מי שדמיין לעצמו מגיע מאשדוד לעבודה בתל אביב על רחפת או על פינה מהירה דרך הים בתוך 25 דקות, יכול לשכוח מזה. למרות ההכרזות החגיגיות של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב, על כך שבקיץ 2021 יתקיים פיילוט ראשון במסגרת תכנית "שאטלים ימיים", דבר לא קרה. להיפך, מסתבר שכיום הוכנסה התכנית המסקרנת עמוק למגרה בידי שרת התחבורה הנוכחית מירב מיכאלי.
ביולי 2020 הכריזה רגב לראשונה על היוזמה ואף הבטיחה שעלות השיט בתחבורה הציבורית הימית תסובסד, בדומה לנסיעה באוטובוס. משרד התחבורה הטיל אז על חברת נתיבי איילון לקדם את הפרויקט ואף לנהל אותו. נתיבי איילון פרסמה מכרז ראשון בספטמבר 2020 לאיתור גופי שיט שיפעילו את המיזם, ובחודש נובמבר עדכנה שההצעות יכולות להתקבל עד 14 בדצמבר.
במרץ 2021 פורסם בתכנית חסכון, שבקיץ הקרוב יוחל בפיילוט של השאטלים הימיים. מירי רגב רואיינה בתכנית, ובדף הפייסבוק שלה כתבה: "תוך חודשים ספורים מההחלטה שקיבלתי, לקדם תחבורה ציבורית ימית בישראל, אנו כבר ניגשים לשלב הפיילוט לקידום קוו תחבורה הימיים: תל אביב - חיפה, קוו תל אביב - אשדוד ובהמשך קוו נוסף מעכו דרך תל אביב ואשדוד ועד אשקלון. אנחנו מחברים את ישראל ומביאים פתרונות לפקקי התנועה, גם בדרך הים. הנחיתי את חברת נתיבי איילון להאיץ את קידום הפיילוט, על מנת שנוכל להשיק אותו כבר בתחילת השנה הבאה".
אולי היה מדובר בהכרזות של טרום בחירות, שהתקיימו חודשיים לאחר מכן, אבל בכל מקרה, כנראה לא נראה שאטלים ימיים בעתיד הנראה לעין.
שאלנו את חברת נתיבי איילון, למה לא התבצע פיילוט ומה היו תוצאות המכרז, אם היו לו תוצאות בכלל? אבל בנתיבי איילון לא רצו להתייחס לנושא והפנו אותנו למשרד התחבורה.
ממשרד התחבורה נמסר לנו כי "משרד התחבורה בחן את מיזם השאטלים הימיים עד היסוד והחליט כי במסגרת התקציב הנוכחי יש לבצע תיעדוף פרויקטים והתקציב לביצוע הפרויקט שאטלים ימיים המדובר אינו כלול במסגרת התקציבית השנתית".
מדובר באותו משרד תחבורה, עם אותם עובדים מקצועיים כמו אצל השרה הקודמת, שפתאום החליט שמה שהיה טוב בעיניו בתקופת מירי רגב, בעצם לא ראוי להעדפה על פני פתרונות אחרים שהמשרד מקדם ביבשה.
פתרון הגיוני ופשוט לתפעול
עמירם סטרולוב, מהנדס ואסטרטג תחבורה, בעל ניסיון בינלאומי רב, לא כל כך בטוח שנערכה בחינה "עד היסוד" של הנושא. הוא סבור שנושא השאטלים הימיים הוא בהחלט פתרון ראוי, לפחות לבדיקה רצינית.
"למיטב ידיעתי זה מעולם לא נבדק עד הסוף. זה פתרון שקיים בעולם די בהצלחה (למשל במנהטן, איסטנבול ובנגקוק. ר.מ.); לנו יש חוף די ארוך שמקביל לכביש האורך 2 ,4 ו-6, הפקוקים. מדובר בפתרון הגיוני, די פשוט לתפעול. יש נמלים ומרינות לאורך החוף, ובין חיפה לאשקלון בהחלט אפשר היה להפעיל 'אוטובוסים ימיים', שהיו מקלים על הצפיפות בכבישים. הבעיה היא, שגם הפתרונות שמציע היום משרד התחבורה לא יפתרו את בעיית הפקקים, בטח לא בזמן הקרוב, אבל זה לכתבה אחרת..." יש לציין, כי סטרולוב הוא חבר מפלגת העבודה, ממנה מגיעה שרת התחבורה הנוכחית מיכאלי.
ב-2014 חשבו בעירית ת"א לנסות להרים את המיזם הזה בין הרצליה בצפון לראשון לציון בדרום. על פי הרעיון, שהעלה תושב העיר במסגרת פרויקט שולחנות עגולים של העיריה, הספינות יעצרו בדרך בנמל תל אביב, בנמל יפו ובבת ים.
מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, הייתה מאוד אופטימית וצוטטה אז כשאמרה ש"מדובר ברעיון גאוני ומאוד הגיוני. בתל אביב־יפו לבדה רצועת החוף היא באורך של כ־14 ק"מ. אין ספק שמדובר באלטרנטיבה לנסיעה בכבישים, והיא בהחלט תאפשר צמצום פקקים והורדת רכבים רבים מהכבישים. אני סבורה שניתן יהיה לממש את המיזם הזה".
לכן שאלנו את עירית תל אביב מה קורה עם המיזם ממנו התלהבו לפני 7-8 שנים, ואולי עכשיו הגיע הזמן להרים את הכפפה כי ממשרד התחבורה לא תגיע הישועה? ואולם, גם שם גנזו את הרעיון. התגובה הרשמית היא: "עיריית תל-אביב יפו בחנה את האפשרות להפעלת שאטלים ימיים, כולל בדיקות שנעשו מול יזמים עסקיים פוטנציאליים. בין היתר, פעילות הכלים על פי מצב הים ומשטר הגלים לאורך השנה. עד כה לא נמצא פתרון בעל ערך תחבורתי וישימות כלכלית ותפעולית".