תחבורה ציבורית בשבת מגיעה לתל אביב. עיריית תל אביב תפרסם בתוך שבועות ספורים, מכרז לבחירת זכיין שיפעיל מטעמה שירות תחבורה עירוני בשבתות ובחגים. השירות יורכב מחמישה קווים שיפעלו מהשעה שמונה בערב שבת, ועד שתיים לפנות בוקר. ומהשעה 9 בבוקר ועד מוצאי יום השבתון.

האוטובוסים יעברו בין השכונות שמעבר לירקון - המשתלה, הדר יוסף, תל ברוך צפון ורמת החייל ורמת אביב; דרך מרכז העיר הישן שמדרום לירקון, לבין פלורנטין, נווה צדק, תל כביר ויפו בדרום מערב. שכונות דרום-מזרח העיר – ביצרון, כפר שלם ויד אליהו, יקבלו שירות שישתלב בקו שיעבור בגבולה המערבי של גבעתיים. 

רשת המסלולים תאפשר להגיע בהחלפה אחת, או לכל היותר שתיים, בין כל נקודה לכל נקודה בתל אביב, כמו בימי חול. בהערכה שמרנית, טווח הכיסוי של השירות מבטיח ל-80% מתושבי תל אביב גישה לתחנת אוטובוס במרחק שאינו עולה על 600 מטר מביתם וממקום הבילוי שלהם. הרשת מחברת את הנוסעים לנקודות היציאה וההורדה של קווי התחבורה הבינעירוניים הפועלים בשבת במוניות שירות. 

קווי התחבורה התל אביבים יצאו לדרך בתדירות שתנוע בין עשרים דקות לחצי שעה בכל קו. בקטעי הרחובות שבהם מתוכננת חפיפה בין קווים, כמו במרכז העיר ובצירים הראשיים בשכונות הצפון והדרום, התדירות תעלה ל-15 ואף עשר דקות, וכך ניתן יהיה לקצר את זמן הנסיעה באמצעות החלפה בין קווים. 

חולדאי
חולדאי. עוד עיריות בדרך

תחבורה בשבת או חנייה בשבת

הנסיעה בתחבורה הציבורית בסופי השבוע בתל אביב תהיה בחינם, ובשלב ראשון השירות יהיה פתוח לכל. עם זאת, לעירייה יש זכות חוקית לקבוע כי העלייה להסעה מחייבת הצגה של כרטיס תושב. לכן במקרה של ביקוש גדול, ניתן יהיה לקבוע הגבלה כזו בעתיד.

בעיריית תל אביב שואפים לשתף פעולה עם הרשויות המקומיות השכנות - קרובות ורחוקות. שירות ציבורי בשבת נותן מענה לתושבים המתקוממים נגד העלויות הגבוהות של החזקת רכב פרטי בעיר. שירות אשר מביא בנוחות ובבטחה ובחינם תושבים מכל רחבי המטרופולין לבילוי הזמן הפנוי בתל אביב, טוב לבעלי העסקים ולביקוש לשטחי מסחר, ואת זה מבינים גם בעירייה. 

שליחים מטעמו של ראש העיר פנו בחודשים האחרונים אל הגורמים הרלבנטיים בעיריות של גוש דן והציעו שיתוף פעולה. השליחים של ראש העיר תל אביב הציעו לגורמים בעיריות להשתתף בסכומים שנעים בין רבע לחצי מיליון שקל בשנה, למימון ההוצאות הכרוכות בהארכת קווי התחבורה אליהן.

ראש העיר רמת השרון אבי גרובר, אשר מראשית השנה מפעיל קו הסעות על חשבון העירייה בסופי השבוע, השיב בחיוב וככל הנראה שירות התחבורה שהוא יזם ישתלב בשירות התל אביבי, כשייבחר הזכיין להפעלתו. עיריית רמת גן, שהפעילה שני קווי הסעות בקיץ החולף למשך חודש וחצי והפסיקה אותו בינתיים, עשויה להצטרף באופן דומה, אם חברי המועצה והקואליציה יקבלו החלטה להקצות כסף לשירות מתקציב העירייה. 

העיריות של גבעתיים, מודיעין, פתח תקווה, ראשון לציון וקריית אונו טרם החזירו תשובה. במועצות הערים שבהן הקואליציה מורכבת גם ממפלגות דתיות, הדבר עלול להקשות ואף לטרפד את יישום היוזמה. במועצות הערים שבהן יביאו בחשבון שהסעות לתוך תל אביב מרחיקות את התושבים מבילוי בעסקים המקומיים, עלולות להתעורר השגות מהיבטים כלכליים. 

נזכיר כי פתח תקווה מקבלת כבר היום שירות מקו מוניות השירות 66 שפועל באופן סדיר בסופי שבוע וחגים. במסלולו הקבוע מחוף הים באלנבי, דרך מרכז תל אביב ולאורך ציר ז'בוטינסקי עד אזור השוק ומרכז העיר הוותיק של פתח תקווה, הוא עובר ליד שכונות המגורים הוותיקות בצפון רמת גן. 

לעיריית גבעתיים הוקצו שלושה קווי מוניות שירות מטעם משרד התחבורה, אשר יתחילו לפעול בתחום העיר בשבתות ובחגים בשנה הקרובה.

טרם הוחלט אם התחנות במסלולים של השירות התל אביבי יהיו קבועות או גמישות במתכונת מונית שירות. כדי שהאוטובוסים יוכלו לשרת נוסעים מהתחנות הקבועות, העירייה תצטרך לשנות את ההסדר שמתיר למכוניות פרטיות לחנות בתחום התחנות בזמנים שהתחבורה הציבורית מושבתת. אפשרות אחרת היא שאוטובוס השבת יאסוף בכל נקודה במסלול, והנוסעים יסמנו לנהג לעצור להם בהנפת יד. שיטה זו תניח את דעתם של פעילי מחאת החנייה, שהבולטים בהם נמנים עם מפלגת הרשימה הדמוקרטית ובתוכה סיעת מרצ, השותפה לקואליציה במועצת העיר. הם עלולים להתקומם על צמצום בשטח הפנוי לחניית מכוניות, כתוצאה מהפעלת התחבורה הציבורית בשבת. 

10 מיליון שקלים, 40 אוטובוסים, 50 נהגים

תפעול חמישה קווים בסופי השבוע דורש צי של 40 אוטובוסים וכ-50 נהגים. לפי המחירים המקובלים בשוק, עלות הפעלת שירות בהיקף כזה מתקרבת ל-250 אלף שקל בכל סוף שבוע וכ-12 מיליון שקל בשנה. בחוזה ארוך טווח אפשר לבקש ולהשיג מחיר טוב יותר, ולצמצם את ההוצאה ל-10 מיליון שקל בקירוב. חישוב זה נעשה לפי 52 שבתות, ואינו כולל סופי שבוע שכוללים חגים שמספרם משתנה משנה לשנה, ויכולים להוסיף 10% עד 15% לעלות הכספית הכוללת. 

עמותת נוע תנוע אשר מפעילה הסעות מאורגנות בשבתות מטעם עיריות שונות בארץ, השתתפה בניסוח המכרז להפעלת שירות התחבורה התל אביבי. אנשי העמותה יעבדו עבור העירייה בהפעלת השירות, במתכונת שפרטיה לא נמסרו. 

הקווים בתוכנית הנוכחית בשירות ינועו בצירים הראשיים של השכונות ובמסלולים הבאים: 

קו ורוד: תחילת המסלול יהיה בשכונת נווה שרת משם יצא ויעבור ברחובות ראול ולנברג, דרך דבורה הנביאה לשכונת הדר יוסף ברחוב שלום שטרית לצד מרכז הספורט, לאורך גני יהושוע והלונה פארק, דרום שכונת כוכב הצפון, נמל תל אביב, שמאלה לאורך רחוב דיזינגוף, המלך ג'ורג', אלנבי אל שדרות הר ציון ולאורך הגבול המערבי של שכונת שפירא ושכונת קריית שלום, עד תל כביר ונווה עופר דרך ציר שלבים עד בית חולים וולפסון. לאורך מסלולו יצטלב הקו הוורוד בקווים: ירוק, כחול, סגול, וצהוב לקיצור הדרך ושילוב לנסיעות לכיוון גבעתיים, מערב יפו ולרמת אביב. (שילוב של הקווים 24 ו-5)

