הישראלים ממשיכים לקנות עוד ועוד מכוניות חדשות, עדיף "מהניילונים", תוך התעלמות מופגנת מהפקקים. אבל בעיריית תל אביב משוכנעים שיוכלו לשכנע אותם לחלוק רכב עם אחרים. בעוד כשלושה חודשים יחל לפעול בעיר פיילוט שיתוף כלי הרכב העירוני הראשון במדינת ישראל. הפיילוט יכלול 260 רכבי מיני ויועמדו לרשותם 520 חניות ייעודיות, בנוסף לחנייה העירונית (כחול לבן) שתהיה זמינה לנהגים. את המכוניות ניתן יהיה לשכור בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת ברחבי העיר, בעוד שהנסיעה תתאפשר גם מחוץ לגבולות העיר.

היום (ב') נערכה מסיבת העיתונאים בה הוצגו עיקרי המיזם וההכנות הצפויות במהלך השנה עד להשקתו ברבעון האחרון של 2017. כחלק מההכנות לשלב הראשון בפיילוט, תחל עיריית תל אביב-יפו בצביעת כ-80 חניות ייעודיות ברחבי העיר. בתחילת חודש מארס יחל השלב הראשון בפיילוט במסגרתו יתנסו ללא תשלום כ-500 משתמשים בכ-40 רכבים ללא מיתוג.

בחודש יולי, יחל השלב השני, במסגרתו יתנסו כ-1,500 משתמשים בכמות שלא תעלה על כ-170 רכבים ממותגים וסך של כ- 340 חניות ייעודיות. בהמשך, תודבק מדבקה ייחודית של "אוטותל" על גבי תמרורי "חניה מועדפת" המותרת לתושבי האזור וכעת תותר גם לרכבים השייכים למערך.


מפעילת המיזם היא חברתCAR2GO , מקבוצת שגריר, שמפעילה בעיר את שירותי השכרת הרכב שלה. לטענת החברה, "אוטותל" הוא מערך משלים ולא מתחרה בשירות השכרת המכוניות. נכון לעכשיו, עד שיתפרסמו תנאי השימוש המלאים כולל מחירים, לקוחות קיימים של החברה לא יוכלו להשוות האם משתלם להם יותר להמשיך את המנוי הקיים, או לעבור לשירות אוטו תל. עם זאת, חשוב להזכיר שבשירות הקיים של החברה יש להחזיר את המכונית השיתופית לחנייה ממנה נלקחה, הבדל גדול עבור מרבית הלקוחות.

המכונית שנבחרה למיזם היא יונדאיi10 . לדברי גיל לייזר, מנכ"ל החברה, המוכנית נבחרה בגלל שילוב של אמינות, בטיחות וידידותיות לסביבה. עוד נאמר כי בחברה מצפים שאם שלב ההטמעה יצליח הם יוסיפו מכוניות נוספות בגדלים אשר יתאימו למשפחות ולאנשים הזקוקים לכל רכב גדולים יותר.

המיזם יפעל דרך אפליקציה ואתר אינטרנט ייעודי שיאפשרו איתור ושריון רכב פנוי או באופן מידי במעבר ליד רכב פנוי ברחוב. פתיחת הרכב תתאפשר באמצעות האפליקציה או באמצעות כרטיס חכם.

"מערך כלי הרכב של ה'אוטותל' שינוע ברחבי העיר, מצטרף לאמצעים השונים העומדים לרשות התושבים והמבקרים המוותרים על רכבם הפרטי, ובהם הליכה, רכיבה על אופניים ושימוש במערכת התחבורה הציבורית", אמר ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, "אנו יוצאים מתוך הנחה בהתבסס על מערכים דומים בעולם כי כל רכב שיתופי יוריד כארבעה כלי רכב פרטיים מהכביש. במדינת ישראל הפרויקט הזה חשוב שבעתיים, שכן בכ-20% מהימים, ימי שבת וחג, אין תחבורה ציבורית".

בת
תל אופן בתל אביב. ההצלחה תשוחזר?|צילום: חדשות 2

בעירייה בונים על הציבור התל אביבי שימהר לאמץ את המיזם החדש כפי שקרה עם "|תל אופן", גאוותו של ראש העיר חולדאי שחזר והשווה את הצלחת הפרויקט להשקת המיזם החדש ."בהיעדר תחבורה ציבורית 24/7 השירות יפעל 364 ימים בשנה (למעט יום כיפור), ונפעל להרחיב את המערך לערים נוספות במטרופולין גוש דן כפי שעשינו עם ה'תל אופן' ובעתיד לכלול במערך גם רכבים חשמליים". אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העיר הממונה על התחבורה, הבינוי והתשתיות.

המערך ממומן בתקציב עירוני של כ-100 מיליון שקלים, הכוללים את רכישת כלי הרכב, תפעול המערך ותחזוקתו. תעריפי השירות למשתמשים יקבעו סמוך למועד ההשקה אך ישלבו מנוי חודשי בסכום קבוע וסכום נוסף שיקבע פר דקת נסיעה או מנוי גלובלי "הכל כלול".

"מדובר בדרך נוספת בה העירייה פועלת להורדת יוקר המחייה בעיר, כאשר מערך 'אוטותל' עשוי לגרום לכך אנשים ימנעו בכלל מלהחזיק רכב פרטי, וכך יחסכו כ-3,000 שקלים בחודש. אנו מקווים שפרויקט זה יהווה תמריץ לעשייה גדולה יותר בתחום התחבורה בארץ" אומר ראש העיר חולדאי.

"אנו צופים כי כבר במהלך שנת 2018 תושבי עיר רבים יאמצו את התרבות החדשה של שיתוף רכבים (משנה לשנה ילך ויגדל), ובכך נצליח לצמצם את בעיות החניה בעיר וזיהום האוויר, ובראש וראשונה נצליח לצמצם מידי חודש באלפי שקלים את הוצאות משק הבית  בגין סעיף החזקת רכב. ההשפעה של שיתוף רכבים כבר אומצה בעולם והצליחה לייצר שינוי מהותי, מעל ל- 5 מיליון משתמשים כבר בשירות. מיזם אוטוליב הצרפתי, הצליח להוריד ב- 20% את ההחזקה ברכב פרטי וב- 30% את האחזקה של רכב שני למשפחה. התוצאות מדברות בעד עצמן, פחות זיהום אוויר, פחות בעיות חניה, פחות נסיעה ברכב פרטי לטובת תחבורה ציבורית וחיסכון כספי משמעותי", סיכם לייזר.