מקדונלד'ס פספסה יעד מכירות מרכזי, זאת בין היתר בגלל חרמות שהוטלו עליה בשל תמיכתה לכאורה בישראל. החברה הודיעה על החמצת יעד המכירות הרבעוני שלה לראשונה מזה כארבע שנים, בשל "צמיחה חלשה" בחטיבה העסקית הבין-לאומית שלה.

• מנכ"ל מקדונלד'ס: המלחמה בישראל פגעה בהכנסות שלנו
 בעקבות החרם: מקדונלד'ס מלזיה תובעת את ה-BDS
 מגישת חדשות בטורקיה פוטרה בגלל כוס סטארבקס
 הניסיון הפרו-פלסטיני להחליף את ההיי-טק הישראלי

לפי הודעת החברה, הסכסוך בין ישראל לעזה "השפיע באופן משמעותי" על הביצועים בכמה שווקים בעולם במהלך הרבעון האחרון של 2023.

רשת המזון המהיר, המונה כ-40 אלף סניפים, מסתמכת על מערכת זכיינות, במסגרתה אלפי זכיינים עצמאיים מחזיקים ומפעילים את רוב המסעדות שלה ברחבי העולם. כ-5% בלבד מהמסעדות שלה ממוקמות באזור המזרח התיכון.

הרשת ספגה ביקורת קשה לאחר שהזכיין הישראלי שלה הודיע כי יעניק אלפי ארוחות חינם לחיילי צה"ל, מה שעורר קריאות זועמות לחרם מצד מתנגדים לפעולה הצבאית של ישראל בעזה. בעלי זיכיונות במדינות מוסלמיות כמו כווית, מלזיה ופקיסטן פירסמו הצהרות המרחיקות את עצמם מהחברה.

מנכ
מנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי|צילום: Jean Marc-Giboux/AP Images for McDonald's

המכירות של מקדונלד'ס במזרח התיכון, סין והודו, צמחו ב-0.7% בלבד במהלך הרבעון הרביעי של 2023 - הרבה מתחת לצפי השוק, שעמד על 5.5%. מקדונלד'ס לא הבהירה כמה עלו החרמות לחברה במהלך הרבעון החולף.

לפי כריס קמפצ'ינסקי, מנכ"ל החברה, גם במלזיה, ואינדונזיה רואים ירידה במכירות: "ההשפעה הבולטת ביותר שאנחנו רואים היא במזרח התיכון ובמדינות מוסלמיות כמו אינדונזיה ומלזיה". לדבריו, גם במדינות עם מיעוט מוסלמי גדול, כמו צרפת, ניתן לחוש בהשפעת החרמות.

"לא מצפים לראות שיפור במצב עד שיהיה פתרון במזרח התיכון"

מקדונלד'ס לא לבד: תאגידים מערביים נוספים, כמו סטארבקס וקוקה קולה, הפכו למטרה עבור פעילים אנטי-ישראליים. אחד הזכייניים הבינלאומיים של רשת פיצה דומינו'ס אמר בחודש שעבר כי לקוחות במלזיה "מתרחקים מהמותג" מכיוון שהם מקשרים את מוצאו האמריקאי עם תמיכה בישראל.

סטארבקס חתכה בשבוע שעבר את תחזית המכירות השנתית שלה, בין היתר משום שפחות לקוחות מבקרים בסניפים שלה במזרח התיכון. ענקית בתי הקפה גם הודיעה כי היא מתמודדת עם ונדליזם ומחאות במזרח התיכון ובצפון אמריקה, שלדברי המנכ"ל לקסמן נראסימהאן, הושפעו מ"מצג השווא ברשתות החברתיות".

מוחים פרו-פלסטינים מחוץ לסניף סטארבקס (צילום: רויטרס)
מוחים פרו-פלסטינים מחוץ לסניף סטארבקס|צילום: רויטרס

מספר מותגים מערביים, ביניהם סטארבקס, כבר הצהירו כי ההפסדים שלהם נובעים מ"מיסאינפורמציה" לגבי הסכסוך. כך גם עשה קמפצ'ינסקי לפני מספר שבועות: בפוסט שפירסם בלינקדאין כתב כי "מספר שווקים במזרח התיכון ומחוץ לאזור חווים השפעה עסקית משמעותית עקב המלחמה והמידע השגוי הנלווה לכך, המשפיע על מותגים כמו מקדונלד'ס".

קמפצ'ינסקי גינה את "האלימות ודברי השנאה" שהופנו כלפי החברה וזכייניה, והצהיר כי מקדונלד'ס לא פירסמה אף הודעת תמיכה בישראל או במלחמה המתמשכת באזור. לדבריו, המחאה נגד החברה "מייאשת ובלתי מבוססת".

איאן בורדו, סמנכ"ל הכספים של החברה, אמר בשיחת משקיעים: "אנחנו לא מצפים לראות שיפור משמעותי במצב עד שיהיה פתרון במזרח התיכון". החברה הודיעה הערב כי "מחשבותיה נמצאות עם המשפחות והקהילות שהושפעו מהסכסוך באזור", וכי היא "תישאר ממוקדת בתמיכה באנשיה ובקהילות המקומיות בה היא פועלת".

הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס