בחודש הקרוב תחבר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה כ–2,500 כספומטים ברחבי הארץ למערך הרב־קו — כך נודע ל–TheMarker. נוסעי האוטובוסים והרכבות יוכלו להטעין את כרטיס הרב־קו שלהם במכונות של חברת כספונט, המוצבות בקיוסקים ובחנויות.
חיבור הכספומטים למערך יאפשר לנוסעים לרכוש בהם גם מנויים כמו חופשי־חודשי או חופשי־יומי, וכן להטעין את הרב־קו בערך צבור. התשלום יתבצע בכרטיס אשראי, והכספומט ייהפך למעשה לעמדת שירות לנוסעי התחבורה הציבורית. חיבור זה ירחיב בפועל את מספר עמדות השירות האוטומטיות הפועלות כיום לטובת משתמשי רב־קו.
לחלופין, ניתן לשלם מראש על הפעולה דרך הסמארטפון, באפליקציית רב־קו אונליין. לאחר התשלום המקוון יש לתקף את כרטיס הרב־קו באחד הכספומטים, כדי להשלים את הטעינה.
בעוד שמשיכת מזומנים ממכשירי הכספומט של חברת כספונט כרוכה בעמלה של 4–8 שקלים, לא תיגבה עמלה עבור הטענת רב־קו דרך מכשירים אלה. עלות חיבור המכונות למערך המסלקה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נאמדת בכמה מאות אלפי שקלים מתקציב משרד התחבורה.
בימים האחרונים התחילו הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת כספונט פיילוט למיזם בבאר שבע — וכיום ניתן כבר להטעין את כרטיסי הרב־קו ביותר מ–100 כספומטים של החברה הפזורים בעיר. באר שבע נבחרה להיות המשתתפת הראשונה במיזם משום שבשטחה כבר מיושם המודל שאליו שואפת הרשות: תשלום במכונות תיקוף אוטומטיות בלבד בכל האוטובוסים העירוניים, ללא צורך בפעולה או התעסקות בכסף מצד הנהג, ועלייה של נוסעים לאוטובוס מכל הדלתות.
"מה זה חשוב אם הכרטיס על שמי?"
מאז כניסת הרב־קו לשימוש, הונחו על שולחן הוועדה לפניות הציבור בכנסת מאות תלונות של אזרחים שנקנסו בגין שימוש ברב־קו שלא רשום על שמם.
רבים התלוננו כי אף ששילמו את הסכום הנדרש לנסיעה והטעינו את כרטיס הרב־קו מכספם — נקנסו משום שהכרטיס היה רשום בבעלות של בן משפחה או חבר.
בעקבות ריבוי התלונות וההבנה שאין מדובר בתופעה חד־פעמית, פנה יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) למשרד התחבורה ודרש להורות על ביטול הקנסות בגין שימוש בכרטיס משולם שאינו אישי.
"מדוע שונה כרטיס הרב־קו מכרטיסיית הנייר שבה היו יכולים להשתמש כמה ילדים או מבוגרים יחד?", שאל אייכלר בדיוני הוועדה. בעקבות פנייתו של אייכלר הודיע משרד התחבורה בימים האחרונים במכתב רשמי לוועדה כי הוא יפסיק לתת דו"חות במקרים אלה.
"אנו פועלים בימים אלו לרענן את ההנחיות בקרב כלל מפעילי התחבורה הציבורית בדבר מניעת מתן קנס לנוסע אשר עשה שימוש בכרטיס רב־קו שהוא אינו בעליו, ובתנאי שלא טעון בו הסדר נסיעה שכולל הנחה או מנוי תקופתי", נכתב בתשובת המשרד. כלומר, ניתן להעביר רב־קו אישי מבלי להסתכן בקנס — אך יש לבדוק אם ההנחה או המנוי שהוטענו בו אכן תואמים למשתמש (הנחת גמלאי, נכה וכדומה).
בהנחיות של מפעילי התחבורה אכן נכתב כי השימוש בכרטיס הרב־קו הוא אישי, אך הוועדה לפניות הציבור טענה שההפרדה בין כרטיס רב־קו לכל כרטיס אשראי אינה הגיונית. "בסופו של יום, שילמתי את סכום הנסיעה במלואה, מדוע חשוב שהכרטיס יהיה דווקא על שמי. זהו עניין ביורוקרטי מעיק ומיותר", נכתב באחת התלונות שהגיעו לידי הוועדה.