבו יש כיום נתיב אחד לתנועה ונתיב אחד לחניה.

5. רחוב ז׳בוטינסקי

כיום: הקטע המערבי ברחוב (מאבן גבירול מערבה) הוא רחוב חד־סטרי שבו בין נתיב אחד לשניים לנסיעה מזרחה, וכמעט לכל אורכו יש נתיבי חניה למכוניות פרטיות משני צדי הרחוב. הקטע המזרחי (מאבן גבירול ומזרחה) הוא דו־סטרי — שני נתיבי נסיעה למכוניות ונתיב לאופניים, וכן חניה משני צדי הרחוב.

בזמן העבודות: רחוב ז׳בוטינסקי הוא החלופה הטבעית להנגשת קווי האוטובוסים לתושבי הצפון הישן, והרחוב הקרוב ביותר לציר הנוכחי בארלוזורוב שנחסם לחלוטין לתחבורה ציבורית. במקרה שז׳בוטינסקי ייבחר, תידרש החלטה אם להקצות בו נתיבים לתחבורה ציבורית, או לאפשר נסיעה משולבת של כלי רכב פרטיים ואוטובוסים לשני הכיוונים לאורך כל הרחוב. אם לא יעברו אוטובוסים בז׳בוטניסקי, המשמעות היא שבין כיכר רבין לבין שדרות נורדאו (מרחק של יותר מקילומטר) לא יהיה שירות תחבורה ציבורית בציר מזרח־מערב.

6. רחוב בן יהודה

כיום: ברחוב יש ארבעה נתיבי תנועה, שלושה נתיבים לכיוון צפון ונתיב תחבורה ציבורית לכיוון דרום. בקטעים קצרים בגדה מזרחית של הרחוב יש מקומות חניה, ועוברים בו 15 קווים ובין 40 ל–70 אוטובוסים בשעה, המסיעים אלפי נוסעים ביום.

בזמן העבודות: בשלב הראשון יהיה נתיב תנועה אחד לכיוון צפון וגישה מוגבלת לתנועה מוטורית לכיוון דרום. לא יהיו מקומות חניה למכוניות לאורך הרחוב, לפחות מהצומת עם אלנבי ועד ההצטלבות עם רחוב ארלוזורוב. בשלב השני, לקראת פתיחת בן יהודה להולכי רגל וכלי רכב קלים בלבד ומעבר הקו הסגול של הרכבת הקלה, יבוטל נתיב התנועה לכיוון צפון ולא יהיה מעבר לתנועת כלי רכב בקטע שמרחוב אלנבי ועד רחוב אידלסון, שיהפוך למדרחוב. עוד אין תוכנית להסטת תנועת האוטובוסים מבן יהודה. הקווים העוברים בו כיום. ייסעו ברחוב הירקון או ברחוב דיזינגוף, או שהם יבוטלו.

7. רחוב אלנבי

כיום: ארבעה נתיבים לשני הכיוונים: בקטע הצפון־מערבי, משולב לתנועת כלי רכב פרטיים וציבוריים. בקטע הדרומי רוב הציר מיועד לתנועת כלי רכב ציבוריים, ובחלקים ממנו מותר לכלי רכב פרטיים לנסוע. אין חניה ברחוב. ברחוב עוברים כ–170 אוטובוסים בשעה ובהם עשרות אלפי נוסעים.

בזמן העבודות: בשלב ראשון יהיה נתיב תנועה אחד לכל כיוון, וקיימת מחלוקת אם הוא יוקצה לאוטובוסים או לתנועה מעורבת. רוב תנועת האוטובוסים תוסט מאלנבי לרחובות אחרים בהדרגה, עד השלב שבו הרחוב ייפתח לתנועת הולכי רגל וכלי רכב קלים בלבד, ולא תהיה אפשרות לכניסה של כלי רכב ממונעים בכלל, ויעבור בו רק הקו הסגול של הרכבת הקלה.

תחנת אלנבי (צילום: עופר חן)
תחנת אלנבי. לא תהיה אפשרות לכניסה של כלי רכב ממונעים|צילום: עופר חן

8. רחוב קינג ג׳ורג׳

כיום: בקטע הדרומי יש שני נתיבים — אחד לכל כיוון — והוא משמש ציר תנועה מרכזי של תנועת האוטובוסים הנוסעים דרך אלנבי למסוף האוטובוסים הכרמלית במורד שוק הכרמל, ולערי דרום המטרופולין בת ים, חולון וראשון לציון. בקטע זה עוברים בשעת שיא כ–100 אוטובוסים.

בזמן העבודות: כל עוד תהיה תנועה מוטורית באלנבי ולו רק של נתיב אחד, חלק מהאוטובוסים יעברו בקטע הדרומי של קינג ג׳ורג׳ לתוך אלנבי. כשאלנבי יסגר כליל לתנועה המוטורית, המעבר ברכב לשינקין יהיה רק דרך קינג ג׳ורג׳, אבל לא יעברו בו אוטובוסים. אם תהיה תחבורה ציבורית, היא תתבסס על כלי רכב קטנים בשירות קו מקומי במיניבוסים שיכנסו דרך רחוב שינקין שישמש כחיבור בין המערב למזרח בשדרות רוטשילד. בקטע הצפוני של רחוב קינג ג׳ורג׳ מדיזינגוף ועד כיכר מסריק לא יהיה שינוי בהסדרי התנועה.