קו ירוק: תחילת המסלול נושק לגבול רמת השרון: שכונות המשתלה וגני צהלה, ייכנס לנאות אפקה א' וב', דרך רחוב אברהם שלונסקי, אל רחוב בני אפריים ליד השכונות תל ברוך, אפקה, הפאה הדרומית של רמת אביב ג', וממנה אל רחוב חיים לבנון, רחוב איינשטיין, דרך רחוב ברודצקי החוצה את רמת אביב הירוקה, אל דרך נמיר ליד שכונת בבלי, רחוב יהודה מכבי, אבן גבירול אל המלך ג'ורג', אלנבי, רחוב עליה, דרך סלמה ועד לנמל יפו דרך כיכר השעון. (מקביל בערך לקו 25)

נשקלת אפשרות להעביר את הקו הירוק מסלמה אל ציר שלבים, כדי לשרת את אצטדיון בלומפילד. הכוונה להטות אותו משם מערבה דרך אחד הרחובות החוצים את שדרות ירושלים עד יפת, ובכך לצופף את רשת המסלולים המשרתת את תושבי יפו. 

קו צהוב: הקו הצהוב, מהווה את ציר מזרח מערב הדרומי של הרשת ומתחיל בדרום מזרח בשכונת נווה אליעזר ונוסע ליד שכונת כפר שלם דרך רחוב חיים ברלב, אל דרך משה דיין, לשירות השכונות יד אליהו, ביצרון, רמת ישראל, ועולה דרך רחוב קפלן מערבה, ליד מתחם שרונה, דרך הבימה לאורך רחוב דיזינגוף ומסתיים בנמל תל אביב. יצטלב בקווים כחול וירוק בתחנות דיזינגוף סנטר ברחוב המלך ג'ורג', להמשך נסיעה לשכונות הצפון ושכונות הדרום, ובקו הוורוד לנסיעה לדרום מזרח העיר, ולשכונות הצפון המזרחיות. (מקביל בערך לקו 239)

קו סגול: הוא קו מערב למזרח בתל אביב בציר הצפוני ומחבר לתחבורה הציבורית הבינעירונית בשבתות לכיוון צפון הארץ. קצהו הדרומי בבית החולים וולפסון, מקיף את דרום יפו - יפו ד' גבעת התמרים, שכונת הגבול עם בת-ים, וממשיך מחוף גבעת העלייה על רחוב יפת צפונה, דרך כיכר השעון ולאורך הים על הרברט סמואל, רחוב הירקון, בן יהודה עד ארלוזורוב, פונה ימינה לאבן גבירול, עובר ליד כיכר רבין ונוסע אל בית החולים איכילוב דרך שדרות דוד המלך, לרחוב ויצמן, אל רחוב ארלוזורוב, עובר תחנת סבידור ודרך נמיר שבה יש שירות סדיר של תחבורה ציבורית לצפון הארץ בסופי שבוע במוניות שירות. משם הוא נוסע לנחלת יצחק - הקצה המזרחי של מסלולו. הקו הסגול יצטלב עם הקווים הירוק והתכלת ביפו, יחפוף לנסיעת הקווים התכלת והירוק באבן גבירול ויצטלב עם קו הצהוב והוורוד ברחוב דיזינגוף פינת ארלוזורוב. (מקביל בערך לקווים 55 +10)

קו תכלת: הקצה הדרומי שלו בנמל יפו, עובר בפלורנטין לאורך סלמה ואלנבי למרכז העיר - באזור זה הוא בחפיפה עם הקו הירוק והוורוד. בקצה הצפוני של אבן גבירול הקו פונה לשדרות רוקח ונוסע דרך נאות אפקה ותל ברוך אל הקצה הצפוני של מסלולו בגני צהלה והמשתלה בגבול רמת השרון. (מקביל בערך לקו 47 עם המשך לכיוון יפו).

יודעים מה הסיפור הבא של mako כסף? כתבו אלינו money@mako.co.il

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:

"הקרינה מתפשטת לכל מקום": אדם נוימן קילקל את התוכנית של המשקיע היפני הגדול בעולם

ספטמבר הוורוד: התמתנה הירידה בתנועת הטסים לאילת