יצרנית כלי הרכב האמריקנית, ג'נרל מוטורס, מזרזת הליכים לפשיטת רגל אפשרית, על אף שדירקטוריון החברה מחפש אחר דרכים חדשות להוזלת עלויות בנסיון למנוע את ההליך.
GM תתמקד בהקמת חברה חדשה שתתבסס על הנכסים היציבים ביותר של החברה. זאת במידה ומערכת המשפט האמריקנית תדרוש ממנה להתחיל בתהליך של פשיטת רגל. כך אמרו גורמים בחברה לסוכנות הידיעות "בלומברג".
הנהלת החברה בונה תוכנית חדשה לקיצוץ בהוצאות, כשהיא שואפת להרחיב את ההצעה לצמצום החובות ב-46% ולפטר 47 אלף עובדים במהלך 2009.
"פשיטת רגל אינה דבר בלתי נמנע עבור ג'נרל מוטורס". כך אמר אתמול (א') המנכ"ל החדש של החברה, שקיבל מן הבית הלבן הוראות לפנות אל בעלי האג"ח של החברה ואל העובדים המאוגדים שלה, ולדרוש מהם ויתורים גדולים יותר, כדי להגדיל את סיכויי החברה לשרוד.
פריץ הנדרסון התמנה למנכ"ל לפני שבוע, במקומו של ריק וואגונר, לאחר שכוח המשימה לתעשיית הרכב בבית הלבן דחה את תוכנית ההבראה שהגישו GM וקרייזלר, והורה לשתיהן להכין תוכניות מפנה רחבות ועמוקות יותר.
תעשיית הרכב האמריקנית, כולל ספקים וסוכנויות שיווק, פיטרה 400 אלף עובדים בשנה האחרונה, על רקע צניחה דרסטית במכירות והפסדים של מיליארדי דולרים. מכירות כלי הרכב בארה"ב צנחו ב-37% במארס, החודש ה-17 ברציפות של ירידה במכירות.
ג'נרל מוטורס קיבלה בשנה שעברה מהממשל הלוואות חירום בסך 13.4 מיליארד דולר, והיא מבקשת עוד 16.6 מיליארד דולר. קרייזלר הגישה גם היא בקשת סיוע נוסף.
בתשובה לשאלה אם פשיטת רגל היא בלתי נמנעת, אמר הנדרסון אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, כי התשובה שלילית. לדבריו, הוא מתכוון לעמוד בדרישת הממשל להרחבתה של תוכנית ההבראה ולצמצום דרסטי יותר של העלויות. הבית הלבן העניק לו ארכה של 60 יום לביצוע הדברים הללו.
"אנחנו מתכננים לבצע את המשימה הזו. העדיפות שלנו תהיה לפעול מחוץ להליך של פשיטת רגל (כעסק חי)", אמר הנדרסון. "אם לא נצליח, נעשה זאת במסגרת הליך פשיטת רגל".
דייויד אקסלרוד, יועץ בכיר לנשיא אובמה, אמר שהמטרה היא להפוך את תעשיית הרכב לבעלת זכות קיום. "אנחנו רוצים שהחברות הללו יישארו חברות עסקיות - לא אגפים של הממשל", אמר אקסלרוד בתוכנית חדשות יום ראשון של רשת פוקס ניוז. "בין אם מדובר על פשיטת רגל מובנית או תהליך אחר, אין ספק שכדי לשרוד ולשגשג, כפי שכולנו רוצים שיהיה, הם יצטרכו לעשות רה-ארגון רציני מאוד".