קשה להסביר את הסוד של כפכפי הגומי האלו, אבל עם הצלחה קשה להתווכח. חברת "קרוקס" האמריקאית החלה לשווק את הכפכפים המפורסמים ב-2002 ותוך שנה הם כבשו את העולם. ב-2006 כבר הונפקה החברה בוול סטריט, לפי שווי של 208 מיליון דולר והמכירות המשיכו לזנק. לא מעט ידוענים נתפסו בעדשות המצלמה כשנלעי קרוקס לרגליהם - מהנשיא בוש, ועד ילדיהם של אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט.
אלינו, הטרנד הגיע באיחור אופנתי לפני שלוש שנים. אלפי מתקני מכירה הוצבו בנקודות שונות והישראלים אמצו בהתלהבות את הכפכפים הזרחניים ונעלו אותם בכל הזדמנות.
ע"פ הדיווחים בארה"ב, ימי הזוהר של הקרוקס הסתיימו. החיקויים הזולים מהמזרח וחוסר יכולתה של החברה לפתח מנועי צמיחה חדשים הביאו לירידה חדשה במכירות וברווחים. מרווחים של 168 מיליון דולר בארה"ב, צנחה החברה להפסדים של 185 מיליון דולר ב-2008 ובשנה האחרונה ההפסדים רק גדלו. ערך המנייה צנח תוך שנה וחצי בכ-97% ובחודש שעבר החברה הודיע העל פיטורי 2000 עובדים.
אבל בישראל לא ממש שמעו על המשבר של קרוקס, בחברה המייבאת את הנעליים לארץ, מסרבים להתרגש. "אין משבר. המשבר הוא בעיתונות. אנחנו מחפשים מקומות לפתוח עוד סניפים ומשקיעים חטווח הארוך" כך אומר מיכאל הורוביץ, סמנכ"ל יבואנית קרוקס בארץ. "החברה ממשיכה לייצר ואנו מקבלים אספקה מלאה".
אבל גם אם קרוקס פושטת רגל, ממש לא כדאי לכם להיפטר מהדגמים הישנים שלכם, הרי כמו כל אופנה, מוקצנת ככל שתהיה - סביר להניח שהקמאמק עוד יגיע.