עגלה החכמה של חברת WalkOut   (צילום: מאיה לגוטין, יחסי ציבור)
צילום: מאיה לגוטין, יחסי ציבור

בתחילת השבוע פורסם כי הרשות להגנת הצרכן, שבעבר התנגדה לפרידה ממדבקות המחיר המוצמדות למוצרים, שינתה גישה וכעת היא מנסה לקדם חקיקה שתשנה את הקיים - רשתות המזון הגדולות יוכלו לבחור אם להציג את מחירי המוצרים שעל המדפים באמצעות צג דיגיטלי במקום במדבקות המחיר.

ב-1998 נחקק החוק המחייב להציג את מחירי מוצרים באמצעות מדבקות סימון. בהמשך הצטרפה גם חובה לכלול מידע על המוצר לרבות מחיר לפי יחידת מידה, ואם מדובר במבצע, על הרשתות לפרט את המחיר שקדם להנחה. כעת מציעה הרשות לאפשר לרשתות הסופרמרקטים והפארם הגדולות לבחור לעבור להצגת מחיר דיגיטלית.

חנויות שיבחרו בחלופה הדיגיטלית יחויבו בצג מחירים אלקטרונים על המדף, המחובר בתקשורת לקופות. חנות בשטח של יותר מ-300 מ"ר, תחויב גם להציב סורקים נייחים המאפשרים להוציא תווית מדבקת מחיר ולהנגיש טכנולוגיה שתרשה לסרוק את המוצר ולהציג את מחירו בנייד.

מי שלקחה את החלופה צעד אחד קדימה היא רשת מחסני השוק, שהודיעה אתמול (ג') כי היא מתכוונת להטמיע בכל סניפיה עגלה חכמה המשלבת קופה ניידת ומצלמות לסריקת מוצרים אוטומטית. 

הפיתוח, של חברת WalkOut, הוא פיתוח המזהה מוצרים המועמסים ומוסרים מן העגלה באמצעות מצלמות וברמת הדיוק גבוהה. דרכה ניתן לשלם גם על הקנייה ללא הצורך לגשת לקופות.

העגלה החכמה מתבססת על טכנולוגיית למידת מכונה וראייה ממוחשבת, ומסוגלת להיות מותקנת על גבי עגלות קיימות. המצלמות ממוקמות בזוויות שונות המאפשרות סריקה וזיהוי מדויק של הפריטים שהקונה מוסיף, או מסיר מהעגלה בדיוק של 99.2 אחוז. 

בנוסף, הצג שמותקן על גבי העגלה כולל מסך מגע אינטראקטיבי גדול המתקשר עם הקונה ומציע מגוון המלצות מותאמות אישית, שאמורות להפוך את הקניה לחסכונית ומדויקת. מערכת זו מזהה גם לקוחות חוזרים ומעדכנת על מבצעים ומידע משלים בהתבסס על ההיסטוריה והמיקום של הקונה. האלגוריתם גם יודע להשתמש בידע הנצבר על הרגלי הקניה של הלקוח כולל מרכיבים שהוא מבקש להימנע מהם.

הפיתוח  מתייחס לשני האתגרים המרכזיים איתם מתמודדות רשתות השיווק בתהליך הקניה הפיזית: הראשונה קשורה לעמידה בתורים ארוכים בקופת התשלום, והשנייה היא חוסר יכולת ליצור חוויית קנייה אישית מותאמת לכל לקוח.

אומנם בשנים האחרונות הוכנסו לרשתות השיווק קווי קופות עצמאיות, אך למעשה עד לפיתוח זה של WalkOut לא פותחה מערכת המלווה את הלקוח לאורך כל הקניה החוסכת גם את זמני ההמתנה בקופות.

ובחזרה למדבקות, הרשות קובעת כי רשת שתאמץ את הצגת המחיר באמצעים דיגיטליים תהיה מחויבת, כאמור, להציב עמדות מהן הצרכנים יוכלו להנפיק בעצמם מדבקות למוצרים. עד כמה הצרכנים בנקודת המכירה אכן יטרחו ויוציאו מדבקות מחיר? לא ברור. גם אם הצרכנים יתרגלו להיעלמות המדבקות, בדומה למתרחש במדינות אירופה למשל, נותר לתהות האם היעלמותן תפעל לטובת הצרכנים בשורת המחיר. 

 אין ספק שאימוץ הטכנולוגיה הזו תפתור לא מעט בעיות. המעבר לשימוש בעגלות חכמות כחלק מהקדמה שעשויה לפעול לטובת צרכנים מזרז הטמעת מערכות דיגיטליות תומכות בטכנולוגיה בסניפים, כפי שכבר נעשה בחלק מהרשתות, וכעת נותר רק לתהות האם החיסכון בעלויות הצמדת המדבקות במונחי כוח האדם יגולגל לצרכנים, ויוזיל את עלויות המוצרים בסופו של דבר.