9. שדרות רוטשילד

כיום: ארבעה נתיבים, שניים לכיוון. בקטעים רבים של הרחוב בגדה המערבית נתיב אחד משמש לחניה של מכוניות. לאורך השדרות יש נתיב נסיעה לאופניים במפלס אחד עם הולכי הרגל. ברחוב עוברים כ–30 אוטובוסים בשעה.

בזמן העבודות: רוב תנועת האוטובוסים שעוברת כיום באלנבי תעבור למסלול חלופי בשדרות רוטשילד עד כיכר הבימה ומשם לאבן גבירול. האפשרות להפוך אחד מכל שני הנתיבים בשדרות רוטשילד לנתיב תחבורה ציבורית, היא הטבעית ביותר, אך נבדקות חלופות אחרות, כמו שימוש ביהודה הלוי — שירחיקו את השירות מריכוזי המגורים. אם תיבחר החלופה בשדרות רוטשילד, החניות לאורך השדרות יבוטלו, לפחות בין הבימה לצומת עם רחוב אלנבי, כדי להבטיח שטף תנועה של תחבורה ציבורית בנתיב מרכזי המשרת אלפי אנשים.

10. רחוב הרצל

כיום: שני נתיבי תנועה לכיוון צפון ושני נתיבי חניה לאורך שתי המדרכות.

בזמן העבודות: הקטע מיהודה הלוי וצפונה יכול לשמש מסלול הכניסה הראשי של האוטובוסים למסוף הכרמלית, וכך תונגש התחבורה הציבורית לאזור המגדלים ברוטשילד. ברחוב הרצל מתוכנן נתיב נפרד לאופניים, והדבר מצמצם את זכות הדרך לכלי רכב ולאוטובוסים.

11. תחנת רכבת ההגנה

כיום: תחנת רכבת ההגנה נמצאת מתחת לגשר ההגנה שמחבר את שכונת התקווה לנוה שאנן ולשכונת פלורנטין דרך רחוב לוינסקי. על הגשר יש שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון, וליד תחנת הרכבת עוברים ועוצרים 60 אוטובוסים בשעה — בהם הקווים 204, 104 ו–16, הנודעים בצפיפות ובעומס המשתמשים בהם. אלה הם הקווים המחברים את תושבי שכונות דרום־מזרח העיר לפעילות העסקית והמסחרית במערב, וקושרים אלפי נוסעים המגיעים מחוץ לתל אביב ברכבת, אל אזורי התעסוקה בדרום רוטשילד.

בזמן העבודות: ברחוב ההגנה שעל גשר ההגנה מול תחנת הרכבת, יהיה נתיב אחד לכל כיוון. אם הוא לא יוקצה לתחבורה ציבורית ותמשיך לנסוע בו תנועה מעורבת, הדבר ישתק את שירות האוטובוסים בצומת תחבורה מרכזי הקושר בין הרכבת הארצית לתחבורה המקומית באוטובוסים.

עומסים בלתי נסבלים (צילום: חדשות 2)
תחנת ההגנה. ייתכן ולא תתאפשר הגעה באוטובוסים|צילום: חדשות 2

12. שדרות הר ציון

כיום: שישה נתיבי תנועה, שלושה לכיוון, אחד מהם נת״צ. ברחוב עוברים קווי האוטובוסים לחולון וראשון לציון, והוא נתיב כניסה מרכזי לתל אביב מערים אלה.

בזמן העבודות: בכביש יהיה נתיב לכל כיוון. אפשר יהיה להקצות אותו בשעות העומס, שלוש שעות בבוקר (צפונה) ושלוש שעות אחר הצהריים (דרומה) לתחבורה ציבורית בלבד.

13. רחובות איינשטיין וחיים לבנון (רמת אביב)

כיום: שני נתיבים לכל כיוון. בקטעים רבים ברחוב הנתיב הימני בשני הצדדים משמש לחניית כלי רכב. ברחובות עוברים קווים רבים המגיעים ל–30 אוטובוסים בשעה.

בזמן העבודות: בשלב ראשון בחיים לבנון, מדרך נמיר ועד הצומת עם רחוב איינשטיין (מול הכניסה הראשית לאוניברסיטת תל אביב) יהיה נתיב אחד לכל כיוון והחניות ברחוב יבוטלו. גם ברחוב איינשטיין תיתכן הצרה של הכביש מארבעה נתיבים לכיוון — שאחד מהם משמש לחניה — לשני נתיבים לכיוון. שאלת החניה עדיין פתוחה.

14. ראול ולנברג (רמת החיל)

כיום: דרך הכניסה המרכזית לתחבורה ציבורית ולמכוניות אל אזור המשרדים ושכונות המגורים בצפון מזרח תל אביב. יש ברחוב בין שניים לשלושה נתיבי נסיעה לשני הכיוונים, שקטעים מהם משמשים לחניית מכוניות. בקצהו נמצא מסוף שממנו יוצאים 60–70 אוטובוסים בכל שעה, בקווים לרמת גן, גבעתיים, פתח תקוה, בני ברק וחולון דרך מרכז תל אביב.

בזמן העבודות: הרחוב יצטמצם לנתיב תנועה לכל כיוון. אם הנתיב יהיה משותף עם מכוניות פרטיות, האוטובוסים יעמדו בפקק אטי מאות מטרים לפני המסוף, שהוא נקודת הסיום וההתחלה של מסלולם. העיכוב ישליך על לוחות הזמנים של כל הקווים המגיעים אל המסוף ויוצאים ממנו.

רמת החייל
רמת החיל. יצטמצם לנתיב תנועה אחד לכל כיוון|צילום: