תעריף הנסיעה במוניות צפוי לרדת בתחילת אוקטובר בשיעור חד של 10.9% - חצי שנה לאחר שוועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לשרי התחבורה והאוצר על הפחתתו באופן מיידי. במהלך התקופה שחלפה נמנע שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מלחתום על צו המחירים החדש - שאמור היה לפגוע ברווחי בעלי המוניות, שחלקם מקושר אליו פוליטית. כ"ץ עשה כן רק בסוף השבוע, וכעת יועבר הצו לחתימת שר האוצר, משה כחלון, לפני פרסומו ברשומות.
לפי שעה, לא ברור עדיין מתי ייכנסו לתוקפם תעריפי הנסיעה החדשים. על פניו, אמור הצו להיכנס לתוקף בתחילת אוקטובר — ערב ראש השנה. מכאן, עולה החשש כי בעלי המוניות לא ימהרו לעדכן את המונים בהתאם, ערב תקופת החגים.
עוד ב-mako כסף:
- פקחי הרכבת הקלה הזמינו משטרה לבת 12
- 21 המקומות הטובים בעולם לפגוע מיליארדרים
- גנבת כסף מלקוחות? קחי 125 מיליון דולר
לפי הערכות, בכל חודש שבו נמנעו כ"ץ וכחלון מלחתום על הצו, גבו בעלי המוניות מציבור הנוסעים סכום עודף של כ–60 מיליון שקל, ללא הצדקה כלכלית. כך, הכנסות היתר של בעלי המוניות הסתכמו עד כה ב–340 מיליון שקל לפחות.
אם לא די בכך, הרי שגם החלטת ועדת המחירים המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר, התקבלה באיחור ניכר. כלומר, תעריף הנסיעה במוניות אמור היה להתעדכן זמן רב לפני מארס — כך שגביית היתר הכוללת מהציבור היתה למעשה גבוהה פי כמה.
להערכת גורמים בענף התחבורה, כ"ץ ניסה "לרכך" את זעם בעלי המוניות, באמצעות השהיה של הורדת התעריפים, גם אם על חשבון הכיס הציבורי. זאת, לאחר שאיגודי המוניות התנגדו בתקיפות להורדת התעריפים בשימוע הציבורי שערכה ועדת המחירים, ואף איימו בנקיטת פעולות מחאה אם ההורדה תאושר.
צמרת איגודי המוניות מחוברת בעבותות למרכז הליכוד ואחראית לפקידתם של 1,000–2,000 חברי ליכוד. איגוד המוניות מנהל בימים אלה מאבק קיומי לנוכח כוונות משרדי האוצר והתחבורה להוביל לרפורמה בענף, בחסות חוק ההסדרים, שבמסגרתו ייפתח הענף למודלים של הסעה משותפת בתשלום ולחלוקת זיכיונות לקווי שירות בהליך מכרזי.
מחיר הסולר ירד - פעימת המונה לא
תעריפי הנסיעה במוניות נתונים תחת פיקוח ומתבססים על סל הוצאות נהג מונית, שבו עלות הסולר תופסת 38% מהסל. מאז שנת 2000, אז היה מחיר הנסיעה ההתחלתי במוניות ספיישל 7.70 שקלים, משרד התחבורה העלה באופן עקבי את תעריפי הנסיעה בשיעור מצטבר של 60%. ההתייקרות האחרונה בוצעה ביוני 2013, ומאז התעריף לא עודכן.
כך, ועדת המחירים התכנסה לדון בהפחתה של תעריפי הנסיעה במונית רק בסוף 2015 — הרבה אחרי שהצלילה במחיר הסולר דרשה זאת, ולאחר שמחירו השלים רק ב–2015 צלילה של 25%.
במשרד התחבורה טענו לפני כמה חודשים כי הם "נערכים להוצאת צו המחירים החדש", והבטיחו כי זה "נמצא לקראת השלבים הסופיים". אלא שמאז נסוגו מציון לוח הזמנים המקוצר לפרסום הצו, וטענו כי בשל מורכבותו הרבה הצו עדיין מצוי "בהליך הכנה". זאת, אף שבשנה החולפת עודכנו תעריפי הנסיעה באוטובוסים, למשל, כמה פעמים בתקופת עבודה קצרה יותר.
בשלוש השנים האחרונות הונהג מחיר התחלתי של 12.30 שקל לנסיעה במונית ספיישל, שממנו נגזרת גם העלייה בכל פעימת מונה. ההפחתה הצפויה אמורה להורידו כעת ל–10.90 שקל.
ההוזלה לצרכן היתה עשויה להיות חדה יותר, הודות לשינוי נוסף, אך מאוחר, שביצעה ועדת המחירים בבסיס חישוב התעריף. כפי שפורסם ביוני ב–TheMarker, החליטה הוועדה לשנות את מדד הדלק בסל התשומות למוניות ממחיר הדלק ברכישה סיטונית של 3,000 ליטר — שאותו פירסמה עד כה חברת חשב מערכות מידע — למחיר סולר קמעוני ממוצע בתחנות הדלק, המתפרסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
הסיבה לשינוי קשורה לתוצאת חישוב שמצא כי הבחירה ברכישה הסיטונית כמדד לא שיקללה את ההנחות שלהן זכו בעלי המוניות בזכות הסדרי תדלוק מוזלים בתחנות הדלק. משכך, גרפו נהגי המוניות את פערי ההכרה במחירי הסולר הגבוהים, בלי לגלגלם לציבור הנוסעים.
יודעים מה הסיפור הבא שלנו? כתבו אלינו money@mako.co.il
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
כתבות נוספות:
המנכ"לים בארה"ב מכריזים מלחמה על אירופה
"ביבי נכנס להיסטרה מטורפת ואמר: אודליה, תחזירי את הכסף"